וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חתן פרס נובל, ג'וזף שטיגליץ: תוכנית החילוץ תתקבל - אולם עדיף לנקוט בגישה של וורן באפט

גרדיאן

30.9.2008 / 18:43

הזרמת הכסף מהממשלה לא תסתום החור במאזנים ולא תקל על הכלכלה, כתב ג'וזף שטיגליץ

"הבעיות בכלכלת ארה"ב ובמערכת הפיננסית שלה היו ברורות לעין במשך שנים. אולם זה לא מנע ממנהיגי אמריקה מלפנות לאותם אנשים שיצרו את המשבר, שלא ראו את הבעיות עד שהגיעו לסיפו של שפל גדול נוסף. תוכנית החילוץ פגומה מיסודה. היא נסמכת על ההערכה שהכסף יטפטף מטה מוול סטריט לצרכנים, לעובדים ולבעלי הבתים. כלכלת טפטוף אינה עובדת", כותב שטיגליץ.



לטענתו, התוכנית מניחה גם שהבעיה היסודית היא של אמון. אולם הבעיה היסודית היא ש"השווקים הפיננסיים העניקו הלוואות רעות. היתה בועת דיור, וההלוואות ניתנו על בסיס המחירים המנופחים. משפקעה הבועה, לא יעזרו שום דיבורים כדי להעמיד את השוק על רגליו".



לדבריו, החור במאזני הבנקים לא ייסתם בעזרת הכסף שתעביר הממשלה: "להיפך, זה כמו לתת עירוי דם ענקי לחולה שסובל מדימום פנימי נרחב. הכלכלה האמריקאית הסתמכה על שגשוג הצריכה הפרטית, שנשען בתורו על הלוואות מסיוויות. וזה יוגבל עתה. כולם מקצצים בהוצאות, כולל בתקציבי המדינות והרשויות המקומיות. מאזני משקי הבית חלשים. האטה בכלכלה תחמיר את כל הבעיות הפיננסיות.



"אפשר לעשות יותר עם פחות כסף. צריך לסתום את חורי המאזנים בדרך שקופה יותר. כך עשו מדינות סקנדינוויה לפני שני עשורים. וורן באפט הציג דרך אחרת - על ידי קניית מניות של גולדמן סאקס. הנפקת מניות בכורה עם אופציות מאפשרת להקטין את הסיכון לציבור ומבטיחה שהוא ירוויח במקרה של הצלחה של החברות. הגישה הזו מוכחת, ומספקת תמריצים לחזור להלוות כסף. היא נמנעת מהמשימה חסרת התקווה לשערך מיליוני ני"ע מורכבים. אפשר ליישם אותה במהירות גדולה יותר".



שטיגליץ מציע שבה בעת, אפשר לנקוט צעדים להפחית את עיקולי הבתים. לעזור למשקי בית עניים על ידי הפיכת תשלומי המשכנתאות להטבות מס במזומן: "הממשלה משלמת בפועל 50% מהריבית ומיסי הנדל"ן עבור אמריקאים עשירים, ולא עוזרת לעניים. שנית, צריך לקבוע רפורמה בחוקי פשיטת הרגל, כדי לאפשר לבעלי בתים להפחית את שווי נכסיהם ולהישאר לגור בהם. שלישית, הממשלה צריכה לקחת על עצמה חלק מהמשכנתאות, באמצעות יכולתה ללוות בזול".



שטיגליץ גם מעביר ביקורת על שר האוצר האמריקאי, הנרי פולסון: "הגישה של פולסון היא דוגמה למשחקי הפירמידה שהכניסו את אמריקה לצרות. יש סיכוי גבוה שאם התוכנית הזו תאומץ, משלמי המסים יספגו את הנזקים. יש קונצנזוס הולך וגובר בקרב כלכלנים שכל תוכנית חילוץ מהסוג שפולסון מציע תיכשל. הגידול בחוב הלאומי ישחק את האמון ויחמיר את החולשה בכלכלה".



לסיכום, כותב שטיגליץ: "עלינו להתפלל כי השילוב הרעיל של אינטרסים, כלכלה מוטעית ואידיאולוגיות ימניות שיצרו את המשבר יוכלו להניב תוכנית חילוץ שתפעל - או שלא תגרום כל כך הרבה נזק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully