וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: נאסד"ק מאבד 1.3; צ'קפוינט יורדת ב-0.9%

ניר צליק

26.9.2008 / 18:08

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים על רקע אי הבהירות בנוגע לתוכנית החילוץ והתרסקות וושינגטון מיוצ'ואל. דאו ג'ונס יורד ב-0.6%; וריפון משילה 2.9%

המסחר בוול סטריט מתנהל בירידות שערים על רקע אי הבהירות בנוגע לתוכנית החילוץ למגזר הפיננסי וכן על רקע התרסקות וושינגטון מיוצ'ואל.

דאו ג'ונס מאבד 0.6% ל-10,957 נקודות, נאסד"ק נופל ב-1.3% ל-2,158 נקודות ו-S&P 500 משיל 1.1% ל-1,196 נקודות.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב עולים והתשואה עליהן יורדת ב-0.057% ל-3.805%.

בגזרת המקרו, נתוני התמ"ג האמריקאי התפרסמו והראו צמיחה מתונה מהמצופה. כלכלת ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, צמחה ברבעון השני של השנה בשיעור נמוך מהצפוי בעקבות האטה בהוצאות של משקי בית ועסקים כאחד, מסר היום משרד המסחר האמריקאי.

התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון השני בקצב שנתי של 2.8% - פחות מתחזית קודמת לצמיחה של 3.3%. כלכלנים צפו כי נתוני הצמיחה הסופיים שפורסמו היום יהיו ללא שינוי לעומת ההערכות המוקדמות - 3.3%. נתוני הצמיחה שפורסמו היום הם סופיים. כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון ב-0.9% לעומת הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, כלכלנים צופים האטה חדה בצמיחה ברבעון השלישי של השנה, ומעריכים כעת כי התוצר ירשום ברבעון צמיחה של כ-1% במונחים שנתיים.

בענף הפיננסים האמריקאי הרוחות סוערות, כאשר המגעים על אישור תוכנית החילוץ הפיננסית של משרד האוצר האמריקאי הידרדרו לכדי כאוס בקונגרס. לאחר ימים של התחבטות בתוכנית הכלכלית הנרחבת ביותר מאז שנות ה-30, הגיעו נציגי שני הצדדים לכדי התקוטטות פומבית נדירה.

שר האוצר, הנרי פולסון, כרע ברך לצידה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ושטח בפניה תחינה: "אל תפוצצי את זה". הנשיא בוש אמר ש"אם הכסף לא ישתחרר, הכלכלה עלולה ליפול". מי שהכשיל את התוכנית, לבסוף, לא היתה האופוזיציה הדמוקרטית, כי אם הרפובליקאים, שהתנגדו לתוכנית ההתערבות הבוטה בכוחות השוק. ההערכה היא כי קבוצה של 166 כלכלנים בכירים, ובראשם שלושה זוכי פרס נובל, עמדו מאחורי שכנוע ראשי הקונגרס האמריקאי לעכב את אישור תוכנית חילוץ המגזר הפיננסי בסך 700 מיליארד דולר.

דיונים חמים בנושא, בקהילת וול סטריט ב-TheMarker Cafe

המשבר הפיננסי בארה"ב עלה אתמול מדרגה, עם קריסתו של וואשינגטון מיוצ'ואל, בנק החסכון וההלוואות הגדול בארה"ב. הבנק הועבר לשליטת הממשל הפדרלי בארה"ב, וכך נמנעה הקריסה הגדולה ביותר של בנק בהיסטוריה של ארה"ב. הבנק התמוטט לאחר שלקוחות משכו פקדונות בסך 16.7 מיליארד דולר מאז 16 בספטמבר, ביודעם כי הבנק נמצא בקשיים. וואשינגטון מיוצ'ואל נהפך לסמל בולט של בועת המשכנתאות, לאחר שהסתבך במתן משכנתאות ללווים בעייתיים והגיע לסף פשיטת רגל.

ג’יי.פי מורגן צ’ייס (1.22% , 43.99) ירכוש את כל נכסיו, כולל הפקדונות והסניפים של וואשינגטון מיוצ'ואל תמורת 1.9 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם הממשלה - מחיר מציאה לאחר שהציע לקנות את הבנק במארס ב-4 דולר למניה ונדחה.

למרות הקריסה של הבנקים, המנהלים יצאו עם חבילת פיצויים שמנה. סטנלי אוניל, המנכ"ל לשעבר של מריל לינץ’ (-1.03% , 25.84), עזב כשבכיסו 66 מיליון דולר, רק שנה אחת לפני שבנק ההשקעות נאלץ להימכר לבנק אוף אמריקה. קן תומפסון נזרק מבנק ווקוביה בחודש יוני, אך עם "מצנח זהב" ששוווה יותר מ-5 מיליון דולר. צ'אק פרינס נאלץ להתפטר מבנק סיטי, וקיבל מתנה פרידה בסך 16 מיליון דולר.

עוד בענף הבנקאות, השם "ליהמן ברדרס (0.0% , 0.13)" על הבניין במנהטן הוסר. במקומו, בחזית המטה בן 32 הקומות של ליהמן ברדרס בשדרה השביעית במנהטן יש לוגו לבן וכחול של בנק ברקליס הבריטי. בפנים, עובדים לשעבר בליהמן ברדרס החוששים לעתידם, עדיין עונדים את התגים הירוקים לבנים של הבנק בן ה-158 שנים, שפשט את הרגל.

במניות הישראליות, נחלה טבע (0.17% , 45.8) מפלה משפטית נוספת בבתי המשפט בארה"ב. שופט בבית המשפט המחוזי בניו יורק דחה את בקשתה של טבע לפסק דין מקוצר, שעל פיו ייקבע שהיא אינה מפרה פטנט של חברת אסטרה זנקה על Pulmicort, תרופה נגד אסתמה.

בעקבות דחיית בקשתה של טבע, ייערך משפט על תביעתה של אסטרה זנקה בנוגע להפרת פטנט על הפולמיקורט, שיחל ככל הנראה בינואר 2009. מכירותיה של התרופה בארה"ב ב-2007 הסתכמו ב-964 מיליון דולר.

עוד במניות הישראליות, אלדין וג'זמין הולדקו, חברת האחזקות של קרן וקטור, הודיעו כי הן הגיעו להסכמה לפיה הקרן תמשוך את בקשתה לקיים אסיפת בעלי מניות מיוחדת בכדי לדון בהצעת הרכש שהגישה הקרן לאלדין, וכן במינוי דירקטורים מטעמה לאלדין. אסיפת בעלי המניות היתה אמורה להתקיים ב-23 לספטמבר.

שני הצדדים הגיעו להסכמה לפיה עד ה-30 לאוקטובר לא תגיש הקרן בקשה חדשה לזימון אסיפת בעלי מניות, ובינתיים הם ידונו בדרכים אלטרנטיוויות לשיפור ערך החברה לבעלי המניות. בתוך כך, הסכימו הצדדים כי אלדין לא תגייס משקיעים חדשים לחברה והקרן עצמה לא תרכוש מניות נוספות של אלדין.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully