וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה, לבייב ופישמן מצטרפים לשוק האג"ח זבל

שרית מנחם

18.9.2008 / 11:25

מפולת באג"ח החברות עקב חששות למשבר נזילות בישראל. במצב הסוער כיום נראה שגם שמות מוכרים ומכובדים לא נוסכים ביטחון במשקיעים

התשואות הדו-ספרתיות על אג"ח החברות היו עד לאחרונה נחלתן הבלעדית של החברות הקטנות, שהנפיקו אג"ח שנהפכו ל"זבל" - כינוי הממחיש את חששות המשקיעים ממצב של חדלות פירעון. אלא שבמצב הסוער כיום נראה שגם שמות מוכרים ומוניטין מכובדים לא נוסכים ביטחון במשקיעים. קריסת גופים פיננסיים ענקיים ועננת האי-ודאות מעל הכלכלה העולמית מאיימות על כולם.

ההאטה הצפויה בפעילות המקומית תשפיע על העסקים המקומיים. המינוף הגדול של הקבוצות המשמעותיות במשק מהווה איום, שדומה לו לא ריחף מעל המערכת הפיננסית כבר זמן רב.

אירועי וול סטריט והפאניקה בשווקים הכו אתמול בעוצמה רבה את שוק האג"ח המקומי. הבורסה אמנם צנחה אתמול ב-3.5%, נתון לא פשוט כלשעצמו, אך הדרמה האמיתית היתה בשוק החוב. מדדי התל-בונד רשמו ירידות בשיעורים המזכירים את מדדי המניות, ומדד תל-בונד 40 צנח ב-3.7%. בעיקר צנחו איגרות החוב של הטייקונים הגדולים, כמו יצחק תשובה ולב לבייב, וחלקן נסחרות בתשואות דו-ספרתיות - "תשואות זבל".

הירידות נובעות מההנחה בשוק שהמגזר העסקי יתקשה למצוא גופים פיננסיים שייאותו לתת הלוואות חדשות בתנאי מימון נוחים למועד פירעון רחוק יותר. מצב כזה יקשה על חברות יזמיות להמשיך לצמוח, והמשק יעמוד בפני פגיעה פיננסית וכלכלית חמורה.

אג"ח (סדרה 13) של קבוצת דלק, שבשליטת תשובה, צנחה ב-13%; האג"ח (הלא צמודה) שהנפיקה זרוע הנדל"ן של תשובה, דלק נדל"ן (-2.87% , 883.9), חתמה עם ירידה של 22% לתשואה של 24.5%; האג"ח הצמודה של דלק נדל"ן נסחרת בתשואה של 18%. האג"ח הלא צמודה של אפריקה (-3.28% , 6964.0) נפלה ב-16% והיא נסחרת בתשואה של 20%. האג"ח של נכסים ובנין (-6.49% , 20740.0), של דנקנר, ירדה ב-7% (תשואה של 9.3%). האג"ח של דסק"ש (-1.67% , 6929.0), גם היא בשליטת דנקנר, השילה 5%; האג"ח של אזורים (-2.06% , 2041.0), של שעיה בוימלגרין, נפלה ב-2.4%; האג"ח של גזית גלוב (-2.51% , 2255.0) איבדה 5.5%.

עם זאת, הירידות מעניקות לאנשי העסקים ולבעלי החברות גם הזדמנות. מחיר החובות שהנפיקו נמוך, ורכישת אג"ח מהשוק יאותת למשקיעים על האמון של בעל השליטה בהחזר החוב. צעד כזה יגרום גם לשיפור מבנה ההון, מפני שהחברה פורעת חלק מהחוב לציבור תמורת סכום הנמוך מערכו הנקוב, וכך נוצר לה רווח הון. השאלה היא אם יהיה לבעלי החברות ההון והאומץ הדרושים כדי להמשיך לעשות זאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully