וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך פועלים כיום המיליונרים?

אדם רויטר

21.9.2008 / 21:31

בישראל ישנם כיום כמה עשרות מיליונרים, כנראה לא יותר מ-50 איש, שעשו את כל הונם בבורסה. רובם שומרי סוד, אינם משוויצים במה שעשו והציבור הרחב אינו מכיר אותם

בישראל ישנם כיום כמה עשרות מיליונרים, כנראה לא יותר מ-50 איש, שעשו את כל הונם בבורסה. אנשים אלה התחילו מאפס או כמעט מאפס וצברו במהלך השנים סכומים שנעים בין מיליוני שקלים לעשרות מיליוני שקלים.

הם עשו זאת לא על ידי ניהול כספם של אחרים אלא על ידי ניהול כספם שלהם בלבד. יש בהם שממוקדים בשוק המניות הישראליות, יש בהם שממוקדים בשוק האג"ח, יש שממוקדים בשוקי המטבע. הם מוכרים בקרב יודעי דבר במעמקי שוק ההון ובקרב מחלקות אשראי מסוימות בבנקים. הם מוכרים מכיוון שהם פועלים בניירות ערך בהיקפים גדולים מאד, כולל מינוף, והם נזקקים לאשראי בנקאי לשם כך.

במהלך השנים יצא לי להכיר כמה מהאנשים המיוחדים האלה וללמוד משהו על שיטות עבודתם. אך לפני שאתמקד בשיטת העבודה של אחד מהם בכל המדובר במניות בנקאיות.

ראוי לציין מספר קווי אופי ייחודיים לאלה שהכרתי:

- ללא יוצא מן הכלל הם אנשים אינטליגנטיים מאד.

- אלה אנשים שבתחומים רבים נוהגים לחשוב אחרת. הם בהחלט חושבים "מחוץ לקופסא".

- בפעילותם בשוקי ההון הם קרי רוח בצורה יוצאת דופן, מה שמכונה בלשון העם "ביצים גדולות". מעניין לציין שקור הרוח הזה אינו מתגלגל בהכרח לתחומים אחרים בחיים. אחד מהם הוא מגדולי הפחדנים שהכרתי אי פעם, אך אחר היה רב סרן בגולני והשתתף בקרבות רבים.

- רובם שומרי סוד, אינם משוויצים במה שעשו והציבור הרחב אינו מכיר אותם. הם אינם מציגים לראווה את הונם. אחד מהם למשל נוסע במכונית בת 20 שנה עם דפיקות בצדדים.

- ללא יוצא מן הכלל, הם הצליחו גם להפסיד את רוב הונם (בעיקר במהלך תחילת פעילותם), אך הצליחו לחזור ולעשות קאמבק. משמע, אלה אנשים שמסוגלים לקום מן השברים לאסוף את עצמם ולהתחיל מחדש.

- הם מסוגלים לשלוט על תאוות הבצע שלהם ובמקביל לשלוט גם על הפחד שלהם.

- הם מסוגלים לפעול במתחים עצומים, מתחים שהאדם הרגיל אינו יכול להם.

שיטות הפעולה הבסיסיות שהם נוקטים בהן, בכל שוק שהוא:

1. פתגם אמריקאי אומר כי ההתמדה היא אמו של המזל הטוב. כאשר הם פועלים בשוקי ההון, אנשים אלה הם מתמידים ועקשנים גדולים.

2. הם משקיעים את עצמם לחלוטין במה שהם עושים. הם עוקבים באופן רציף ובלתי נלאה אחר הפוזיציות שלהם, לעיתים יום ולילה.

3. הם כל הזמן מחפשים רעיונות חדשים, אך רק בתחומי ההשקעות אותם הם מכירים היטב.

4. הם ממוקדים בתחומים ספציפיים. יש בהם המתמקדים בשוק האג"ח ואך ורק בו. יש המתמקדים במטבעות ורק במטבעות. יש מהם המתמקדים בשוקי מניות ורק בהם.

5. לאחר שגרפו את הכסף שרצו לגרוף, הם מסוגלים להיות מחוץ למשחק במשך חודשים ולפעמים אפילו שנה ויותר ולחכות להזדמנויות יוצאות דופן. אחד מהם למשל עובד שנה כן שנה לא.

6. הם אוהבים לעבוד באופן אנטי מגמתי. הם נעשים אמיצים ככל שהירידות מתחזקות ויתר הציבור נעשה פחדן והם נעשים פחדנים ככל שהעליות מתחזקות ויתר הציבור נעשה אמיץ.

7. הם מסוגלים לספוג פגיעות של עשרות אחוזים בהונם העצמי מבלי שהדבר ישפיע על התנהגותם בשוקי ההון.

8. הם מסוגלים להימנע מתופעת ה"התאהבות בפוזיציה".

9. הם מסוגלים ויודעים "לחתוך את ההשקעה" משמע למכור ולצאת בלי שום נקיפות מצפון.

מתי לקנות מניות בנקאיות?

רוב שיטות העבודה הפרקטיות אותן למדתי מאנשים אלה אינן ישימות עבור הציבור הרחב או שהזמן, הידע והכסף הנדרשים לשם יישומם חורגים מעבר ליכולת של המשקיע הקטן. אך במפולת קשה זו נוצרו כנראה מספר הזדמנויות להכפלת הכסף ע"י התמקדות באסטרטגיה שאציג להלן.

את האסטרטגיה הנ"ל למדתי מפי ל' שהתעשר ממסחר במניות. האסטרטגיה היא פשוטה מאד וקשורה למתי לקנות מניות בנקאיות ומתי למכור אותן. אני מדגיש - מניות בנקאיות בלבד. האסטרטגיה טובה בדיוק לתקופות האלה בהן הפחד שורר והדם זורם ברחובות שוקי ההון.

עליי להזהיר אתכם שיועצי ההשקעות בבנקים יגידו לכם שאי אפשר לדעת מה בעצם ההון העצמי של הבנקים כיום ויש עוד סיכונים בבנקים ואי אפשר לדעת. זה בהחלט נכון אבל כל הפחדים האלה כבר מתומחרים במחירי מניות הבנקים וזו בדיוק הסיבה שהם נסחרים ברמות כה נמוכות.

שימו לב, אסטרטגיה זו מצריכה השקעה של הכספים לתקופות של שנה עד שלוש שנים! זאת אומרת, אם אתם חושבים שתזדקקו לכסף במהלך תקופה זו אל תכנסו להשקעה! בממוצע, אמורה אסטרטגיה זו להניב לכם תשואות של 100% עד 150% תוך שנה עד שלוש שנים. אפשר כמובן גם להשקיע סכומי כסף קטנים:

1. יש להתחיל לקנות מניות של בנקים אך ורק כאשר הן נסחרות כך ששווי השוק שלהן נמוך מהונן העצמי.

2. חובה לפזר את הרכישות על פני מניות של מספר בנקים. אסור למקד את כל ההשקעה במניות של בנק אחד בלבד!

3. יש להמתין עם הקניות עד שיחס שווי השוק להון העצמי של הבנק הינו 0.8 ורק אז להתחיל לקנות קצת.

4. יש להגדיל את היקפי הקניות כאשר יחס זה יורד ל- 0.7 ולהגדיל עוד יותר כאשר יחס זה יורד ל- 0.6.

5. אם היחס יורד מתחת ל-0.5 השקיעו אפילו את רוב כספכם במניות הבנקים. אנשים מסביבכם יגידו לכם שאתם לא נורמלים. התעלמו מהם.

6. להתחיל למכור כאשר היחס עולה מעל 1.0. זה כנראה ייקח לפחות שנה ואולי אפילו שנתיים ויותר. כאשר היחס עולה מעל 1.3 תמכרו את הכל! חשוב מאד לזכור למכור את הכל ובשום אופן לא להתאהב בפוזיציה.

7. אל תאבדו את הראש בדרך. סיכויים רבים שתפסידו עשרות אחוזים לפני שהמגמה תתהפך. אך מכיוון שלעולם איש אינו יודע מתי התחתית לא תוכלו להימנע מהפסדים בתחילת הדרך.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

חשוב מאד לזכור:

1. אני ממליץ להתמקד בעיקר במניות של בנקים ישראליים. המערכת הבנקאית הישראלית יציבה כיום יותר ממערכת הבנקאות האמריקאית ואפילו מחלק ממערכת הבנקאות האירופאית. 2. בכל מקרה אל תקנו מניות של בנקי השקעות בארה"ב.

3. למצע שער! לא לקנות הכול בבת אחת אלא לחלק את הקניות למספר פעמים. אף פעם אנחנו לא יודעים מתי באמת השער הכי טוב (או הכי רע) לקניה.

4. עצות אלה הן פרקטיות לימים אלה ממש. יחס שווי השוק להון העצמי של רוב מניות הבנקים בישראל כבר נמוך מ-0.8. בארה"ב היחס עוד נמוך יותר.


הכותב הינו מנכ"ל חברת הייעוץ חיסונים פיננסים ויו"ר רויטר מידן בית השקעות

  • עוד באותו נושא:
  • אדם רויטר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully