וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורו רושם מול הדולר הנפילה החדה מעולם ומתקרב ל-1.4 דולר; הפרנק השווייצי צולל ב-2.8%

נמרוד הלפרן

30.9.2008 / 19:07

חשש מקריסת בנקים באירופה; היורו איבד 10% מול הדולר מתחילת השנה



היורו רושם מול הדולר את הנפילה היומית החדה ביותר מאז השקת המטבע האירופי בשנת 1999, לאחר שממשלות צרפת ובלגיה הזרימו מימון חירום של יותר מ-9 מיליארד דולר כדי למנוע את קריסתו של דקסיה, הבנק הגדול בעולם העוסק במתן אשראי לרשויות מקומיות ולמוסדות מוניציפליים. הדולר מתחזק בקרוב ל-3% מול הפרנק השווייצי ובכ-2% מול הליש"ט והין על רקע הערכות כי תוכנית החילוץ למגזר הפיננסי בארה"ב תאושר.



היורו נופל ב-2.6% מול הדולר לשער של 1.4064 דולר ליורו, ומשלים בכך נפילה של 9.8% מול המטבע האמריקאי מתחילת השנה. הדולר מתחזק גם מול שאר המטבעות המרכזיים בעולם על רקע הערכות כי תוכנית החילוץ למגזר הפיננסי בארה"ב בסך 700 מיליארד דולר - ההתערבות הממשלתית הגדולה ביותר של ממשלת ארה"ב מאז השפל הכלכלי הגדול בשנות ה-30 של המאה הקודמת - תאושר כבר מחר, למרות שבית הנבחרים דחה את התוכנית אתמול.



הדולר מוסיף 1.6% מול הין היפאני לשער של 105.895 ין לדולר, לאחר שמוקדם יותר כבר נסחר ברמה של 103.54 ין לדולר - שערו הגבוה ביותר מול המטבע היפאני זה כשבועיים. מול הפרנק השווייצי נוסק הדולר ב-2.8% לרמה של 1.1194 פרנק לדולר. מול הליש"ט מזנקת הדולר ב-1.7% לרמה של 1.7776 דולר לליש"ט.



ממשלות צרפת ובלגיה הזרימו היום לדקסיה - החברה האם של דקסיה ישראל (לשעבר בנק אוצר השלטון המקומי) - מימון חירום בסך 6.4 מיליארד יורו (כ-9.2 מיליארד דולר). במקביל, פוטרו יו"ר ומנכ"ל דקסיה, אשר איבד יותר ממחצית משוויו מתחילת השנה.



הזרמת מימון החירום לדקסיה באה יומיים לאחר שממשלות בלגיה, הולנד ולוקסמבורג הצילו מקריסה את פורטיס, חברת השירותים הפיננסים הגדולה ביותר בבלגיה, ולאחר הלאמת הבנק הבריטי ברדפורד אנד בינגלי וחבילת הצלה ממשלתית לבנק המשכנתאות המסחריות הגרמני, היפו ריל אסטייט.



בית הנבחרים האמריקאי דחה אמש הצעת החוק, שנועדה להזרים 700 מיליארד דולר לבנקים שנקלעו לקשיים בגלל ניירות ערך בעייתיים מגובי משכנתאות. הדחייה היא מכה קשה לממשל ולמנהיגי הקונגרס. לאחר ימים של משא ומתן, הגיש משרד האוצר הצעת חוק הכוללת פשרות
רבות, אולם המחוקקים החליטו לדחות אותה.



התחזקות הדולר היום באה גם על רקע נתוני מקרו מעודדים שפורסמו היום בארה"ב. מדד בטחון הצרכנים בארה"ב עלה בחודש ספטמבר לרמה של 59.8 - עלייה חודשית שלישית ברציפות - מסרה היום חברת המחקר קונפרנס בורד. זאת לעומת 58.5 באוגוסט. שיעור הצרכנים שהעריכו שהתנאים העסקיים הנוכחיים הם רעים גדל ל-34.2% לעומת 32.7% בחודש הקודם, ואילו שיעור הצרכנים שהעריכו כי המצב טוב ירד ל-12.5% לעומת 13.7% בסקר הקודם.



עם זאת, שיעור הצרכנים שהעריכו כי צפויה הרעה נוספת באקלים העסקי בשישה החודשים הקרובים צנח ל-21.3% לעומת 25.2% בחודש הקודם.



מדד מנהלי הרכש לאזור שיקגו ירד בספטמבר לרמה של 56.7 לעומת 57.9 באוגוסט, מסר היום מכון המחקר ISM. תחזית הכלכלנים היתה לירידה חדה יותר של המדד לרמה של 53. קריאה של המדד מעל לרמה של 50 מצביעה על התרחבות הפעילות הכלכלית, ואילו מדד מתחת לרמה זו משקף התכווצות בפעילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully