וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנליסטים: ארה"ב נכנסת למיתון הקשה ב-25 השנים האחרונות

דפנה מאור

4.10.2008 / 16:12

גולדמן סאקס: האבטלה תגיע ל-8%. כלכלני גלובל אינסייט: הריבית תרד ל-1%. הפעילות התעשייתית בארה"ב נסוגה לשפל מאז 1984

אנליסטים צופים, כי ארה"ב תיכנס למיתון הגרוע ביותר ב-25 שנים האחרונות בעקבות משבר האשראי, שכן מעסיקים ברחבי ארה"ב ייאלצו לפטר עובדים ולקצץ בעלויות. גולדמן סאקס חוזה כי שיעור האבטלה יגיע עד 8%.

מארק זאנדי, כלכלן בכיר באקונומי.קום של מודי'ס, אמר כי המיתון יהיה משמעותי מאוד, ומדובר במעגל שלילי שמחזק את עצמו. כלכלני גלובל אינסייט מעריכים, כי בשל החולשה הכלכלית הקשה, ייאלץ הבנק הפדרלי להוריד את הריבית ל-1%, הרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2004.

השפעת המשבר הפיננסי מתחילה לתת את אותותיה במעגלים רחבים יותר מאלה הכוללים את וול סטריט. ביום חמישי התקיימה פגישת חירום של חשביהן של 100 מהחברות הגדולות בארה"ב, שדנו בקשיים ההולכים וגוברים להשיג אשראי למימון פעילות החברות.

ביום שישי הדהים משרד העבודה האמריקאי עם נתונים המראים, כי בספטמבר איבד שוק התעסוקה בארה"ב 159 אלף משרות, הנפילה החדה ביותר מאז חודש מארס 2003. תחזית הכלכלנים היתה לירידה מתונה יותר של 105 אלף משרות. מדד מנהלי הרכש למגזר השירותים הצביע על האטה בקצב צמיחת הפעילות, ומדד מנהלי הרכש למגזר הייצור הראה כי הפעילות התעשייתית בארה"ב נסוגה בשיעור החד ביותר מאז 1984.

שעות ספורות לפני שהקונגרס האמריקאי אישר תוכנית חירום כלכלית, הכוללת סיוע למגזר הפיננסי ב-700 מיליארד דולר והטבות מס ותמרוץ למגזר הפרטי ולצרכנים ב-150 מיליארד דולר, דיווח משרד העבודה כי מתחילת השנה נפל מספר המשרות בארה"ב ב-760 אלף. זאת, לאחר צמיחה של 1.1 מיליון משרות בשנת 2007. שיעור האבטלה בארה"ב נותרו כצפוי ללא שינוי בחודש שעבר ברמה של 6.1% - שיא של 5 שנים.

מגזר השירותים בארה"ב, האחראי על כ-90% מהפעילות הכלכלית בכלכלה הגדולה בעולם, המשיך לצמוח בספטמבר, אולם בקצב איטי יותר. מדד מנהלי הרכש למגזר ירד בחודש ספטמבר לרמה של 50.2 נקודות, לעומת 50.6 באוגוסט, לפי דיווח של מכון המחקר ISM.

במגזר הייצור כבר נרשמה נסיגה של ממש. נתונים שפירסם ISM ביום רביעי הראו, כי מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור בארה"ב צנח בחודש ספטמבר לרמה של 43.5 נקודות לעומת 49.9 באוגוסט - הנפילה החדה ביותר מאז 84'. המדד נמצא כעת ברמתו הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 2001.

גם במגזר הקמעונאי אין בשורות מעודדות: לפי הערכות אנליסטים, צמיחת המכירות בקניונים בארה"ב בתקופת חג המולד צפויה להיות האיטית ביותר ב-24 השנים האחרונות. חנויות בכל רחבי המדינה פתחו באחרונה במבצעי הנחה לכל המוצרים - מסוודרים לחורף ועד רהיטים - כדי להחזיר את הקונים. הכלכלנים צופים כי הלקוח האמריקאי, הידוע בתרבות הצריכה המפותחת שלו, עשוי לנקוט משנה זהירות ברכישות שיבצע בחודשים הקרובים, לנוכח המשבר הכלכלי. שינוי דפוסי הצריכה נראה כבר היטב בסוכנויות הרכב, שעל פי נתונים שפורסמו ביום רביעי סבלו מירידה ממוצעת של 30% במכירות המכוניות בחודש יולי.

אנליסטים בתחום הנדל"ן המסחרי אמרו כי החנויות מתכוננות לעונה קשה במיוחד, עם מבצעי מכירות שלא נראו מאז נקלע הענף למשבר בעקבות ארועי הטרור של ספטמבר 2001.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully