וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש ממשבר הנדל"ן ברוסיה מפיל את המניות של לבייב ופישמן: אפי פיתוח צנחה ב-88% מאז הונפקה

מיכאל רוכוורגר

30.9.2008 / 22:50

מירלנד נפלה גם היא למחיר שפל של 193.75 פני- צניחה של 62% מתחילת השנה



המשבר הגלובלי והטלטלות הקשות בשווקים, מאיימים להגיע ביתר שאת גם לרוסיה, כשהפגיעה הקשה ביותר גם שם צפויה להיות במגזרי הנדל"ן והפיננסים. "אין שום סיבה למשקיעים להתקרב למניות חברות הנדל"ן הפועלות ברוסיה, כי הנדל"ן שם יפגע בצורה הכואבת ביותר ברגע שהמיתון בכלכלה הגלובלית יגיע לרוסיה", כך כותבים כלכלני בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן בסקירה כלכלית אודות הכלכלה הרוסית.



בג’יי. פי. מורגן מוסיפים כי עלויות המימון הגבוהות מקשות כבר היום על חברות הנדל"ן הפועלות ברוסיה. על פי התסריט הפסימי, במידה שהכלכלה העולמית תמשיך להאט את הירידה בביקושים, הצמיחה הכלכלית ברוסיה תרד ל-4.5% בשנה הבאה. כלכלני ג'יי.פי מורגן מתריעים מפני ירידה אפשרית במחירי הבתים ברוסיה, בשל הצורך שעלול להתעורר למימוש דירות בקרב מחזיקי יותר מדירה אחת.



המתח בשווקים לא פסח גם על מניות חברות בבעלות ישראלית הפעילות ברוסיה, ונסחרות בלונדון. מניית אפי פיתוח, המרכזת את פעילות הנדל"ן של אפריקה ישראל של לב לבייב ברוסיה, צנחה ביומיים האחרונים בכ-38.5%, והיא נסחרת כיום במחיר שפל של 1.7 דולר בלבד - צניחה של 88% מאז שהונפקה בהצלחה מסחררת בתחילת מאי 2007 בלונדון, לפי מחיר של 14 דולר, והחלה להיסחר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר (לאחר הכסף גוייס 1.4 מיליארד דולר). כיום נסחרת אפי פיתוח לפי שווי של כ-876 מיליון דולר -לאחר שאיבדה משוויה כ- 6.4 מיליארד דולר.



המפסיד הגדול מן הצניחה במניית אפי פיתוח, הוא לבייב עצמו המחזיק בשרשור כ-53% ממניות אפי פיתוח (מחזיק באפריקה 75% ואפריקה מחזיקה בכ-71% באפי פיתוח). לבייב הפסיד "על הנייר" על אחזקתו כ-3.4 מיליארד דולר. המשקיעים מביעים בכך חשש, כי במידה שרוסיה תיגרר למשבר הפיננסי בעולם, לצד המתיחות הפוליטית במדינה, עלולה להתעכב השלמת הפרויקטים הגדולים של אפי פיתוח כמו מוסקו סיטי, טברסקאיה זאסטבה ואחרים, אשר אמורים להניב לחברה תזרימים של מאות מיליוני דולרים.



הצלחתה של אפי פיתוח, המרכזת כ-60% מתיק הנכסים הכולל, צפויה להשפיע רבות על סיכויי התאוששות מניית חברה האם, אפריקה ישראל. האחרונה צנחה אף היא מאז השיא בתחילת מאי 2007 בכ-84%, כשהיא מאבדת משוויה כ-23 מיליארד שקל ומעוררת סימני דאגה רבים בקרב המשקיעים באשר למינופה הגבוה והצורך בנזילות.



מניית חברת מירלנד, שבשליטת החברות הציבוריות של קבוצת פישמן - מבני תעשייה, כלכלית ירושלים ודרבן השקעות חווה אף היא תקופה לא קלה. מניית החברה נפלה למחיר שפל של 193.75 פני מאז שהונפקה בדצמבר 2006 - צניחה של 62.4% מתחילת השנה. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-200 מיליון ליש"ט.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully