וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק במאניה דיפרסיה

סמי פרץ

22.9.2008 / 10:51

אל תתנו לעליות השערים בבורסות להטעות אתכם: משברים לא מתרחשים פתאום, וגם לא נפתרים מיד. יחלפו חודשים עד שהשווקים יתייצבו באמת

אל תתנו לעליות השערים החדות שנרשמו אתמול בשוק ההון להטעות אתכם. זינוק חד של יותר מ-8% בשוק, אחרי ירידה של 10% בשבוע שעבר, הוא עדות למאניה דיפרסיה של השווקים הפיננסיים, בעולם וגם אצלנו. זו לא התאוששות ולא התייצבות.

המעבר החד מדיכאון ויאוש להתרוממות רוח ולתחושה שנוצרו הזדמנויות עסקיות חד-פעמיות - משקף חוסר ודאות מוחלט לגבי כיוון השווקים, וניסיון של המשקיעים לעכל ולהבין את משמעות האירועים שמטלטלים את השווקים הפיננסיים בעולם.

משברים לא מתרחשים כך פתאום, וגם לא נפתרים מיד. לכן, אפשר לצפות כי שבועות או חודשים יחלפו עד שהשווקים יתייצבו. כרגע, הבנקים המרכזיים עסוקים בשלב הבלימה. תוכנית החירום להצלת המגזר הפיננסי של ממשל בוש מלמדת על מחויבות ונחישות לפעול לפתרון. אך גם אם יתברר שהממשל מצליח להכיל את המשבר ולבלום קריסות נוספות של גופים פיננסיים, אנחנו צפויים לעבור בקרוב לשלב הבא של המשבר - השלב הריאלי.

את תוצאות הטלטלה בשווקים יחושו בקרוב הפירמות העסקיות והשווקים השונים, שיציגו הפסדי השקעות בדוחו"ת הכספיים שלהם, ירידה בפעילות העסקית כתוצאה מהאטה בפעילות הכלכלית, הפניית משאבים לטיפול בחובות על פני קידום השקעות חדשות וניקוי אורוות אגרסיווי של הרגולטורים, שיגביר את הלחץ על המגזר העסקי.

עד כה, השוק הישראלי הפגין עמידות מרשימה למשבר. אבל אם זרם החדשות הרעות מאמריקה יימשך, היציבות הפיננסית כאן עלולה להתערער. לא בכדי אמר הנגיד סטנלי פישר כי משלמים לו כדי לדאוג.

יש כמה וכמה תרחישי אימה שיכולים לשבש את המערכת הפיננסית כאן. החל בחשיפה של גופים ישראליים להפסדים של חברות בארה"ב שנמצאות בבעיה, דרך בריחה מבוהלת של משקיעים מגופים מוסדיים עקב ביצועי השקעות מחרידים, וכלה בקריסה של לווים גדולים שלא יצליחו לשרת את חובם ויסבכו בנפילתם את מערכת הבנקאות המקומית.

על מה שקורה בארה"ב אין לנו השפעה, אבל בכל הקשור לפעילות של השחקנים המקומיים יש מה לעשות. הרגולטורים עוקבים אחר הפעילות של הבנקים והמוסדות הפיננסיים הישראליים בחו"ל, ויכולים לדרוש מהם לצמצם חשיפות להפסדים בארה"ב (לאומי והפועלים הקטינו ממש ברגע האחרון ומיוזמתם את החשיפה לליהמן ברדרס, ולא בטוח שיראו את כספם); הלווים הגדולים יצטרכו במקרים מסוימים למכור נכסים כדי להשיג נזילות שתאפשר להם לשרת חובות; והגופים המוסדיים ייאלצו למצוא את הדרך לצמצם את החשיפה לנכסים בעלי סיכון גבוה. כל אלה יכולים לסייע להתגוננות מפני החרפת המשבר, אך הם לא ימנעו את ההאטה הצפויה במשק.

אחרי אובדן של חסכונות, פגיעה בתחושה העושר שלנו וירידה בהכנסות המדינה ממסים עקב הפגיעה ברווחי החברות, אל לנו לצפות שהעליות אתמול בבורסה ישיבו את המצב לקדמותו. אחרי החגים צפוי תהליך ההתכווצות בחברות רבות, שיכלול קיצוצים, עצירת תוכניות השקעה, ריסון תקציבי, הקפאות שכר ובמקרים מסוימים גם פיטורים - לפחות עד התבהרות המצב בשווקים הפיננסיים ובשוק האשראי. לא רק משלם המסים האמריקאי ישלם את מחיר המשבר. גם אנחנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully