וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם עם תוכנית החירום - המיתון יגיע"

רותם סלע

2.10.2008 / 18:51

נגיד בנק ישראל לשעבר דוד קליין: "אינני חושב כי יש מישהו יודע מה צפוי להיות עומקו ומשכו של המיתון שיעבור על הכלכלה האמריקאית "

דוד קליין, נגיד בנק ישראל לשעבר, עדיין מחכה לראות מה תוליד תוכנית החירום הכלכלית שתאושר כנראה ביום שישי הקרוב על ידי בית הנבחרים. בינתיים, בראיון קצר, הוא עומד על ההבדלים בין המודל השני של התוכנית לבין המודל הראשון שהוגש למערכת הפוליטית האמריקאית.

קליין מצביע על אופציה לתוכנית אחרת שהונחה על השולחן, "הוצעה חלופה מהותית על ידי מחוקקים רפובליקנים שהיו מעוניינים בתוכנית שתבטח את המוסדות הפיננסיים בפני חדלות פירעון של ניירות הערך מבלי לרכוש אותם על ידי הממשל. זאת, כחלק מרצונם להתערב בצורה חודרנית פחות בשווקים. תוכנית כזו הייתה מעלה את ערכם של ניירות אלו כנגזרת של הביטוח הממשלתי שהיה ניתן להם. ביטוח שהיה מגן עליהם ממצב של חדלות פירעון".

"בסופו של דבר נשארו עם ההצעה המקורית -הצעת ה-700 מיליארד דולר, שבכדי שתוכל לצלוח את המערכת הפוליטית נוספו לה מספר סוכריות הכרחיות שסייעו לה לעבור את בית המחוקקים. אחת מהתוספות היא קריאה לשינוי של הרישום השוטף של תמחור הניירות היושבים במאזני הבנקים, כיום הם רשומים לפי ערכם בשוק, והערכה היא כי בעקבות מצבם של השווקים ערך השוק איננו משקף את ערכם האמיתי ומוביל להאצת המשבר וערעור היציבות של מוסדות פיננסיים".

עוד הוסיף קליין: "הנקודה השנייה היא העלאת רף ביטוח הפיקדונות מ-100 אלף דולר ל-250 אלף דולר. צעד זה עשוי להוביל להורדת החששות בקרב הציבור האמריקאי שיוכל בזכות העלאת הכיסוי לדעת כי כספו מבוטח בצורה שלמה יותר על ידי הממשל".

סימני שאלה נוספים עליהם מצביע קליין נוגעים לדרך בה יתועלו הכספים שאושרו בתוכנית אל השוק. מי יקבע אילו ניירות ערך ירכשו? באיזה מחיר? וממי? שאלות אלו, טוען קליין, ישפיעו בסופו של דבר בצורה קריטית על ההצלחה של התוכנית בייצוב המערכת. עד כה לא ניתן להם מענה לא בחקיקה ולא בהתבטאויות של הגורמים האחראיים. עם זאת, לא משנה מה יהיו פניה של התוכנית קליין צופה מיתון, "אינני חושב כי יש מישהו היודע כעת מה צפוי להיות עומקו ומשכו של המיתון שיעבור על הכלכלה האמריקאית אך אנו צפויים לחוות מיתון שכזה".

  • עוד באותו נושא:
  • דוד קליין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully