וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

את הגמל אסור לפדות!

אלה אלקלעי

22.9.2008 / 21:47

מפולת בשווקים מתרחשת אחת למספר שנים כשהסיבה למפולת שונה בכל פעם, כמו גם עוצמתה ומשכה. בכל מפולת נראה להרבה מאוד אנשים שהגיע הסוף של השווקים הפיננסים כפי שהכרנו אותם קודם וככל שיותר אנשים סבורים כך, כך עצמתה של המפולת גוברת.

בואו נפשט את סיפור המסגרת הבסיסי של מפולת השווקים הנוכחית. נניח שקניתם מגרש ובניתם עליו בית. נניח שלצורך הבניה לקחתם הלוואה (משכנתא), קניתם בתשלומים רהיטים מוצרי חשמל וכו' ובנוסף אתם עוד חייבים כסף לקבלן, צבעי וחשמלאי. עכשיו נניח שעלות הבית הייתה 100, השכונה טובה, הביקושים גבוהים וכשהתחלתם את התהליך, השמועה הייתה שבתים מוגמרים באזור יכולים להימכר ב-150 ומעלה והערכתם שתוכלו למכור את הנכס המוגמר והמושקע ב- 200.

עכשיו המגמה התהפכה והחלה האטה במשק. הבנק מצמצם את האשראים ולכן הקבלן והצבעי לחוצים על כספם ומבקשים לזרז את התשלומים. את המשכנתא אתם כל חודש משלמים כמו גם את רכישת הרהיטים ומוצרי החשמל. מחירי הדלק עלו, המזון התייקר והמעסיק דילג על הבונוס באמצע השנה בגלל שערי החליפין. בנוסף, כשאתם הולכים לבנק ומנסים לקבל הלוואה כנגד הנכס שיש לכם הבנקאי מסתכל עליכם כעל משוגעים "שווי של 200? איך הגעתם לשווי שכזה? השווי כיום הוא 50 במקרה הטוב ורוב הסיכויים שהערך ימשיך וירד אם לא תממשו מהר".

אתם חייבים 100!, ערך שאם הריבית במשק תעלה, יעלה בהתאם, בעוד שהערך של נכס הבסיס - הבית (והרי אתכם תמיד לימדו שבית הוא ההשקעה הבטוחה ביותר שיש) - ירד בוודאי מערכי החלום שלפיהם פעלתם ולפיהם הוצאתם את חסכונותיכם.

הבעיה היא שכנראה בעתות משבר, שווי הבית ירד לשוויים שאין לכם סיכוי באמצעותם לכסות את ההתחייבויות שלקחתם לרכישתו או לבנייתו.

אם אתם רוצים להבין על מה המהומה ואיך בנק השקעות נמחק, תיקחו את הסיפור הזה ותכפילו למיליארדים של האחים ליהמן, מריל לינץ באר סטארנס וחבריהם ובאופן פשטני, למרות שיש להם נכסים בהיקף של מאות מיליארדי דולרים, הירידה החדה בשווי נכסיהם, כשיש התחייבויות קבועות ושוטפות שצריך לשלם, הביאה אותם לפשיטת רגל או למכירה במחירים שלא היו נראים סבירים לפני מספר חודשים.

אז מה זה קשור לגמל שלכם? כמו שכל עוד לא מכרתם את הבית קיים סיכוי טוב שבעתיד הוא יחזור לשווי של 100 ומעלה, הרי שביום שתמכרו אותו ב- 40,30 או אפילו ב-70 קיבעתם את ההפסד שלכם. אם אין לכם נכסים והון נוסף הרי שהיכולת שלכם ליצר את ההפרש שנוצר בין עלות הבית למחיר המכירה, מעבודה קשה או השקעות אחרות טובה כנראה כמו היכולת שלכם לייצר את ההפרש מקניית כרטיס של מפעל הפיס. אותם כללים חלים על הגמל אלא שכאן נוספים שני היבטים - היבט מגן המס והיבט הזמן.

מגן המס על החיסכון הפנסיוני הוא בהיקף משמעותי של 30%. דהיינו, על כל שקל שאתם מפקידים בגמל אתם מקבלים מתנה מהמדינה בדמות פטור ממס של 30 אגורות.

בהיבט הזמן, גמל כמו גם פנסיה, הם חסכונות ארוכי טווח. דהיינו, זה לא כסף שיש ציפייה להשתמש בו להוצאות השוטפות מלבד במקרי משבר. כבר היו שנים בהן שוק ההון הציג תשואה שלילית ואפילו ירידות חדות כמו השנה ,אבל בדרך כלל השנים הללו לוו בשנים שהחזירו את ההפסד והסטטיסטיקה ארוכת הטווח היא שהפטנט הזה עובד. לאורך זמן, אם נשמעים לכללי המשחק ולא מוכרים בשפל וקונים בשיא הרי שמרוויחים.

בשורה התחתונה, עם מחליטים לברוח מהשוק ולפדות את כספי הפנסיה, כדאי לקחת בחשבון שאין פטנט אחר. כמעט כל צורת חיסכון והשקעה אחרת שתהגו יהיו כנראה ברמת סיכון גבוהה יותר מהפטנט של קופות הגמל ולא יזכו אתכם בהטבת המס שגלומה במכשירים אלו. כמו שאם תמכרו את הבית בהפסד תתקשו להשלים את המינוס שנוצר ממקורות אחרים, כך גם הפנסיה.

אז מה נכון לעשות?

בהיבט של קופות הגמל ישנם מספר מהלכים שניתן לעשות על מנת לשפר את יחסי הסיכון סיכוי האישיים שלך החוסך:

1) לבחון את המוניטין והרקע של מנהל הקופה. האם הוא מנהל השקעות שנים רבות ונהנה מגיבוי של מחקר וידע מקיפים, או שרק אתמול הוקם וניסיונו מוגבל. בזכות הרפורמה ניתן כיום להחליף בקלות קופה ללא תשלום קנס כלשהוא.

2) לוודא כי מסלול ההשקעה מתאים לכם. אם אתם מתקרבים לפרישה וכל הפסד נוסף בקופה הוא משמעותי, הן בהיבט של היקף הנכסים והן בהיבט של התשואה שתידרש להתאוששות החיסכון מהמשבר. ייתכן ולמרות ההכרה בהפסד שגלומה במהלך, עדיף להעביר את ההשקעות למסלולים סולידיים יותר. ככל שגיל הפרישה רחוק יותר ההתלבטות לגבי תמהיל המסלולים מורכבת יותר ותלויה בהיבטים נוספים אישיים שלכם.

נקודה שחשוב להדגיש בהיבט של כל קופות הגמל בארץ היא שהכסף רשום על שמכם ונשמר עבורכם בנאמנות. בית ההשקעות אמנם מנהל את ההשקעות אבל גם אם הוא יקרוס הכסף שלכם בטוח.


אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי, אי.בי.אי בית השקעות

  • עוד באותו נושא:
  • גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully