וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדריך מזורז למשבר העולמי

דפנה מאור

28.9.2008 / 8:06

החגיגה בשוק הדיור, ניירות הערך הקשורים לשוק זה, האנשים שלא יכלו לשלם משכנתא, נפילת המניות והתערבות הממשל. כך זה קרה

בשרשרת האירועים הכלכליים של השבועות האחרונים נדחסו לא פחות דרמות ממה שיש בדרך כלל בעשור או שניים. להלן מדריך מזורז למי שלא שוחה במונחים כלכליים.

בשנים האחרונות היתה חגיגה בשוק הדיור בארה"ב. הריבית על משכנתאות היתה נמוכה מאוד, בעידודו של הממשל והבנק המרכזי. בגלל הריבית הנמוכה יכלו הרבה אנשים לקנות בתים לראשונה בחייהם, גם אם לא היתה להם עבודה קבועה או חסכונות (אנשים אלה נקראו לווי סאבפריים). אחרים קנו בתים בתור השקעה, והרוויחו הרבה מאוד כסף תוך זמן קצר.

בתי השקעות - מוסדות שעוסקים בקנייה ומכירה של ניירות ערך - המציאו ניירות ערך הקשורים לשוק הדיור והבטיחו שההשקעה הזו תמשיך לעלות לנצח.

לאחר שמונה שנים שמנות שבהם עלו מחירי הבתים, נגמרה החגיגה. מחירי הבתים התחילו לרדת. זה קרה מכיוון שהריבית עלתה וכבר לא היה כל כך זול לקבל משכנתא.

אנשים רבים גילו שאינם יכולים לפרוע את המשכנתאות שלהם. ערכם של אותם ניירות ערך פלאיים שמכרו בתי ההשקעות נפל. תוך זמן קצר הפסידו המשקיעים, וגם בתי ההשקעות, המון כסף. בין המפסידים היו גם חברות שנחשבו לבטוחות ויציבות מאוד, כמו ענקית הביטוח ,AIG וכמו בתי השקעות מאוד ותיקים, כמו בר סטרנס וליהמן ברדרס.

ההפסדים הגדולים, והנפילות של המניות של אותן חברות בבורסות, שברו את האמון בשווקים. המשקיעים לא רצו כבר לקנות ניירות ערך כאלה, הלקוחות של בתי ההשקעות והבנקים פחדו לאבד את כספם בהם, והבנקים שמלווים כסף לחברות, משקיעים, בנקים אחרים ואנשים פרטים החלו להחזיק את המזומנים שלהם קרוב לחזה. למשבר הזה קראו מחנק אשראי.

כשקרסו כמה חברות גדולות בגלל הפסדיהן הגדולים, התעצמו החששות, ומשבר האשראי החמיר. עד כדי כך, שאפילו חברות בריאות עם עסקים טובים לא יכלו לקבל הלוואה למימון הפעילות שלהן. כך התפתח משבר נזילות - אין כסף.

ממשלת ארה"ב התערבה במשבר. היא הלאימה כמה חברות לפני שהן התמוטטו. היא הגישה סיוע כספי באמצעות הלוואות זולות שנתן הבנק המרכזי לכל הבנקים המסחריים.

בשבוע שעבר הציע שר האוצר פתרון אחד גדול למשבר. הפתרון היה לקנות מהבנקים את הניירות הערך שאף אחד לא רוצה. כך ייתנו כסף לבנקים וימנעו התמוטטות. מחיר התוכנית היה אמור להיות 700 מיליארד דולר, וכדי לממן אותה היתה צריכה ארה"ב ללוות כסף ממדינות אחרות ולהעלות מסים.

התוכנית של האוצר היתה כל כך בעייתית, עד כי אפילו המפלגה הרפובליקאית לא הסכימה לרוב סעיפיה. מה פתאום לשלם לבנקים שעשו טעויות כסף כדי למחוק את הטעויות שלהם? וכך קרסו ביום חמישי המגעים בקונגרס לפתרון המשבר.

באותו לילה הגיע לסופו גם ואשינגטון מיוצ'ואל, בנק לחסכון והלוואות הגדול בארה"ב שהילווה משכנתאות לכל מי שביקש. לקוחות הבנק משכו את כספם בשבועות האחרונים מחשש שייפול. ממשלת ארה"ב מיהרה להשתלט עליו ולמכור אותו במחיר סוף עונה לבנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס.

הבנקים והמשקיעים שחיכו לתוכנית ההצלה נבהלו עוד יותר. הבנקים מקשים עכשיו עוד יותר על מי שרוצה ללוות מהם כסף. אם התוכנית לא תחזור לשולחן והקונגרס לא יאשר סיוע למגזר הפיננסים, המשבר ימשיך להתגלגל.

  • עוד באותו נושא:
  • משבר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully