וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר נסגר בעליות חדות

שמואל שוסטר

19.9.2008 / 23:45

נאסד"ק עלה ב-3.4% לרמה של 2,273 נקודות והוסיף לערכו 0.6% בסיכום שבועי, דאו ג’ונס הוסיף 3.3%

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות שערים חדות על רקע תוכנית הסיוע הממשלתית, הכוללת הזרמת כספים למערכת הבנקאות ואיסור על ביצוע מכירה בחסר של מניות. זאת למרות החששות כי תוכניתו של הממשל הפדרלי עשויה לפגוע בצמיחה העתידית במשק האמריקאי. מעודדים מהזרמת הנזילות לשווקים, שלחו המשקיעים את השווקים של וול סטריט לעליות שמחקו כמעט לחלוטין את הירידות החדות שנרשמו במהלך השבוע והחזירו את המדדים לרמות בהם נסחרו בסוף השבוע שעבר.

נאסד"ק עלה ב-3.4% לרמה של 2,273 נקודות, דאו ג’ונס הוסיף 3.3% לרמה של 11,388 נקודות ומדד S&P 500 התחזק ב-4% לרמה של 1,254 נקודות. בסיכום שבועי הוסיף נאסד"ק 0.6%, דאו ג'ונס נחלש ב-0.2% ומדד S&P 500 הוסיף 0.2% לערכו.

בשוק הסולידי נרשמו ירידות במחירי איגרות החוב של ממשלת ארה"ב לתקופה של 10 שנים והתשואה עליהן עלתה ב-0.332% לרמה של 3.769%.

כחלק מהניסיונות לייצב את הכלכלה העולמית, גייסו הבנקים המרכזיים ברחבי העולם 250 מיליארד כדי להציל את השווקים הפיננסיים. האמריקאים מכניסים את היד עמוק לתוך הכיס כדי להציל את המערכת הפיננסית העולמית - הבנק הפדרלי הוסיף 180 מיליארד דולר על 67 מיליארד שגייסו אמש בנקים מרכזיים ברחבי העולם כדי להזרים הון לשווקים. הבנק מתכוון להציף את המערכת בדולרים שיעמדו לרשות בנקים מרכזיים אחרים בקווי אשראי. הבנקים יוכלו לרכוש את הדולרים ולהזרים אותם לשווקים המקומיים. בנוסף, אימצו הרגולטורים בארה"ב את התוכנית עליה הכריזו אמש עמיתיהם הבריטיים ואסרו מכירה בחסר של מניות של גופים פיננסים, לתקופה של 10 ימים, עם אופציה להארכה ב-30 ימים נוספים.

תובע מדינת ניו יורק בארה"ב, אנדרו קואומו, הודיע כי יפתח בחקירה לגבי מכירות בחסר ("שורטים") לא חוקיות של מניות בוול סטריט, ובמיוחד של בנקי ההשקעות גולדמן סאקס ומורגן סטנלי.

"אני רוצה שמוכרי השורטים יידעו שאני עוקב אחריהם", איים קואומו. "אם זה נעשה באורח חוקי, אז אין להם מה לחשוש". הוא ציין כי משרדו מודאג בשל חוסר היציבות בשווקים, ואף הוסיף כי גם יבדוק "שורטים" לא חוקיים במניות בנק ליהמן ברדרס וענקית הביטוח AIG.

בעקבות המשבר בשווקים, במהלך השבועות האחרונים נפלה התשואה על אג"ח הממשלתיות האמריקאיות לשלושה חודשים לרמתה הנמוכה מאז מלחמת העולם השנייה. זאת על רקע חששות מפני התרחבות בהפסדים ועקב פשיטת הרגל של ליהמן ברדרס והלאמת AIG. התשואה על האג"ח לשלושה חודשים נפלה ביום רביעי ב-0.84% לרמה של 0.02% - רמתה הנמוכה מאז ינואר 1940. עם סיום המסחר, מחקו איגרות החוב לטווח קצר את הירידה השבועית וזינקו ב-0.85% לרמה של 0.92%.

אמש לאחר סיום המסחר דיווחה ענקית התוכנות העסקיות אורקל, שנמצאת בשליטתו של היהודי העשיר בעולם, לארי אליסון, על עלייה של 28% ברווחיה - מעל לתחזיות האנליסטים. נראה שאורקל, שדו"חותיה מתפרסמים באמצע הסערה המתרחשת במגזר הפיננסים העולמי ובתקופה של האטת הכלכלה האמריקאית, עדיין לא מרגישה את המשבר. מניית אורקל זינקה ב-7% עם סיום המסחר.

ענקית הפיננסים סיטי זינקה ב-24% על רקע הערכות כי הבנק עשוי להגיש הצעת רכש לבנק וושינגטון מיוצ'ואל. גורמים מהתוכנית הפדרלית לביטוח פיקדונות (FDIC) נפגשו מוקדם יותר השבוע עם מנכ"ל ואשינגטון מיוצ'ואל, אלן פישמן, והביעו את תמיכתם בהחלטת הבנק לחפש קונים.

גוגל, מפתחת מנוע החיפוש הנושא את שמה, הוסיפה 2.3% למרות וידויו של סרגי ברין, אחד משני מייסדי החברה ומבעלי המניות הגדולים בה, כי הוא נושא מוטציה גנטית נדירה המגדילה בצורה ניכרת את סיכוייו לחלות במחלת הפרקינסון.

מנייתה של יצרנית האנרגיה האלטרנטיווית אורמת טכנולוגיות עלתה ב-5.8 לאחר שאמש זינקה בכ-10%בעקבות הגשת תשקיף מדף לרשות ני"ע האמריקאית, להנפקה של מניות, אג"ח וכתבי אופציות בהיקף כולל של 1.5 מיליארד דולר. התשקיף יחליף את התשקיף שייפוג בינואר 2009 ויאפשר לחברה להנפיק מדי פעם ני"ע לציבור בזמן קצר יחסית.

בעיצומה של המערבולת בשווקים, חזר אמש הבנק הקנדי RBC על המלצתו "תשואת יתר" למנייתה של יצרנית ציוד התקשורת האלחוטי אלווריון. לדברי האנליסט דניאל מירון "אלווריון ממשיכה לעמוד בפוזיציה טובה בכדי להרוויח מהביקוש העולמי לטכנולוגיית ה-WiMAX". לדבריו, "מקור הגידול העיקרי נובע בשווקים המתפתחים באמריקה הלטינית". בתגובה להודעה, מתחזקת מניית החברה ב-5.1%.

יצרנית התרופות הגנריות טבע הוסיפה 0.6% לאחר שהכחישה את השמועות בנוגע לכוונתה לרכוש את חברת התרופות הגנריות השלישית בגודלה בגרמניה - סטדה (Stada). מנייתה של יצרנית התרופות הגרמנית זינקה בכ-20% במהלך אוגוסט על רקע דיווחים כי טבע מנהלת משא ומתן לרכישתה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully