וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מונע מחנק: פישר הותיר את הריבית ברמה של 4.25%

דורון שלו

22.9.2008 / 18:30

אחרי ארבעה חודשים רצופים של העלאת ריבית, החליט נגיד בנק ישראל שלא לשנות את מחיר הכסף ולהתמקד במאבק בהאטה הכלכלית

נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החליט להותיר את שיעור הריבית הבסיסית במשק ברמה של 4.25%, בהתאם להערכות המוקדמות של הכלכלנים בשוק. השארת הריבית ברמתה מהחודש הקודם, באה לאחר ארבעה חודשים רצופים בהם העלה פישר את הריבית בפעימות של רבע אחוז כל פעם, מרמה של 3.25%.

למרות הנתונים הכלכליים החיוביים יחסית שמציג המשק הישראלי בתקופה האחרונה, פישר מזהיר כבר זמן רב מפני השלכות המשבר העולמי על הכלכלה המקומית, ומציג הערכה כי היא תיפגע באופן לא קל מההאטה המתרחשת בכלכלת ארה"ב ובשאר השווקים על הגלובוס.

פישר הפתיע בחודש שעבר כשבחר לייקר את מחיר הכסף ב-0.25%, למרות ההערכות כי מדדי המחירים לצרכן בחודשים הקרובים צפויים להיות נמוכים, בעקבות ירידת מחירי הסחורות בעולם. המשבר הפיננסי העולמי שהתפרץ בשבוע שעבר בעוצמות שלא נראו מקודם, מעביר את כובד המשקל שנתן עד כה בנק ישראל למלחמה בעליית המחירים במשק (בעיקר של אנרגיה ומזון), למניעת מחנק אשראי והקלה על העסקים ומשקי הבית בבואם ללוות כסף מהבנקים. ריבית גבוהה גורמת הופכת משיכת כספים להשקעה ולצריכה לפחות כדאית, ובכך מאיטה את קצב הצמיחה של המשק.

בנוסף לכך, פישר מתחשב במצבם של היצואנים שכבר נפגעים מההאטה בכלכלות אירופה וארה"ב שגורמת לירידה ברמת הביקושים ובהזמנות מחברות ישראליות. הדולר גם הוא מהווה מרכיב משמעותי בבחירה שלא להעלות את הריבית, בחירה שמשמעותה תמיכה במטבע האמריקאי. למרות התערבות בנק ישראל במסחר במט"ח בחודשים האחרונים, תוך שהוא רוכש מדי יום 100 מיליון דולר, פישר מבין שהשפעתו על שער החליפין מוגבלת והשוק מצביע בעד השקל , במיוחד על רקע המשבר בארה"ב שמפיל את הדולר בכל העולם.

הדגש על הצמיחה

כאמור, הנגיד בוחר להתמקד כעת במתן תמיכה לצמיחת המשק על חשבון טיפול בעליית המחירים ממנה סובלת הכלכלה המקומית בשנה האחרונה. בנק ישראל מעריך, כי האינפלציה צפויה להתמתן בתחילת שנת 2009, עם זאת, גם חזית זו מדאיגה את קברניטי המשק. יש לזכור, כי מדד המחירים לצרכן באוגוסט עלה ב-0.8% והיה הגבוה ביותר ב-13 השנים האחרונות, וכן ב-2008 צפויה האינפלציה להיות בגובה של 5% - הרבה מעל טווח היעד של הממשלה שעומד על 1%-3%.

בסקירה שהוציא השבוע בנק הפועלים, חוזים הכלכלנים כי מדד ספטמבר צפוי לעלות בשיעור של 0.3%. כמו באוגוסט, הוא יושפע במידה רבה מהמשך עלייה חדה במחירי דמי השכירות בחוזים המתחדשים (מעבר מדולרים לשקלים). עקב כך יעלה סעיף הדיור ב-2.2%. בנוסף ישפיעו העלייה העונתית במחירי התוצרת החקלאית הטרייה. ביחס למדד אוקטובר, בפועלים צופים עלייה של 0.4%, בעיקר על רקע התייקרות בסעיף המזון ובמיוחד בעופות והדגים, עקב התגברות הביקושים לקראת החג. מנגד צפויה הוזלה ניכרת במחירי הדלקים.

שייעור האינפלציה החזוי לשנת 2008 על ידי הכלכלנים עודכן ל- 5% ולשנים עשר החודשים הקרובים נותר 2.4%. "רמת אינפלציה זו משקפת את עליית מחירי המזון והאנרגיה בעולם בשנה החולפת ואת האינפלציה בחו"ל. במהלך 2009 צפוי שיעור האינפלציה להתכנס לתוך תחום יעד האינפלציה (1%-3%, עקב ההאטה הצפויה במשק, המשך הוזלת הסחורות בעולם לרבות הנפט ומדיניות התגובה של בנק ישראל". הם מסכמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully