וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום שני השחור ותעשיית הסטארט אפים - ניתוח מצב

גיא גרימלנד

30.9.2008 / 12:36

תעשיית ההון סיכון מסתכלת בעיניים כלות על המשבר

נתחיל דווקא בהצגת את הנתונים החיובים יותר שעולים מהדו"ח של PricewaterhouseCoopers. לפי הדו"ח, למרות ירידה חדה באקזיטים והתנאים הכלכליים הקשים השוררים בשווקים, עדיין קרנות הון סיכון משקיעות ומגייסות בקצב קבוע. אתר טק קראנץ מפרסם כי במחצית הראשונה של 2008 הן גייסו 16 מיליארד דולר עבור 141 קרנות והשקיעו כ-15 מיליארד דולר בכ-2,000 עסקאות. לפי הדו"ח של PwC, קרנות הון סיכון השקיעו ב-2008 כ-62 מיליון דולר יותר לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

היכן הבעיה? בעיקר באפיק ההנפקות. מסתבר שהאפיק הזה חסום לגמרי. לפי הדו"ח, שוק ההנפקות הגיע לשיא שלילי מזה 30 שנה. לראשונה מאז 78', לא היתה הנפקה של חברה מגובת הון סיכון ברבעון השני של 2008. היקף ההון שגויס בהנפקות ראשוניות ברבעון הראשון של 2008 הסתכם ב-283 מיליון דולר בהשוואה ל-2.2 מיליארד דולר בתקופה מקבילה אשתקד. גם אפיק המיזוגים והרכישות (האפיק היחידי כרגע ששולט בזירת הסטארט אפ הישראלית) נמצא בצניחה. במחצית הראשונה של 2008 מספר האקזיטים (העסקאות) ירד ב-29% בהשוואה לתקופה מקבילה אשתקד, ובנוסף גם ההיקפים הצטמקו לשישה מיליארד דולר ב-2008 לעומת 8.5 מיליארד דולר ב-2007.



הנתונים הללו מצביעים על כך שלא מעט קרנות הון סיכון (וכפועל יוצר מכך, גם חברות סטארט אפ מגובות הון סיכון) פשוט ייעלמו לאחר שלא יצליחו לגייס. "רק קרנות הון סיכון חזקות ישרדו", אמר טרייסי, מנהל גלובלי ב-PwC של זרוע ההון סיכון ופרייבט אקוויטי, בעקבות ממצאי הדו"ח. לפחות נחמה אחת מציע הדו"ח, לטענתו, למרות שמספר ההנפקות מצטמצם, ההנפקה הממוצעת תהיה גדולה יותר היסטורית.



בטק קראנץ מפרטים מעלים מספר נקודות מעניינות המנתחות את תעשיית ההון סיכון והסטארט אפים בעידן המשבר הפיננסי הנוכחי. נקודה ראשונה, לא ברור כמה מקרנות ההון סיכון שקיבלו התחייבויות מהמשקיעים המוגבלים שלהם (Limited Partners) יכולות לבנות עליהם. "כשמשקיעים סובלים מהפסדים במקומות אחרים, הם לא יוכלו למלא אחר ההתחייבויות שלהם לקרנות הון סיכון. זה בעיקר ייפגע בקרנות הון סיכון קטנות", מסביר אריק שונפלד מטק קראנץ. הווה אומר: ככל שפחות כסף ייכנס לתעשיית ההון סיכון, כך פחות כסף יגיע לחברות סטארט אפ. שלא יהיו ספקות, לא מדובר בבעיה אמריקאית ובישראל צריכים לחשוש מכך. ישנן מספר קרנות הון סיכון ישראליות שמשלימות או נמצאות בימים אלו במהלך גיוס כספים. אחת מהן, למשל, היא הקרן של שלמה קליש. מה שבטוח הוא שהיקפי הגיוסים יקטנו מהמצופה, ובמקרה השלילי - ייתכן שחלקן אפילו לא יצליחו לסיים את הגיוס.



מאט מרשל מהבלוג ונצ'ר ביט, אחד הבלוגים המוערכים כיום באמריקה בכל הקשור לסיקור הון סיכון, מצביע על ההשפעות השליליות שיכולות להיווצר על תעשיית ההון סיכון האמריקאית כתוצאה מקריסת בנקים ברחבי ארה"ב. הוא מביא לדוגמא את קרן הון סיכון האמריקאית FTVentures שנסמכת על 40 בנקים וקרנות פנסיה. בין המשקיעים שלה ניתן לציין את ליהמן ברדרס, AIG, וואשינגטון מיוצ'ואל ווואקוביה. FTVentures היא רק דוגמא אחת להסתמכות של קרנות הון סיכון על גופים פיננסים גדולים שכעת קורסים. בארץ פורסם שליהמן ברדרס הושקעה בעבר בקרן שלום של יונתן לייטרסדורף, אלא שזה לא מדויק ולנו נודע שקרנות נוספות (לא הצלחנו לאתר את שמותיהן) בישראל קיבלו השקעה מליהמן ברדרס.



בינתיים הבנק האמריקאי שקרס מנהל מגעים למכירת חטיבת הון סיכון שלו. אתר VentureWire מפרסם כי ליהמן ברדרס מנהל מגעים עם גופים שלא נחשפו במטרה לבצע ספין אוף לחטיבת הון סיכון שלו. קודם לכן נודע כי Bain Capital ו-Hellman & Friedman הביעו נכונות לרכוש את חטיבת ניהול ההשקעות שלו. בין היתר העסקה כוללת חלקים מחטיבת הפרייבט אקוויטי של הבנק, אך מסתבר שלא את חטיבת ההון סיכון, שלה נכסים בשווי של 800 מיליון דולר.



למרות "יום שני השחור" והאירועים האחרונים בוול סטריט, נדמה שעדיין לא מעט כלי תקשורת המסקרים את תעשיית הטכנולוגיה, ההון סיכון והסטארט אפים, לא מפנימים את עוצמת המשבר. פוסט מעניין בנושא פרסם ענר רבון בבלוג עוגיות המסקר באופן תדיר את תעשיית האינטרנט. כותרת הפוסט: "סצינה בהכחשה". לטענת רבון (בלוגר והיזם של חברת הסטארט אפ HooQs) הבלוגים הטכנולוגיים ממשיכים לפרסם פוסטים מבלי להתייחס למשמעות המלאה של המשבר הנוכחי.



"בטק ראנצ’ ובמאשבל עסקים כרגיל. עוד אפליקציה לפייסבוק, עוד פיצ’ר ביוטיוב ואף מילה על המשבר המאיים על עצם קיומה של הקיסרות. כמו אם לרוצח סדרתי המסרבת להכיר בפתולוגיה של בנה, כמו בן זוג מקורנן אך מאוהב, כך גם הסצינה - מכחישה, מדחיקה ושותה עוד כוס יין אחת אחרונה", כותב רבון. וממשיך: "עולם הפיננסי עומד בפני שנים של בנייה מחדש וסצינת הסטארט אפים לא תחזור למה שציפתה להיות. אינני יודע אם טקראנצ’50 יתקיים בשנה הבאה, אני מהמר שלא, אך גם אם כן הוא בוודאי ייראה אחרת - צנוע יותר, מפוכח יותר, עצוב יותר. חדשנות תפנה מקום לרווחיות, סיפורי הצלחה יפנו מקומם למדריכי הישרדות. הקסם שבמודלים מבוססי פרסום יפוג ורומנטיקת החינם תספוג כאבי התבגרות קשים. הזנב הארוך יתקצר ויתעבה בכל המובנים - פחות סטארט אפים, רעיונות ויזמים. יותר עבודה, מיקסום ודבקות במה שכבר עובד".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully