וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפיקי המופע של מקרטני סופרים את הכסף

איילה צורף

25.9.2008 / 8:00

30 מיליון שקלים עלתה הפקת המופע הגדול ביותר שעלה על במות ישראל, כשמחצית מהסכום ישלשל מקרטני לכיסו. כולם מרוויחים

שבוע לפני ההופעה של פול מקרטני. אנשי חברת ההפקה הבריטית מסתובבים בפארק הירקון. הם עומדים במרכז הדשא, מסתכלים על העובדים הבונים את הטריבונות שעליהן יישבו האנשים אשר שילמו 5,000 שקל כדי להיות מול הבמה ולהתחכך זה בזה בארוחת ערב באוהל VIP חגיגי. אתם מסתובב דדי ניצני, אחד משני המפיקים הראשיים של המופע.

"איפה יישב שמעון פרס?" שואל הבריטי. "כאן", הם מצביעים על מפת המושבים שהם מחזיקים בידם. "איפה ביבי יישב? ואולמרט? הוא מקבל הזמנה?" הוא שואל. זה היה הבוקר שבו הוכרזה ציפי לבני כיורשת של אולמרט בקדימה, וכמי שתרכיב ממשלה בקרוב.

"ומה עם ציפי לבני?" הוא חוקר ולא מקבל תשובה. כמה דקות קודם נשאל ניצני אם מישהו קיבל כרטיסים חינם. "לא, אף אחד לא מקבל כרטיסים חינם. רק ההורים של החברה שלי", הוא מחייך. "אפילו החברה שלי צריכה לעבוד בהפקה כדי לקבל כרטיסים". והפוליטיקאים? "נראה לך שאני יכול לבקש משמעון פרס כסף על כרטיס להופעה?" הוא עונה.

ניצני ושותפו להפקה, דודו ז'רזבסקי, מנצחים על המופע הגדול ביותר שעלה על במות ישראל: מקרטני מגיע לישראל עם ציוד במשקל 120 טונה ויותר מ-100 אנשי צוות בריטים ואמריקאים. אליהם יצטרפו כ-200 אנשי הפקה ישראלים.

בחברת ההפקה של אחד הזמרים המצליחים בעולם, וגם אחד הרווחיים בהיסטוריה, לא מתכוונים להשאיר שום דבר לידי שיטת הסמוך הישראלית. הם הכתיבו להפקה המקומית סדרה של הנחיות, ויומיים קודם למופע הם הגיעו כדי לוודא שכל ההוראות שלהם ייושמו במדויק: החל בגובה המבנה שעליו ניצבים הרמקולים, דרך רוחב וגובה הבמה, מיקומי הטריבונות, מספר תאי השירותים העומדים לרשות הציבור, המזנונים ופתחי המילוט. אם אחת מהדרישות שלהם לא תתבצע מקרטני לא יעלה על הבמה. מעבר לכך הם דואגים לכל הציוד הטכני: לכלי נגינה, למוניטורים ולמסכי הענק. את הכל הם מטיסים מחו"ל ומתפעלים בעצמם.

על ההפקה הישראלית מופקדים איש העסקים האנונימי עד כה יקיר שעשוע, ניצני והאחים דודו ובועז ז'רזבסקי, שלקחו על עצמם את האתגר לפני חודש בלבד. קודם לכן היו אלה ניצני, האחים ז'רזבסקי ואנשי חברת פרטנר שהיו אמורים להוציא את המופע לדרך. ניצני הוא הבעלים של חברת מרקט קינג, שהפיקה את אירועי יום העצמאות של ארקדי גאידמק ומפלגתו צדק חברתי, שבהם השתתפו 210 אלף איש. ניצני היה אחראי להקמתה של עיר האוהלים בניצנים לפליטי הצפון במלחמת לבנון השנייה, שגם בנייתה מומנה על-ידי גאידמק.

"האירוע הזה הפך אותנו לאנשים הכי פופולריים בעיר", מספר ניצני בחיוך. "אנשים רבים מבקשים כרטיסים בחינם וכרטיסים בהנחה. אבל אם אני נותן לאחד, אני צריך לתת לכולם. כל מיני אנשים שלמדו אתי בתיכון נזכרים בי. יש גם אנשי עסקים שאני לא אנקוב בשמם, כאלה שיש להם המון כסף, שמבקשים הזמנה חינם. אבל אין הזמנות חינם".

יד ושם מחוץ לתחום

את מסע ההופעות הזה פתח מקרטני בהופעה בקייב ביולי, בפני 350 אלף איש. המופע בקייב ניתן לתושבים בחינם, במימון האוליגרך היהודי ויקטור פינצ'וק המדורג במקום ה-12 בעושרו באירופה עם יותר מ-1.5 מיליארד דולר. ההופעה הבאה נערכה בקוויבק - גם היא בחינם - בפני 300 אלף איש, לכבוד חגיגות 400 שנה לעיר. את ההופעה מימנה עיריית קוויבק.

היום (חמישי) תיערך ההופעה בתל אביב, השלישית במסע ההופעות הזה. "זה ביזנס כמו כל ביזנס אחר", אומר ניצני. "יושבים, בודקים את עלויות ההפקה, את הסיכונים, עושים הערכה של ההכנסות, ואם זה לא מסתדר בטבלאות - לא תהיה הופעה. בהופעות קודמות של מקרטני זה לא היה ביזנס, כי הן ניתנו בחינם. במקרה שלנו זה ביזנס לפני הכל".

אבל כנראה שהביזנס הזה לא יתרום הרבה לחשבון הבנק של שעשוע, האיש שהחליט להמר ולממן את המופע בעלות של כ-30 מיליון שקל, כ-15 מיליון מהם יגיעו ישירות למקרטני. לפני כחודש אמר שעשוע כי "לא הייתי נכנס לפרויקט הזה אם הוא לא היה רווחי".

ארבעה ימים לפני המופע מספר שעשוע שעד כה נמכרו 35 אלף כרטיסים מתוך 42 אלף שהועמדו למכירה. מחיר ממוצע של כרטיס הוא כ-450 שקל, מה שמניב לשעשוע הכנסות של קצת פחות מ-16 מיליון שקל. כמה אלפי כרטיסי VIP (במחיר 1,500 שקל) וסופר VIP (במחיר 5,000 שקל) הניבו לו עוד 7-8 מיליון שקל, שלא סייעו לו לייצר הכנסות של 30 מיליון שקל. למרות זאת, הוא טוען, המופע הגיע לאיזון תקציבי.

החישוב מראה שאתה מפסיד כסף על ההרפתקה הזו.

"עברנו את קו כיסוי ההשקעה, ואנו ממשיכים למכור. מעכשיו כל כרטיס הוא רווח נקי".

אם תסיים את הפרויקט באיזון תקציבי, ללא רווחים, תתאכזב?

"לא אתחרט ולא אתאכזב. אני שקוע בליהנות".

כבר פגשת את מקרטני?

"לא. אני מאמין שאפגוש אותו ביום רביעי כשיגיע כדי לוודא שהוא והצוות שלו מרוצים".

פרט לפגישה הזאת עם מי שמממן את המופע, ביקש מקרטני שלא להיפגש עם גורמים ציבוריים או ממשלתיים. הוא לא מעוניין לסייר ביד ושם או לערוך כל ביקור רשמי. האיומים מצד מוסלמים קיצונים עשו כנראה את שלהם, ויח"צנית המופע רונית ארבל מקפידה להדגיש שמדובר במופע אמנותי גרידא, ללא כל אופי מדיני או פוליטי.

שעשוע, 37, הוא בעליה של ריינבו תעופה - חברה ישראלית שעוסקת בהטסת אישים במטוסי מנהלים ובמסוקים שבבעלותה. הוא גם בעליה של חברת נדל"ן למגורים ולתעשייה הפועלת בלונדון, בארה"ב וברוסיה. הוא מתגורר בהרצליה פיתוח ובבעלותו כמה דירות בפרויקט סי אנד סאן שבצפון תל אביב, כמו גם מתחם המסעדות בפרויקט.

תקדים דפש מוד

ניסיון לברר את הלו"ז לביקורו של מקרטני בישראל, היכן יבקר ועם מי ייפגש, עולה בתוהו. ארבעה ימים לפני האירוע ולהפקה אין מושג מתי בדיוק הוא נוחת: "יש לו מטוס פרטי ואנשי ההפקה שלו עושים את סידורי הביטחון מול שדה התעופה", הם מסבירים. "אנחנו עומדים בקשר קבוע עם בארי מרשל, הסוכן האישי שלו, ועם חברת הניהול שלו שנמצאת בניו יורק".

בית המלון שבו ילונו מקרטני ואנשי הצוות שלו, דן תל אביב, נבחר בדקה ה-90. אנשי האבטחה שלו הגיעו לישראל לפני כשבועיים, וערכו סיור בכמה בתי מלון בתל אביב: דיוויד אינטרקונטיננטל, דן, שרתון והילטון. הם בדקו את יציאות החירום, ביררו איזה מלון הכי קל לאבטח, וידאו שאין מבנים מחוברים למלון ונסעו בציר התנועה המרכזי מהמלון לפארק. את שכרו על המופע יקבל מקרטני משעשוע רק לאחר שיעלה על הבמה. "הכסף מופקד בנאמנות אצל עורך דין, והוא יקבל אותו בזמן המופע", אומר ניצני.

היתה איזו נקודה בזמן שחששתם בה שלא יהיה מופע?

ניצני: "כן, כשאורנג' ביטלו את החסות שלהם. אבל ברגע שיקיר הסכים לממן את המהלך, היה ברור לנו שכל מכשול בדרך ייפתר והמופע ייצא לפועל".

המכשול העיקרי שעמד בפני הצוות היה חששם של אנשי מקרטני מפיגוע. "הביטוח היה נושא מרכזי מאוד במו"מ", מספר ניצני. "היו כאן שתי חברות ביטוח שהעבירו חוזים הלוך חזור במשך הרבה זמן. אנשי הצוות שלו חששו, ולכן חייבו אותנו לרכוש ביטוח מיוחד ונפרד נגד פיגוע טרור. הפרמיה עלתה 150 אלף דולר, גובה הביטוח הוא 10 מיליון שקל. החוזה מול חברת הביטוח קובע שאם יש פיגוע והקהל לא מגיע, או שמקרטני לא מגיע, אנחנו נקבל בחזרה את הכסף שהשקענו בהקמת אזור המופע. על פי הבדיקה שלנו, עד כה לא היה בישראל ביטוח להופעות נגד פיגועים".

באוגוסט 2006, בזמן מלחמת לבנון השנייה, נאלץ המפיק שוקי וייס לספוג את ביטול המופע של להקת דפש מוד. במקרה של מקרטני, הביטוח מכסה כל אירוע ביטחוני.

אבל לא רק החשש מאיומים ביטחוניים בישראל יצר סימני שאלה סביב הגעתו של הזמר: ימים ספורים לאחר שהודיע רשמית על ההופעה המתוכננת בתל אביב התפרסמה בעיתון הלונדוני ה"סאנדיי אקספרס" ידיעה שלפיה המנהיג הלבנוני עומאר בקרי הודיע שאם מקרטני יגיע לישראל הוא ייהפך לאויבם של כל המוסלמים ויהיה חשש לחייו. עוד פורסם שם כי הזמר מגיע לישראל כדי לחגוג ולהזהות עמה לרגל חגיגות 60 שנה להקמתה. בלוגרים ועיתונאים ברחבי העולם ציטטו בהרחבה את האיומים על חייו. "האם מקרטני יסכן את חייו כדי להופיע בתל אביב?" נכתב.

הזמר הזדרז להודיע באתר האינטרנט הרשמי שלו כי הוא יגיע לישראל בכל מקרה, אך במקביל פירסם כי "בניגוד לפרסומים, הוא לא מגיע כדי לחגוג את 60 שנות עצמאות ישראל", ופתח אתר נפרד, רשמי, שבו הודעה בעברית ובאנגלית (www.friendshipfirst.co.il).

"ההפקה של מקרטני עידכנה אותנו שהגיעו איומים מגורמים ערביים", מספר ניצני. "אבל ברגע שהוא הודיע באתר הרשמי שלו שהוא מגיע לתל אביב, לא חששנו שהוא יבטל למרות האיומים. הם אמרו לנו שהם לא מתרגשים מהאיומים ומהלחצים עליו, והנחו אותנו לא להגיב לעיתונות בכל מקרה".

במסר שפירסם מקרטני למעריצים באתר הרשמי שלו הוא כותב: "זה יהיה הביקור הראשון שלי בישראל, או למען האמת בכלל באזור המזרח התיכון. אני מאד מתעניין באזור, ורוצה לבוא לראות את המצב באופן אישי. מה שמעניין אותי הוא להסתובב כמו תייר, לראות את המראות ולפגוש אנשים".

לדברי רונית ארבל, "שוחחתי עם מקרטני, והוא אמר שבביקור הזה הוא לא יטייל בישראל. הוא הוסיף שיהיה מעוניין להגיע עוד כמה חודשים לביקור אנונימי, בלי כל הרעש והעיתונות. שאלתי אותו איך הוא יכול לערוך ביקור אנונימי - הוא הרי פול מקרטני. הוא ענה שבארה"ב הוא ערך טיול של חודש וישן במוטלים קטנים בתחנות דלק".

אמנים ידועים בבקשות המוזרות שלהם. הוא ביקש מכם להכין לו משהו חריג?

ניצני: "לא. הסבירו לנו שמקרטני אוכל רק אוכל בריא וצמחוני מטעמים אידיאולוגיים. אמרו לנו 'No fish, no meat'. ביקשו מאתנו לבנות לו מטבח בשטח שבו יבשלו שפים אישיים שלו שמגיעים אתו. פרט לכך, עד רגע זה לא קיבלנו שום בקשות חריגות".

גם הפריימריז בקדימה מלחיצים

ההפקה של מקרטני הציבה כמה איסורים: האיסור הבולט ביותר בחוזה הוא על הופעות של אמנים אחרים במתחם הפארק יום לפני או אחרי מקרטני. על מופע חימום אין מה לדבר: מקרטני, כך צוין בחוזה, יהיה האמן היחיד שיופיע באותו מתחם באותו שבוע.

במרחק של שבוע מההופעה, נראה שאת מקרטני לא מטרידים עניינים אישיים. הפרטים שהצוות שלו דורש לדעת הם דברים טכניים: כמה מסכים יהיו בשטח, איך מוודאים שכל הצופים רואים ושלא מסתירים לאיש, איך בודקים שלא יהיה צפוף מדי ושלא יהיו בעיות סאונד. בנוסף הם דורשים שמאחורי הקלעים יהיה שטח סטרילי שאליו לא ייכנס איש, כולל אנשי ההפקה הישראלים, שסביבו תהיה גדר והכניסה אליו תהיה דרך שער שבו יישב איש הפקה בריטי. בשטח הסטרילי יהיו אוהלים פרטיים למקרטני, לסוכן שלו בארי מרשל, לנגנים שלו, לאנשי הסאונד, התאורה והווידאו.

אתם ישנים טוב בלילה?

ניצני: "לא, אני מוטרד. זאת הפקה גדולה ומורכבת. הבורסות נופלות בכל העולם, והאווירה הכלכלית קשה בלונדון ובתל אביב - וזה משפיע. גם האיומים על חייו עדיין מרחפים. הרבה דברים ברקע יוצרים אווירת לחץ, כולל הפריימריז בקדימה וההתפטרות של אולמרט. אנחנו עוקבים אחרי הכל ומחזיקים אצבעות ששום דבר לא ייצור שרשרת אירועים שתביא לביטול המופע".

"אני מאמין שזה יהיה המופע הכי מעורב מבחינת גילים. קיבלתי טלפון מאדם בן 65 שסיפר לי שהוא רכש כרטיסים יחד עם 14 איש, אבל הוא מעולם לא היה במופע בפארק. הוא רצה לדעת אם יש במקום ברזיות, שירותים, אם ניתן יהיה לקנות שתייה ואם יהיה מקום לשים כיסאות. הוא הסביר לי שהם מתרגשים מאוד מהרעיון של מופע רוק בפארק. אני יודע שהרבה משפחות, הורים וילדים, יגיעו ביחד לבילוי משפחתי".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

אפילו עובדי הניקיון הוגבלו

במוצאי שבת האחרון התכנסו בפארק הירקון 20 חברי ההפקה הישראלים של המופע לתדרוך שנראה כמו מבצע צבאי. "עברנו שבועות לא קלים, והגענו לזמן האמת", אומר דודו זרז'בסקי, ומציג את לו"ז האירוע שאינו ברור לגמרי.

"ביום רביעי תהיה חזרה גנרלית", הוא מודיע, "ולא ברור אם היא תכלול את מקרטני עצמו או לא. יש לנו שתי תוכניות: אם הוא יגיע לחזרה הגנרלית, נעשה חזרה מלאה בנוכחות המשטרה. אם הוא לא יגיע, נעשה רק בדיקת סאונד בסיסית".

קצין הביטחון מפרט באילו שעות מותר לנוע עם מכוניות והיכן. אפילו עובדי הניקיון קיבלו שעות מוגדרות שבהן מותר להם להיכנס אל מאחורי הקלעים ולצאת מהם. נציג הביטחון מבקש לקבוע שער כניסה לעיתונאים. "אי אפשר להכתיב לעיתונאים מה לעשות", מבהירה ארבל. "עיתונאים לא עושים מה שאומרים להם". ארבל מציגה את הכללים שהכתיבה ההפקה הבריטית: צלמי העיתונות יוכלו לצלם רק שני שירים ואז יתבקשו לעזוב. "אם אחד מהם ינסה לצלם ללא אישור, המאבטחים של מקרטני ייגשו אליו והם לא צפויים להתנהג אליו יפה", אומרת ארבל.

נושא נוסף שעלה בישיבת ההפקה היא אפשרות של פיגוע או אסון אחר. "צריך למנוע הפצת שמועות ולהבין שלא ניתן למנוע מהתקשורת לצלם במתחם בעת חירום", אומרת ארבל. "רק למשטרה מותר למנוע מצלמים ומאנשי תקשורת לצלם. הכי חשוב: בשום מקרה אסור לדבר עם עיתונאי שלא לציטוט". נושא רגיש מאוד מבחינת ההפקה הוא הצילום באוהל ה-VIP. "אנשים שרכשו כרטיס ב-5,000 שקל לא רוצים שידחפו להם מצלמה בפרצוף", אומרת ארבל. "אין בעיה, נגיד להם שיעופו משם", עונה איש האבטחה. "אם צלם נעמד בכניסה לאוהל ומצלם את כל מי שנכנס ויוצא, אסור לנו למנוע את זה ממנו כי מדובר בשטח ציבורי". מקשה מנהל האבטחה. "אסור להפעיל נגדם אלימות. מאבטחים ייגשו אליהם ויסנוורו להם את המצלמה עם פנסים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully