וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: על המשבר להיות מנוהל בידי ראש הממשלה

אתי אפללו

17.9.2008 / 13:41

ראש האופוזיציה: לא די בממשלה פסיווית, אלא יש לעבור במהירות לצמיחה מהירה; חייבים להתחזק ולהיחלץ מהמשבר ולטפס מעלה בהר, גם אם המצב הכלכלי קשה

"אנחנו יכולים לצאת מחוזקים מהזעזוע הזה ואנחנו יכולים לצאת מוחלשים. למשק קטן זו הזדמנות להאצת תהליכים ולהתייעלות". כך אמר היום ראש האופוזיציה, בנימין נתניהו, בכנס פורום ה-CFO באילת. אולם כדי שיהיה חזון, הוסיף נתניהו, צריך להבין את הבעיה ולראות אותה נכון. המשבר העולמי יכול להגדיל את התחרותיות בשוק. ישראל יכולה להמשיך ולצמוח גם במצב של מיתון גלובלי, לחזור לצמיחה מואצת ולהימצא במצב טוב יותר כאשר המשק העולמי יחזור לעצמו, ציין נתניהו.

נתניהו הדגיש כי טוב עשה בנק ישראל שבדק מוסדות פיננסים, וכי יהיה נכון אף להקים רשת ביטחון נקודתית, כפי שעשה הבנק הפדרלי בארה"ב. בנוסף, קרא נתניהו להמשך בדיקת החשיפות במוסדות פיננסים נוספים. "חשוב שאזרחים יידעו היכן נמצאות הבעיות והיכן ישנן חשיפות, בכל הגופים הפיננסים", ציין.

לשאלת TheMarker מי צריך להוביל את הטיפול במשבר, שר האוצר או בנק ישראל, ענה נתניהו: "בנק ישראל או שר האוצר? אלה האופציות? זה הרבה יותר גדול מזה, צריך להבין שזה סיפור ענק. במקרה כזה, ראש ממשלה צריך להוביל את הטיפול במשבר, עם דרך ברורה שהוא מתווה. במשבר כזה - כל מה ששר אוצר צריך לעשות זה להיות מופעל על ידי ראש הממשלה". עם זאת הוסיף נתניהו, כי לא רק שראש הממשלה לא מטפל בעניין, אלא שגם כל שרי קדימה הם כמו חברי הנהלת ליהמן ברדרס - כשלו: "אף אחד מהם לא בא עם איזו דרך והראה תוצאות".

נתניהו ציין עוד כי "אנחנו משק קטן שכרגע יכול לצאת מהחוף שנשטף על ידי צונאמי, אם אנחנו נמשיך לדשדש לא נצליח לצאת בזמן. לשם כך, לא די בממשלה פסיווית, אלא יש לעבור במהירות לצמיחה מהירה. טריליוני דולרים מסתובבים כעת בעולם ומחפשים השקעות. חייבים להתחזק ולהיחלץ מהמשבר ולטפס מעלה בהר, גם אם המצב הכלכלי קשה".

נתניהו הדגיש כי אין סיבה להסתפק בצמיחה של 5%, וניתן לצמוח אף בשיעורים גבוהים יותר, וכי מנוע צמיחה העיקרי הוא הפחתת שיעורי המס. "איש לא המציא מנוע רב עוצמה יותר, והמדינות הקטנות, המתחרות שלנו, מורידות מסים על מנת ליהנות מנתח ממאגר הכספים העולמי", ציין נתניהו והוסיף: "אצלנו רף המסים עדיין גבוה בגלל שהחשיבה שלנו לא עסקית, אנחנו לא חושבים על הגדלת העוגה אלא על חלוקת העוגה. אבל החלוקה לא תשתנה אם העוגה לא תגדל".

נתניהו מנה שורה של גורמים שיעזרו לצמיחה - שקיפות בגופים האחראים לנדל"ן; המשך רפורמות תחרותיות; ריסון תקציבי והמשך מיקור חוץ יעיל של הממשלה; השקעות בתשתיות, חינוך ועוד - אבל לשם כך, מציין נתניהו, מדינת ישראל צריכה לבצע השקעות גדולות יותר ממה שהציבור ראה עד כה. "בזמן המשבר יזמים מחפשים מי מגיב, מי עושה משהו שונה, ושם הם שמים את ההון. אנחנו צריכים לעשות את זה". מצב אקסוגני של משבר זה התירוץ של הבינוניות - אם יש הון שמחפש לאן ללכת, להגיד 'אנחנו במשבר אז לא עכשיו' - זה סתם תירוץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully