וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש ליציבות ואקוביה ונשיונל סיטי; המניות נופלות ב-20%

נמרוד הלפרן

26.9.2008 / 18:07

אנליסט: "בנק ואקוביה סובל מאותן בעיות כמו וושינגטון מיוצ'ואל". מניית וושינגטון קורסת ב-90%

מניותיהם של הבנקים האמריקאים ווקוביה ונשיונל סיטי נופלות בכ-20% במסחר בוול סטריט, ומובילות את הירידות במגזר הבנקאות, לאחר שוושינגטון מיוצ'ואל, בנק החסכון וההלוואות הגדול בארה"ב, נכנס אמש לשליטת הממשל הפדרלי בארה"ב, בקריסה הגדולה ביותר של בנק בהיסטוריה של ארה"ב. הירידות במגזר הבנקאות נרשמות גם על רקע משבר במגעים על אישור תוכנית החילוץ הממשלתית למגזר הפיננסי בארה"ב.

מניית ווקוביה נופלת ב-20% לאחר שמוקדם יותר כבר צנחה ב-27%; מניית נשונל סיטי נופלת ב-19%. מניית וואשינגטון מיוצ'ואל, אשר נפלה אתמול ב-25%, קורסת היום ב-90% במסחר בוול סטריט למחיר של 16 סנט - פחות ממחצית האחוז משווי של 36 דולר בו נסחרה בשנה האחרונה.

"בדומה לוואשינגטון מיוצ'ואל, גם לואקוביה יש בעיות בתחום המשכנתאות, במיוחד אלו שהגיעו לידיו ברכישת חברת גולדן ווסט פייננשל לפני מספר שנים", אמר נשיא חברת הייעוץ אלי אנד קו, ברט אלי, בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג. "למרות שווקוביה עשויה להיות יעד להשתלטות, לא ברור מי ירצה לרכוש אותם בעיתוי הנוכחי", הוסיף.

וושינגטון מיוצ'ואל התמוטט אמש ונכנס לשליטת הממשל הפדרלי בארה"ב, לאחר שלקוחות משכו פקדונות בסך 16.7 מיליארד דולר מאז 16 בספטמבר, ביודעם כי הבנק נמצא בקשיים. וושינגטון מיוצ'ואל נהפך לסמל בולט של בועת המשכנתאות, לאחר שהסתבך במתן משכנתאות ללווים בעייתיים והגיע לסף פשיטת רגל.

ג'יי.פי מורגן צ'ייס, שרכש את מרבית נכסי וושינגטון מיוצ'ואל בעקבות קריסתו, גייס היום 10 מיליארד דולר בהנפקת מניות לצורך מימון העסקה ומחיקות והפסדים שיידרש לרשום בעקבותיה. ג'יי.פי מורגן מכר 246.9 מיליון מניות במחיר של 40.5 דולר למניה - מחיר הנמוך ב-6.8% ממחיר הסגירה של מניית ג'יי.פי מורגן אתמול בוול סטריט. במקור תיכנן ג'יי.פי מורגן לגייס 8 מיליארד דולר, לצורך כיסוי מחיקות והפסדים בסכום זה שתידרש לרשום ברבעון השלישי.

ג'יי.פי מורגן הסכים לרכוש את כל נכסיו של וושינגטון מיוצ'ואל, כולל הפקדונות והסניפים תמורת 1.9 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם הממשלה - מחיר מציאה לאחר שהציע לקנות את הבנק במארס ב-4 דולר למניה ונדחה. סניפיו של וואשינגטון מיוצ'ואל נשארו פתוחים היום, והלקוחות עדיין יכולים למשוך את כספם, הודיע תאגיד ביטוח הפקדונות הפדרלי.

הרגולטורים בארה"ב תיווכו במכירת חירום של מרבית נכסי וושינגטון מיוצ'ואל, במטרה להימנע מתשלום ענקי של ביטוח הפקדונות של לקוחות הבנק. בכך חסכו למשלם המסים מיליארדי דולרים. המשא ומתן למכירת סניפי הבנק ופקדונותיו נעשה במקביל למשא ומתן כושל בקונגרס לאישורה של חבילת חירום למגזר הפיננסים.

ג'יי.פי מורגן צ'ייס יקבל עליו את כל נכסי WaMu, כולל משכנתאות בעייתיות והלוואות בכרטיסי אשראי - בכך הוא סופג הפסדים של 31 מיליארד דולר שהיו עלולים להיפרע על ידי ה-FDIC. הרכישה תהפוך אותו לבנק הקמעוני הגדול ביותר בארה"ב מלבד בנק אוף אמריקה. ג'יי.פי מורגן מתכנן לסגור לפחות 10% מ-5,400 סניפים שיהיו בבעלותו לאחר הרכישה, ויצטרך להתמודד עם ספיגת ההפסדים שיגרמו לו הנכסים הבעייתיים של WaMu.

הירידות במגזר היום באו גם על רקע משבר במגעים על אישור תוכנית החילוץ הממשלתית למגזר הפיננסי בארה"ב. המגעים על אישור תוכנית החילוץ הפיננסית של משרד האוצר הידרדרו ביממה האחרונה לכדי כאוס בקונגרס. לאחר ימים של התחבטות בתוכנית הכלכלית הנרחבת ביותר מאז שנות ה-30, הגיעו נציגי שני הצדדים לכדי התקוטטות פומבית נדירה. שר האוצר הנרי פולסון כרע ברך לצידה של יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, ושטח בפניה תחינה: "אל תפוצצי את זה". הנשיא בוש אמר, "אם הכסף לא ישתחרר, הכלכלה עלולה ליפול". מי שהכשיל את התוכנית, לבסוף, לא היתה האופוזיציה הדמוקרטית, כי אם הרפובליקאים, שהתנגדו לתוכנית ההתערבות הבוטה בכוחות השוק.

במהלך השבוע האחרון דנו נציגי המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית בהוספתם של סעיפים לתוכנית הנוגעים לסיוע למשקי בית ולהגבלת שכרם של המנהלים בחברות שיקבלו סיוע ממשלתי. הממשל הביע התנגדות חריפה להוספתם של סעיפים נוספים לתוכנית, אך נכנע ביום רביעי לדרישת הדמוקרטים והסכים להוסיף סעיף אשר יטיל מגבלות על שכר המנהלים בחברות שישתתפו בתוכנית החילוץ, ועל גובה הפיצויים של בכירים שיפרשו.

שר האוצר האמריקאי הנרי פולסון, יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי ונשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, קראו בימים האחרונים לקונגרס לפעול במהירות כדי לאשר את תוכנית החילוץ למגזר הפיננסים. השלושה הזהירו כי עיכוב באישור התוכנית עלול לאיים על השווקים ועל יציבותה של כלכלת ארה"ב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully