וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים למשכנתאות מחמירים התנאים לקבלת משכנתא

רנית נחום-הלוי

25.9.2008 / 7:33

בוחנים בקפידה את יכולת ההחזר של הלווים. ההערכה: הריביות על המשכנתאות ימשיכו לעלות

הבנקים למשכנתאות הורו לשמאים להחמיר את הבדיקות על דירות שנרכשות, במיוחד לדירות שאינן רשומות בטאבו או שיש קשיים אחרים לזהותן. בימים האחרונים העלו הבנקים את שיעורי הריביות על המשכנתאות, ומנהלי הבנקים אינם יכולים לומר לאילו שיעורים הן יגיעו. בכמה מהבנקים החלו להקפיד יותר בבדיקת יכולות ההחזר ומצבם הכלכלי של הלווים.

לפני כשבוע העלה בנק לאומי את הריבית על משכנתאות ארוכות טווח ב-0.25% לשנה, כשהריבית השנתית למשכנתא של 20 שנה תגיע ל-4.5%. בנוסף, הגביל הבנק את שיעורי המימון ל-70% בלבד מגובה הרכישה. בבנק לא חושבים שזהו סוף הדרך ומסרבים להתבטא לגבי העתיד. לדברי מנכ"ל לאומי למשכנתאות, שוקי רובינשטיין, "תוצאות המשבר ישפיעו על מבנה הכלכלה והמוסדות הפיננסיים. כרגע אנו מעדיפים להיות זהירים. הגבלנו את שיעור המימון, אך נבחן באופן סלקטיווי בקשות לאחוזי מימון גבוהים יותר. נשקול את צעדינו בהמשך לאור העלייה בסיכון".

להערכת עמית קמינסקי, מנכ"ל משותף ב-AMG משכנתאות, במצב של חוסר יציבות בשוק, הריביות ימשיכו לעלות כדי למתן את רמת הסיכון של הבנק. הצפי הוא לחוסר גמישות מצד הבנקים ועלייה בשיעורי הריבית על ההלוואות. "בטווח הקרוב, מי שירגיש את הלחץ הם לוקחי המשכנתאות, כשההערכות הן שהריביות על המשכנתאות יעלו באופן מיידי במאות שקלים".

כך למשל, מי שרכש דירה ולקח משכנתא של כ-600 אלף שקל ל-25 שנה, ישלם כ-3,470 שקל בחודש לעומת 3,150 שקל לפני כחודש. "מי שרכש בית לפני כמה חודשים, תיכנן מהלך על בסיס ריביות משוער. תמיד אנו מבהירים לצרכנים ששיעור הריביות אינו צפוי ויכול לעלות. להערכתנו, אנשים ימשיכו לספוג את התשלומים החודשיים הגבוהים. הריביות על המשכנתאות עדיין לא אמרו את המלה האחרונה", אומר קמינסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully