וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה: לאחר הפסקת מסחר הבורסה בזינוק החד מעולם

20.9.2008 / 10:17

מניית אפי פיתוח קפצה ב-30% בלונדון; ממשלת רוסיה הזרימה 120 מיליארד דולר להמרצת השווקים

שוקי המניות של רוסיה זינקו אתמול (שישי) בעשרות אחוזים ביום מסחר סוער שבמהלכו הופסק המסחר פעמיים, על רקע החלטת ממשלת רוסיה להזרים 120 מיליארד דולר להמרצת השווקים.

מדד MICEX של בורסת מוסקווה זינק ב-28.7% - הקפיצה היומית החדה מעולם - לאחר הפסקת מסחר בת יומיים שהוכרזה ביום רביעי לאחר שהמדד רשם את הנפילה היומית החדה ביותר מאז המשבר הפיננסי של רוסיה בשנת 1998. בתחילת השבוע נפל המדד ב-25% בתוך יומיים וחצי, והשלים בכך נפילה של 55% מתחילת השנה. מדד RTS, שזינק פי 14 בין השנים 2000 ל-2008 אולם נפל ביותר בקרוב ל-60% מאז חודש מאי השנה, קפץ היום ב-22.4%. בעקבות הנפילות שרשם השבוע מדד RTS, ולפני הזינוק שנרשם היום, צנח מכפיל הרווח שלו ל-5.6 - מכפיל הרווח הנמוך ביותר בעולם, לפי נתוני בלומברג.

בין המניות הבולטות ביום בבורסת מוסקווה: בנק VTB קפץ ב-60%; ענקית הנפט רוזנפט זינקה ב-45%. בבורסת לונדון, זינקה מניית אפי פיתוח של לבייב בקרוב ל-30%.

מוקדם יותר, דקות ספורות לאחר פתיחת המסחר, הופסק המסחר לשעה בעקבות העליות החדות. זאת לאחר שממשלת רוסיה הודיעה על הזרמת 120 מיליארד דולר להמרצת המערכת הכלכלית. ביומיים שקדמו לכך לא התקיים מסחר בבורסות רוסיה על רקע הירידות החדות.

נשיא רוסיה, דמטרי מדוודב, הודיע היום כי יזרים 120 מיליארד דולר להמרצת השווקים, שנפגעו בעקבות בריחת ההון לאחר הפלישה הרוסית לגיאורגיה, נפילת מחירי הסחורות והמשבר בשוקי ההון. המשקיעים הזרים משכו לפחות 35 מיליארד דולר משוק המניות והאג"ח ברוסיה מאז פרצה המלחמה בגאורגיה.

בנוסף, שר האוצר הרוסי אלכסיי קודרין אמר אתמול כי הממשלה תפחית את המכס על יצוא הנפט מ-485.8 דולר ל-372 דולר לטונה החל מ-1 באוקטובר. צעד זה עשוי לסייע לחברות הנפט הרוסיות לחסוך כ-5.5 מיליארד דולר, לפי הדיווחים.

בתחילת השבוע הודיע משרד האוצר הרוסי כי יעמיד לרשות שלושת הבנקים הגדולים במדינה הלוואות בסך 66 מיליארד דולר. בנוסף, הפחית הבנק את דרישות הלימות ההון מהבנקים ב-4% ביום רביעי על מנת להגדיל את הנזילות. הבנק המרכזי של רוסיה מתכנן להציע לבנקים מימון בגובה של עד 30 מיליארד דולר באמצעות הסכמי ריפו - הלוואות כנגד ני"ע.

אנשי העסקים הישראלים הבולטים הפעילים ברוסיה הם לב לבייב ואליעזר פישמן. לבייב, הנחשב למקורב לוולדימיר פוטין, המכהן כיום כראש ממשלת רוסיה, החל להשקיע בנדל"ן הרוסי לפני יותר מ-10 שנים, והגיע לשיא כשהנפיק את הפעילות הזו (המרוכזת בחברת אפי פיתוח) בלונדון ב-2007 לפי שווי של כ-7.3 מיליארד דולר. פישמן הגיע לרוסיה הרבה יותר מאוחר ממנו, אך עדיין הצליח לרכוב על הגל של הביקושים הגבוהים לנכסים ברוסיה והנפיק בסוף 2006 את מירלנד שבשליטתו לפי שווי של מיליארד דולר, כשהוא גורף רווח של כ-300 מיליון דולר.

נכון להיום, אפי פיתוח מעורבת ב-33 פרויקטים בשלבי ביצוע שונים, בשטח של 3.8 מיליון מ"ר. מירלנד מעורבת ב-14 פרויקטים בשלבי ביצוע שונים, בשטח כולל של 1.3 מיליון מ"ר, המיועדים למגורים, מסחר ומשרדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully