וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להישאר בבורסה או לברוח?

רותם שטרקמן

6.10.2008 / 8:15

למה נפלה הבורסה, איך המיתון העולמי קשור אלינו, מי הם הטייקונים, מה כדאי לי לעשות ומה עושה האוצר? כל מה שרציתם לדעת על המשבר

למה הבורסה נפלה אתמול?

בעיקר בשל החששות הגוברים להאטה כלכלית בישראל, עקב התפשטות המשבר גם לאירופה, וההערכות שתוכנית החירום בארה"ב תציל אולי את המערכת הפיננסית מלקרוס, אך לא תמנע מיתון חריף בכלכלה האמריקאית.

כיצד קשור מיתון בארה"ב ובאירופה לבורסה שלנו?

חלק גדול מהמשק בנוי על חברות ישראליות שמשווקות בחו"ל ועל השקעות זרות.

מה ייחד את המסחר של אתמול?

מלבד המפולת בשוק המניות, היתה מפולת גדולה מאוד בשוק האג"ח הקונצרני, והיא גם יותר מטרידה. שוק האג"ח הקונצרני התפתח בבורסה שלנו, בעיקר בשנים האחרונות, להיקפים של מאות מיליארדי שקלים. החברות גייסו כסף באמצעות מכירת אגרות חוב לקרנות פנסיה וקרנות נאמנות וקופות גמל.

מי החזיקו את האג"ח שנפלו?

קופות הגמל, ביטוחי המנהלים, קרנות הנאמנות וקרנות הפנסיה שלנו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מדברים כל הזמן על "הטייקונים", במי מדובר?

זוהי מלה שבאה לאפיין את אנשי העסקים הגדולים בישראל, כמו יצחק תשובה, לב לבייב, נוחי דנקנר ועידן עופר, שמחזיקים כל אחד בקבוצת חברות, שחייבות לבנקים ולשוק ההון עשרות מיליארדי שקלים כל אחת.

הטייקונים האלה נפלו?

לא, אבל האג"ח של החברות של חלקם נפלו והתשואות שלהן עלו. וזה מעלה חשש שאחד מהם, או אפילו יותר מאחד, לא יוכל להחזיר את מלוא החוב שלו וייפול.

ולמה זה מפריע לי אם תשובה או לבייב יפלו?

ראשית, נפילה של קבוצה עסקית גדולה תפגע בעשרות אלפי לקוחות, באלפי עובדים ובמאות ספקים. אבל העיקר הוא שנפילה כזו תיצור משבר חמור בשוק הפיננסי, כי חוב של מיליארדים לא יחזור לבנקים ולקופות.

למה בכלל האג"ח נופלות?

חלק גדול מהנפילה הוא "באשמת" הפדיונות הגדולים של הציבור מקופות הגמל. אנשים ששמעו על הפסדים צפויים החליטו למשוך את הכסף ולשים בבנק בפקדון. מי שפדה לפני חודשיים את הכסף שלו מהקופה הצליח למנוע מעצמו הפסד גדול. קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הפסידו בספטמבר בין 5% ל-8%, הפסד גדול מאוד בחודש אחד.

אז מה אני צריך לעשות, לברוח?

ההמלצה של רוב המומחים היא להישאר, אבל אף אחד לא יכול לדעת מה יהיה בחודשים הבאים. ברור עם זאת שהאג"ח שנמצאות בקופות היום הן במחירים נמוכים מאוד מבחינה היסטורית, כך שלצאת היום זה אומר לצאת בשפל. אבל כמו שעוצמת המשבר הנוכחי לא נצפתה על ידי אף אחד, אין גם לדעת מה יהיה באוקטובר ובחודשים הבאים. הכל מקווים שהמצב יתייצב.

בארה"ב משקיעים 700 מיליארד דולר כדי לעצור את הנפילות. מה האוצר עושה אצלנו?

בינתיים, האוצר ובנק ישראל רק פיזרו הודעות הרגעה, הן חשובות, כי המערכת הפיננסית מושתת על אמון, וכאשר האמון מתערער הקריסה מתקרבת, כמו שקרה בארה"ב ובאירופה. בימים האחרונים החלו לדבר בשוק ההון על תוכנית חילוץ ממשלתית לשוק האג"ח.

למה הכוונה?

בשוק ההון רוצים שהאוצר ירכוש את אגרות החוב בבורסה, וימנע כך את הנפילות ואת העלייה בתשואות. אם הנפילות ייעצרו, זה יעצור גם את הירידות בקופות הגמל.

איך כל ההתרחשויות האלו משפיעות על הכיס שלי?

בעיקרון, יהיה יותר רע. החסכון הפנסיוני שלך הפסיד הרבה השנה, וגם מקום העבודה שלך נפגע. בין שאתה עצמאי ובין שאתה שכיר, השנה-שנתיים הבאות לא יהיו טובות למשק.

  • עוד באותו נושא:
  • בורסה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully