וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת בוול סטריט: AIG התרסקה ב-43%

רותם סלע

17.9.2008 / 23:51

יום המסחר שהחל בירידות מתונות הסתיים בקריסה: מניית מורגן סטנלי נפלה ב-40%, גולדמן סאקס צנחה ב-24%, ומדד נאסד"ק ירד ב-4.9%

נפילות חדות בוול סטריט. יום המסחר שהחל בירידות מתונות עבר לפאניקה כוללת בשווקים האמריקאים. מדד התנודתיות, הידוע גם בכינויו "מדד הפחד" זינק ב-20% והחוזים על הזהב קפצו ב-60 דולר ל-840 דולר לאונקייה, על רקע חששות המשקיעים כי אין בסיוע שניתן לענקית הביטוח AIG בכדי להציל את השווקים הפיננסים בארה"ב.

מתוך חמשת בתי ההשקעות הגדולים של וול סטריט נותרו רק שניים. מריל לינץ’ (-12.7%, 19.36) נקנה על ידי בנק אוף אמריקה, ליהמן ברדרס ובר סטרנס התמוטטו ורק מורגן סטנלי (-24.2% , 21.75) וגולדמן סאקס (-13.9% , 114.5) נותרו עומדים. אלא שכעת, נוכח הפאניקה בשווקים, נחתכו בחדות מניות בתי ההשקעות הגדולים. מניית מורגן סטנלי נפלה ב-40% מניית וגולדמן סאקס צנחה בכ-24%, שעה שהמשקיעים חוששים כי אחת משתי הענקיות היא הבאה בתור.

"הפחד נוגע למי יהיה הבא בתור", אמר סגן נשיא חברת ההשקעות MKM פרטנרס, ג'ון אובריאן, בראיון לרויטרס. "נדמה שאנשים פשוט עוברים על המאזנים של הבנקים כדי לדעת מי צפוי להיות היעד הבא, ואז נכנסים לפוזיציות שורט עליו, וכך הפחד ממשיך להתפשט".

נאסד"ק ירד ב-4.9% לרמה של 2,098 נקודות, דאו ג'ונס איבד 4.1% לרמה של 10,609 נקודות ומדד S&P 500 צנח 4.7% לרמה של 1,156 נקודות. בשוק הסולידי נרשמו עליות במחירי אגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן ירדה ב-0.81% לרמה של 3.41%.

גם הכלכלה מאותת על האטה. מספר התחלות הבנייה בארה"ב המשיך להידרדר גם בחודש אוגוסט, דיווח משרד המסחר האמריקאי היום. התחלות הבנייה של בתים חדשים צנחו ב-6.2% לשפל של 17 שנה הנמוך מתחזיות הכלכלנים. התחלות הבנייה של בתים חד משפחתיים ירדו ב-1.9%, גם כן לרמת שפל של 17 שנים - 630 אלף יחידות.

ברננקי הפתיע את השווקים

אתמול הפתיע הנגיד ברננקי את השווקים ובחר שלא להוריד את הריבית למרות משבר הנזילות השורר בשווקים. למרות הודעה מפתיעה זו, ייתכן שלאור הודעת הבנק המרכזי על הזרמת 50 מיליארד דולר נוספים למערכת הפיננסית נהנתה אתמול וול סטריט מעליות שערים.

ממשלת ארה"ב הלאימה אמש את ענק הביטוח AIG כשהסכימה להלוות לו 85 מיליארד דולר בתמורה לכ-80% ממניות החברה. ההלאמה התרחשה לאחר משא ומתן שהתרחש על רקע קשיי נזילות קשים מהם סובלת החברה. בממשלת ארה"ב חששו כי נפילת החברה תגרום להתמוטטות השווקים הפיננסיים. מניית ענקית הביטוח ירדה היום בכ-43%.

מניות הבנק האמריקאי וואשינגטון מיוצ'ואל ירדו מתחילת החודש ב-45% והוא מועמד בעיני רבים להיות המקרה הבא בשרשרת הקריסות שיודעת וול סטריט. על פי פרסום ב"ניו יורק פוסט", נציגי הפד מחפשים רוכש לבנק, ופנו בימים האחרונים למספר בנקים כדי לברר האם יהיו מעוניינים לרכוש את הבנק אם וכאשר יתמוטט. הבנק איבד כ-9% במסחר.

על רקע הירידות החדות וחוסר הוודאות בחר בנק ההשקעות מורגן סטנלי להמליץ על מניית נייס שירדה בכ-21% מאז תחילת השנה, המנייה ירדה היום ב-3.9% במסחר. לדברי האנליסטים של בית ההשקעות, "למרות התהפוכות בשווקים הפיננסים, המומנטום העסקי נראה חזק לאורך כל תחום הפעילות של החברה ועם הזמנות רבות בצנרת". בבנק משאירים את המלצתם - "קנייה חזקה" - ואת תחזית הרווח ל-2008 על כנה תוך שהם צופים כי החברה תרשום הכנסות של 635-627 מיליון דולר. מניות בית ההשקעות מורגן סטנלי צנחו זה מכבר כ-40% מתחת לרמות אותן רשמו במשבר האסייתי ומניות גולדמן סאקס מצויות בשפל של שלוש שנים.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully