וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התנהלות בוש במשבר – כמו הכישלון בעירק"

כלכלנים אמריקאיים: "התוכנית מתבססת על שיטת 'הסמוך' והלחץ לאשר אותה מונע את בדיקתה היסודית"

"אפשר למצוא קווים מקבילים בין התנהלות הממשל במלחמה בעירק תחת שלטונו של ג'ורג' בוש, לבין התנהלותו במשבר בשווקים הפיננסיים - שתיהן נכשלו בקריטריונים דמוקרטיים בסיסיים", כך אמר טום שלזינגר, מנהל עמותת מחקר כלכלי ללא מטרות רווח בהאוורדסוויל, ווירג'יניה, לאתר הכלכלי Market Watch.

ערב אישורה בקונגרס של תוכנית החירום האמריקנית, כלכלנים רבים גורסים, כי מדובר בתוכנית המבוססת על שיטת ה"סמוך", שהחיפזון לאשרה מונע את בדיקתה היסודית. "הממשל פועל מתוך הבטן בצורה אימפולסיבית", אומר ג'יימס אנגל, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת ג'ורג'טאון בארה"ב.

הכלכלנים טוענים כי תוכניתו של שר האוצר, הנרי פולסון, כוללת בעיה מרכזית. לדבריהם, המשכנתאות והאג"ח המגובה במשכנתאות סאבפריים כמעט חסרי שווי, והסיכוי שערכם יעלה כרוך אך ורק בתשלום מופקע מצד משלמי המיסים עבור הנכסים.

"לא פלא שממשל בוש לוחץ לאישור התוכנית לפני שיש זמן לבדוק את עיקרי התוכנית כמו האם משלמי המיסים מוגנים והאם האינטרסים שלהם נשמרים", אומר ג'ף שפירו כלכלן בכיר ב-MFR.

הכלכלנים מביעים חשש, כי בעיצומה של עונת הבחירות הנוכחית, האופוזיציה הדמוקרטית לא תרצה להצטייר כמי שמנעה את התוכנית בזמן המשבר ועל כן לא תקשה יותר מדי על הממשל באישור התוכנית.

דמיון נוסף שמוצאים הכלכלנים בין ההתנהלות הממשל במשבר בעיראק, לבין זו במשבר הכלכלי הנוכחי הוא הזמן הרב שלקח לממשל להבין את חומרת המצב בשני המשברים – רק בשבוע שעבר אמר פולסון לכתבים כי אין שום סיבה לדאגה. "תוכנית החירום היא התפרצות של פולסון" אמר אנגל, "כמו במחלכמו במלחמה בעיראק הממשל חיכה עד שהמצב ייצא מכלל, ועכשיו פולסון שולח את כל היחידות להלחם".

תוכנית החירום, שבמסגרתה ירכוש הממשל משכנתאות ואג"ח מגובות במשכנתאות סאבפריים חסרות ערך בסך 700 מיליארד דולר מבנקים ומוסדות פיננסיים שנקלעו לקשיים, נחשבת להתערבות הדרמטית ביותר של הממשל האמריקאי בשווקים. נציג הממשל והקונגרס דנים בימים אלו בפרטי התוכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully