וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה בת"א: סיום רגוע ליום סוער

רותם סלע

15.9.2008 / 18:17

בעקבות המשבר בארה"ב, המדדים רשמו במהלך היום ירידות של יותר מ- 3%. בתום המסחר איבד מדד ת"א 100 1.5%. מדד הנדל"ן צנח ב-4.6%

יום המסחר היום התרחש ברקע קריסת המגזר הפיננסי בארה"ב שאירעה בחודשים ובשבועות האחרונים, אשר הגיעה לשיאה כשליהמן ברדרס הודיע על פשיטת רגל, וחברת מריל לינץ' נרכשה על ידי בנק אוף אמריקה.

הבורסה בתל אביב הגיבה בירידות לחדשות שהגיעו מוול סטריט, מדד המעו"ף ירד ב-1% ל-925 נקודות ומדד תל אביב 100 איבד 1.5% ל-840 נקודות, על רקע הירידות. מדד הבנקים הגיב בצלילה חדה יותר ואיבד 3.7% משוויו על רקע חשיפה של כ-200 מיליון דולר של הבנקים הישראלים לליהמן ברדס, בנק ההשקעות פושט הרגל, ועל רקע חולשתה ההולכת ונחשפת של המערכת הפיננסית הבינלאומית והחשש למערכת הבנקאות הישראלית. מחזורי המסחר הסתכמו ב-1.8 מיליארד שקל.

באירופה, כמו בישראל, נפלו השווקים הפיננסיים בזה אחר זה. מדדי המניות בגרמניה, צרפת, שוויץ, טורקיה ומזרח אירופה צנחו ב-4%-5% על רקע המשבר.

בארה"ב מתרחשת ביממה האחרונה קריסה פיננסית, כשליהמן ברדרס, בנק ההשקעות הרביעי בגודלו בוול סטריט, פושט רגל. זאת, לאחר שכל המאמצים להצילו נכשלו. הבנק קרס בעשרות אחוזים בשבוע שעבר בעקבות הפסדים רחבי היקף בשוק נגזרי המשכנתאות. המגעים לרכישתו על ידי בנק אוף אמריקה נכשלו, ככל הנראה, בגלל שבנק אוף אמריקה בחר לרכוש את המתחרה מריל לינץ', ב-44 מיליארד דולר במניות.

ענקית הביטוח AIG פנתה בצעד חסר תקדים אל הבנק המרכזי של ארה"ב בבקשת מימון של 40 מיליארד דולר לטווח הקצר. בנוסף, הסכים בנק אוף אמריקה לרכוש את מריל לינץ', בנק ההשקעות השלישי בגודלו בארה"ב, בעסקה המעניקה למריל שווי של 44 מיליארד דולר.

מירוץ ההתרחשויות המסחרר בזירה הפיננסית גורם אפילו לשחקנים המתוחכמים ביותר בזירה לשנות את דעתם בקצב ההתרחשויות. לאחר שהבטיח כי הלאמת פרדי ופאני מסמלת את שיאו של המשבר הפיננסי, טען אתמול ביל גרוס, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, כי אם ליהמן ברדרס יפשוט את הרגל - תתעורר סכנה לצונאמי בשוק ההון העולמי. הסיבה לכך, אמר גרוס, היא שרשרת קריסות של נגזרים הקשורים לאשראי.

"הממשל האמריקאי ילחץ עד כדי כפייה שקונסורציום של בנקים ירכוש את הנכסים וההתחייבויות של ליהמן ברדרס" ,אומר אמיר איל מנכ"ל בית ההשקעות אינפיניטי, "הממשל האמריקאי מנסה לעשות מהלך משולב, הוא לא מעוניין להלאים את כל המערכת הפיננסית, פה הם דוחפים למיזוג, שם את נותנים בטחונות בסופו של דבר הם לא יכולים להרשות לעצמם קריסה לא מבוקרת", ומסכם, "מי שישלם את החשבון של כל הארגון מחדש הזה הוא משלם המיסים האמריקאי, וברגע שכל זה ייגמר ולא ידוע בדיוק מתי צפויה בוננזה אמיתית במניות הפיננסים".

יובל בן זאב מכלל פיננסים מוסיף את הזווית הישראלית של קריסת ליהמן ברדרס, "החשיפה של הבנקים הישראלים לליהמן היא של 200 מיליון דולר, כשבנק פועלים חשוף עם כמעט 100 מיליון דולר. עדיין מוקדם להעריך מה תהיה הפגיעה. ככל הנראה היא תהיה בגובה נמוך מהסך הכולל של החשיפה אך תשפיע לרעה על תוצאות הרבעון השלישי של המערכת הבנקאית", אומר בן זאב.

אפריקה ישראל צנחה 7.5%

מדד הבנקים ירד ב-2.5% בהובלת מניות בנק הפועלים (-2.68% , 1199.0) שאיבד 2.7% ובנק לאומי שירד 3.7%. בבית ההשקעות אקסלנס הורידו היום את המלצתם לבנק הפועלים ל-"נייטרלי", כשלדעתם "המצב הנוכחי בשווקים ייאלץ את בנק הפועלים לבצע מחיקות נוספות גם בגלל חשיפתו לליהמן". הבנק חשוף בכ-100 מיליון דולר לחובות ליהמן ברדרס.

בנק לאומי (-3.74% , 1260.0) מכר את אחזקותיו בסלקום (-1.65% , 10740.0) וצפוי לרשום רווח הון של כ-100-90 מיליון שקל, הבנק מכר 2.5% ממניות החברה, אותן החזיק בכ-220 מיליון שקל. בנוסף, אישר אתמול הבנק עקרונית מסגרת להנפקת שטרי הון מורכבים (היברידיים) בהיקף של עד ל-3 מיליארד שקל. שטרי ההון שיונפקו ישאו ריבית צמודה למדד בשיעור שייקבע במכרז סמוך למועדי ההנפקה. בשלב זה, בכוונת הבנק להנפיק שטרי הון בעיקר למשקיעים מוסדיים.

ההנפקה המיועדת מתרחשת על רקע דרישתו של בנק ישראל מהבנקים להעלות את יחס הלימות ההון שלהם מ-9% ל-12% עד סוף השנה. העלאת יחס הלימות ההון זהה מבחינה מהותית להעלאת ריבית, כיוון שהיא מצמצמת את כמות הכסף שיכול בנק להלוות, וכך למעשה מייקרת את מחיר הכסף, הריבית.

כי"ל (1.19% , 5000.0) והחברה לישראל (0.6% , 270400.0) מרכזות מחזורי מסחר גבוהים היום ונסחרות בירידות שערים. ירון זר, מנהל מחלקת מחקר בישיר בית השקעות, אמר כי "המגמה השלילית במניות כי"ל וחברה לישראל צפויה להמשיך בטווח הקצר ולהוות משקולת על מדד ת"א 100. המלצות האנליסטים לא יצליחו לשבור את המגמה במניות אלה לאור צפי להמשך ירידת מחירי הסחורות בעולם".

מדד הנדל"ן סופג ירידות ומוביל את הירידות במדדים המובילים בבורסה. מדד הנדל"ן צנח ב-4.6% ומתקרב לרמת ה-300 נקודות. בהובלת מניות גזית גלוב (-4.99% , 2475.0), קרדן אן.וי (-2.64% , 3320.0) ואפריקה ישראל (-7.51% , 9850.0), וכלכלית ירושלים (-10.53% , 2600.0).

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully