וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בנק ישראל לא יעלה את הריבית עד סוף השנה"

בעקבות משבר האשראי העולמי, בנק ישראל יחל אף להוריד את הריבית במחצית הראשונה של שנת 2009. כך מעריך קובי אקאי ממרץ השקעות

קובי אקאי מנהל המחלקה הכלכלית ב -"מרץ השקעות" מעריך שבעקבות ההחלטה מהיום להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 4.25%, בנק ישראל, בניגוד לתחזיות הקודמות, לא יעלה את הריבית עד סוף השנה .

להערכת אקאי, בעקבות משבר האשראי העולמי, בנק ישראל יחל אף להוריד את הריבית במחצית הראשונה של שנת 2009, זאת על מנת למתן את השפעת ההאטה העולמית על המשק הישראלי, כל עוד תשמור הממשלה על מדיניות פיסקאלית מרסנת ולא תחרוג מיעד הגרעון התקציבי.

מדד המחירים של חודש אוגוסט עלה ב-0.8%, ברף העליון של התחזיות, סעיף הדיור תרם 0.58% למדד, מדד המחירים לצרכן עלה מתחילת השנה ב-4.4% ואילו האינפלציה הבסיסית עלתה ב- 3.4%. אקאי מוסיף שמדד הליבה ללא פירות וירקות וללא דיור, ירד החודש ב 0.1%, כמו כן ציפיות האינפלציה הצפויות בשוק ההון התמתנו לרמה של % 2.6 .

גורם נוסף שצפוי להשפיע על החלטת הריבית בהמשך השנה הינו הצורך בשמירה על מדיניות פיסקאלית מרסנת. רק במידה והממשלה תפרוץ את מסגרת התקציב לשנת 2009 ולא תבסס את אומדניה על נתונים ריאליים, יצטרך הבנק המרכזי להעלות את הריבית פעם נוספת, כדי להביא את האינפלציה למסגרת היעד הממשלתי ארוך הטווח.

תוכנית החילוץ של ממשלת ארצות הברית צפויה אולי לפתור את המשבר בטווח הארוך, אך אי הוודאות בטווח הקצר, סיכוני אשראי ומידת נזילותם של השווקים העולמיים, ישפיעו על הבנקים המרכזיים בעולם בכלל ועל בנק ישראל בפרט. בעקבות המשבר העולמי, צפויה הצמיחה במשק הישראלי להתמתן ולהסתכם ב- 2.5% -3% לעומת צמיחה חזויה של כ-% 3.5 ערב המשבר.

לסיכום, לדעת אקאי, בנק ישראל יצטרך לסייע להחזיר את האמון במערכת הפיננסית, יצטרך לשמור על יציבות כלכלית ולעודד את הצמיחה במשק באמצעות מדיניות מוניטארית מרחיבה.

  • עוד באותו נושא:
  • מרץ
  • ריבית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully