וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת

ניר צליק

27.9.2008 / 0:55

דאו ג'ונס עלה ב-1.1%. וושינגטון מיוצ'אל התרסקה ב-90.5%. נאסד"ק איבד 0.2%. ווקוביה צנחה ב-27%

המסחר בוול סטריט הסתיים במגמה מעורבת כשברקע למסחר היתה תוכנית החילוץ למגזר הפיננסי וכן התרסקות וושינגטון מיוצ'ואל. מניות הבנקים היו אלו שהובילו את ההתאוששות אחרי שבתחילת המסחר נרשמו ירידות חדות, בעקבות נאומו של ג'ורג' בוש ששידר אופטימיות לגבי העברת תוכנית החילוץ.

דאו ג'ונס עלה ב-1.1% ל-11,143 נקודות אך בסיכום שבועי איבד 2.2%, נאסד"ק השיל 0.2% ל-2,183 נקודות ובסיכום שבועי ירד ב-4% ו-S&P 500 הוסיף 0.3% ל-1,213 נקודות ובסיכום שבועי נפל ב-3.3%.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב עלו והתשואה עליהן ירדה ב-0.035% ל-3.827%.


בגזרת המקרו, נתוני התמ"ג האמריקאי התפרסמו והראו צמיחה מתונה מהמצופה. כלכלת ארה"ב, הכלכלה הגדולה בעולם, צמחה ברבעון השני של השנה בשיעור נמוך מהצפוי בעקבות האטה בהוצאות של משקי בית ועסקים כאחד, מסר היום משרד המסחר האמריקאי.

התוצר המקומי הגולמי (GDP) של ארה"ב צמח ברבעון השני בקצב שנתי של 2.8% - פחות מתחזית קודמת לצמיחה של 3.3%. כלכלנים צפו כי נתוני הצמיחה הסופיים שפורסמו היום יהיו ללא שינוי לעומת ההערכות המוקדמות - 3.3%. נתוני הצמיחה שפורסמו היום הם סופיים. כלכלת ארה"ב צמחה ברבעון ב-0.9% לעומת הרבעון הראשון של השנה. עם זאת, כלכלנים צופים האטה חדה בצמיחה ברבעון השלישי של השנה, ומעריכים כעת כי התוצר ירשום ברבעון צמיחה של כ-1% במונחים שנתיים.

בענף הפיננסים האמריקאי הרוחות נרגעו, אחרי שבתחילה נראה כי המגעים על אישור תוכנית החילוץ הפיננסית של משרד האוצר האמריקאי עלו על שרטון. לפני מספר שעות אמר נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, כי ממשלתו תעביר תוכנית חילוץ למערכת הפיננסית של 700 מיליארד דולר, למרות חילוקי הדעות בין הרפובליקנים לדמוקרטים סביב התוכנית.

"אנחנו נעביר תוכנית חילוץ", אמר בוש במסגרת נאום קצר בבית הלבן, והוסיף כי לרפובליקנים המתנגדים לתוכנית כפי שהיא ומציעים שינויים יש זכות להשמיע את קולם, אך "אין מחלוקת על כך שיש לנקוט בפעולה משמעותית". "אנו זקוקים לתוכנית חירום", אמר בוש. "יש לנו בעיה גדולה".

מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט, הארי ריד, אמר היום כי יהיה מוכן להאריך את משך הדיונים כדי להבטיח שהתוכנית תאושר עד יום שני. "אנחנו נעשה זאת ונמשיך בדיונים ככל שיידרש כדי להסכים על התוכנית", אמר, והביע אופטימיות לגבי אפשרות שהתוכנית תושלם עד יום שני.

דיונים חמים בנושא, בקהילת וול סטריט ב-TheMarker Cafe

המשבר הפיננסי בארה"ב עלה אתמול מדרגה, עם קריסתו של וואשינגטון מיוצ'ואל, בנק החסכון וההלוואות הגדול בארה"ב. הבנק הועבר לשליטת הממשל הפדרלי בארה"ב, וכך נמנעה הקריסה הגדולה ביותר של בנק בהיסטוריה של ארה"ב. הבנק התמוטט לאחר שלקוחות משכו פקדונות בסך 16.7 מיליארד דולר מאז 16 בספטמבר, ביודעם כי הבנק נמצא בקשיים. וואשינגטון מיוצ'ואל נהפך לסמל בולט של בועת המשכנתאות, לאחר שהסתבך במתן משכנתאות ללווים בעייתיים והגיע לסף פשיטת רגל. מניית הבנק צנחה ב-90.5%

ג’יי.פי מורגן צ’ייס (11.0% , 48.24) ירכוש את כל נכסיו, כולל הפקדונות והסניפים של וואשינגטון מיוצ'ואל תמורת 1.9 מיליארד דולר במסגרת הסדר עם הממשלה - מחיר מציאה לאחר שהציע לקנות את הבנק במארס ב-4 דולר למניה ונדחה.

ג'יי.פי מורגן צ'ייס (סימול JPM) גייס היום 10 מיליארד דולר בהנפקת מניות לצורך מימון העסקה ומחיקות והפסדים שיידרש לרשום בעקבותיה. ג'יי.פי מורגן מכר 246.9 מיליון מניות במחיר של 40.5 דולר למניה - מחיר הנמוך ב-6.8% ממחיר הסגירה של מניית ג'יי.פי מורגן אתמול בוול סטריט.

עוד במגזר הבנקאות, בנק ווקוביה התרסק ב-27%. "בדומה לוואשינגטון מיוצ'ואל, גם לווקוביה יש בעיות בתחום המשכנתאות, במיוחד אלו שהגיעו לידיו ברכישת חברת גולדן ווסט פייננשל לפני מספר שנים", אמר נשיא חברת הייעוץ אלי אנד קו, ברט אלי, בראיון לערוץ הטלוויזיה של בלומברג.

אחרי צניחת המניה דווח כי הבנק מנהל משא ומתן למיזוג עם ענקית השירותים הפיננסים סיטי (סימול C). המגעים עודם בשלבים ראשוניים, וכי אין ודאות כי אמנם יובילו לכדי עסקה.

למרות הקריסה של הבנקים, המנהלים יצאו עם חבילת פיצויים שמנה. סטנלי אוניל, המנכ"ל לשעבר של מריל לינץ’ (4.79% , 27.36), עזב כשבכיסו 66 מיליון דולר, רק שנה אחת לפני שבנק ההשקעות נאלץ להימכר לבנק אוף אמריקה. קן תומפסון נזרק מבנק ווקוביה בחודש יוני, אך עם "מצנח זהב" ששוווה יותר מ-5 מיליון דולר. צ'אק פרינס נאלץ להתפטר מבנק סיטי, וקיבל מתנה פרידה בסך 16 מיליון דולר.

עוד בענף הבנקאות, השם "ליהמן ברדרס (0.0% , 0.13)" על הבניין במנהטן הוסר. במקומו, בחזית המטה בן 32 הקומות של ליהמן ברדרס בשדרה השביעית במנהטן יש לוגו לבן וכחול של בנק ברקליס הבריטי. בפנים, עובדים לשעבר בליהמן ברדרס החוששים לעתידם, עדיין עונדים את התגים הירוקים לבנים של הבנק בן ה-158 שנים, שפשט את הרגל.

במניות הישראליות, נחלה טבע (0.68% , 46.03) מפלה משפטית נוספת בבתי המשפט בארה"ב. שופט בבית המשפט המחוזי בניו יורק דחה את בקשתה של טבע לפסק דין מקוצר, שעל פיו ייקבע שהיא אינה מפרה פטנט של חברת אסטרה זנקה על Pulmicort, תרופה נגד אסתמה.

בעקבות דחיית בקשתה של טבע, ייערך משפט על תביעתה של אסטרה זנקה בנוגע להפרת פטנט על הפולמיקורט, שיחל ככל הנראה בינואר 2009. מכירותיה של התרופה בארה"ב ב-2007 הסתכמו ב-964 מיליון דולר.

עוד במניות הישראליות, אלדין וג'זמין הולדקו, חברת האחזקות של קרן וקטור, הודיעו כי הן הגיעו להסכמה לפיה הקרן תמשוך את בקשתה לקיים אסיפת בעלי מניות מיוחדת בכדי לדון בהצעת הרכש שהגישה הקרן לאלדין, וכן במינוי דירקטורים מטעמה לאלדין. אסיפת בעלי המניות היתה אמורה להתקיים ב-23 לספטמבר. מניית אלדין עלתה ב-1.3%.

שני הצדדים הגיעו להסכמה לפיה עד ה-30 לאוקטובר לא תגיש הקרן בקשה חדשה לזימון אסיפת בעלי מניות, ובינתיים הם ידונו בדרכים אלטרנטיוויות לשיפור ערך החברה לבעלי המניות. בתוך כך, הסכימו הצדדים כי אלדין לא תגייס משקיעים חדשים לחברה והקרן עצמה לא תרכוש מניות נוספות של אלדין.

בין המניות הישראליות שעוררו עניין במסחר ניתן למנות את יצרנית מוצרי הבילינג קומברס שהוסיפה 3.9%, את אלווריון שהוסיפה 2.3%, את סרגון שעלתה ב-4.4% ואת וריפון שירדה ב-2.3%.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully