וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דריכות בבורסה בת”א לקראת פתיחת המסחר

הירידות החדשות שנרשמו אתמול בוול סטריט מאיימות להשפיע על המסחר בבורסה בת"א. הלילה נרשמו ירידות גם בבורסות המזרח הרחוק

המסחר בוול סטריט הסתיים אתמול (שני) בלילה בירידות שערים חדות ובישראל חוששים מההשלכות על המסחר בבורסה בת"א. הלילה. הלילה נרשמו ירידות חדות גם במסחר בבורסות המזרח הרחוק. בבורסה בטוקיו נרשמות ירידות שערים של 4%, ובהונג קונג נרשמות ירידות של כמעט 5%.

אתמול הסתיים המסחר בוול סטריט בירידות שערים חדות שהתמתנו לקראת סיום המסחר, על רקע חששות המשקיעים מהדיווחים השליליים על מצב הכלכלה האמריקאית וכי אין די בתוכנית בכדי לייצב את הכלכלה השוקעת, וכן על רקע הירידות ברחבי העולם. הדאו ג'ונס ירד מתחת ל-10,000 נקודות לראשונה זה ארבע שנים. "מדד הפחד" - ה-VIX - נסגר בזינוק של 16.2%.

דאו ג'ונס איבד 3.6% ל-9,956 נקודות, נאסד"ק נחלש ב-4.3% ל-1,863 נקודות ו-S&P 500 השיל 3.9% ל-1,057 נקודות.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב עולים והתשואה עליהן יורדת ב-0.218% ל-3.426%.

בגזרת המקרו, לא צפויים היום נתונים מיוחדים. המשקיעים ימתינו בעיקר לדבריו של בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, שצפוי למסור את דבריו בפגישת איגוד הכלכלה העסקית בוושינגטון היום.

שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, צפוי למנות את ניל קשארי לתפקיד מנהל הקרן לרכישת ני"ע בעייתיים ממוסדות פיננסים בארה"ב, כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל". הקרן תקנה ניירות ערך בשווי 700 מיליארד דולר במסגרת תוכנית החירום הממשלתית שאושרה בסוף השבוע בקונגרס. קשארי, עוזר שר האוצר לעניינים בינלאומיים ולשעבר בנקאי בגולדמן סאקס, יתמנה לתפקיד זמני של ראש המשרד החדש ליציבות פיננסית כבר היום (שני), דיווח "וול סטריט ג'ורנל".

הבנק הפדרלי החליט להרחיב את תוכנית ההלוואות לבנקים המסחריים כדי להזרים מיליארדי דולרים למערכת הפיננסית הנאנקת בשל משבר האשראי החריף. הבנק המרכזי של ארה"ב הודיע היום כי ישלש את הסכום הכולל המוקצב להלוואות קצרות מועד של 28 או 84 יום לבנקים המסחריים, ויעמיד אותו על 900 מיליארד דולר.

בורסות אירופה רשמו היום את הנפילה היומית החדה ביותר זה עשרים שנים לפחות, על רקע התרחבות המשבר הפיננסי הגלובלי לאירופה. בורסות לונדון, פרנקפורט ופאריס צנחו ביותר מ-7%. מדד דאו ג'ונס סטוקס 600 הכלל אירופי צנח ב-7.6% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז 1987. מדד יורו פירסט 300 הכלל אירופי נפל ב-7.4% - הירידה החדה מעולם. מגזר הפיננסים הוביל את הירידות.

מניות אדלסון בשפל של שנה

בגזרת הפיננסים האמריקאית, ענקית הפיננסים סיטי תובעת מוולס פרגו ומבנק ואקוביה יותר מ-60 מיליארד דולר, בטענה שההסכם ביניהם מפר את זכויותיה לקנות נכסים של ואקוביה, על פי עסקה קודמת. סכום התביעה נקבע על 20 מיליארד דולר כפיצוי על נזקים ו-40 מיליארד דולר כפיצויי עונשין מוולס פרגו בגין הצעת הרכש שלה לוואקוביה. "עסקת סיטי-ואקוביה היתה אמורה להיחתם ביום שישי, ה-3 באקטובר, לולא החתירה הלא חוקית תחתיו שהתבצעה על ידי ואקוביה, ולס פרגו, הבכירים בחברות הללו והיועצים החיצוניים שלהן", אמרה סיטיגרופ.

עוד בענף הפיננסים, הנושים של בנק ההשקעות פושט הרגל, ליהמן ברדרס, ביקשו אישור מבית המשפט האחראי על הליכי פשיטת הרגל של הבנק, לחקור כיצד נקלע ליהמן לבעיות נזילות. הנושים טענו כי ג’יי.פי מורגן צ’ייס, המלווה והסולק העיקרי של ליהמן, תרם למשבר הנזילות שגרם לליהמן לפשוט רגל. זאת, במסגרת מסמכים שהגישו לבית המשפט לפשיטות רגל בניו יורק.

עוד בליהמן, מנכ"ל בנק ההשקעות, ריצ'רד פולד, אמר לפני הקונגרס האמריקאי, כי אם הבנק הפדרלי היה מקבל החלטה לעזור לליהמן ברדרס, התמוטטויות נוספות בשווקים היו נמנעות. לדבריו, שמועות, חוקים מיושנים ותגובה מאוחרת של הרגולטורים יצרו "סערת פחד" שהפילה את הבנק. פולד שלח אצבע מאשימה כלפי הקשחת תנאי ההלוואה, חוקי חשבונאות שאילצו את הבנק לחתוך את ערך נכסיו למחיר זעום, מכירה בחסר (שורט) של משקיעים מבלי ללוות את המניות מהבנק, והורדת הדירוג של המנייה על ידי חברות לדירוג אשראי, כגורמים העיקריים שהובילו להתמוטטות.

מניותיה של לאס וגאס סנדס, חברת בתי ההימורים של המיליארדר שלדון אדלסון, נפלו לשפל של שנה לאחר שאנליסט הוריד את תחזית היעד למחיר המניה. האנליסט, ג'ייק פולר מתומאס וייזל פרטנרס, אמר כי הזרמת ההון הטרייה של אדלסון אינה מוחקת את החששות מבעיות מימון בלאס וגאס ובמקאו, שם פועלת החברה.

האנליסט הוריד את תחזיתו למחיר המניה מ-41 דולר ל-33 דולר, והותיר את המלצתו על המניה ב"תשואת שוק". יום קודם לכן, הורידה סלסט בראון ממורגן סטנלי את ההמלצה על המניה ל"משקל שווה" מ"משקל יתר". מניות סנדס נסגרו ב-23.11 דולר ביום שישי, נפילה של 12.8%, לאחר שרשמו שפל של 52 שבועות, 22.42 דולר למניה.

גם המניות הישראליות קורסות

בענף התרופות, אלי לילי תרכוש את חברת הביוטכנולוגיה אימקלון בכ-6.1 מיליארד דולר, לאחר שזו דחתה את הצעת הרכש שהגישה עבורה בריסטול-מאיירס סקוויב, כך אמרו ביום שני גורמים המקורבים לנושא. ההסכם, שיעניק לאימקלון שווי של 70 דולר למניה, אושר על ידי מועצות המנהלים של שתי החברות, מסרו אותם גורמים. מניית אימקלון נסגרה ביום שישי במחיר של 64.96 דולר.

בענף הטכנולוגיה, eBay, ענקית המכירות הפומביות באינטרנט, עומדת לפטר 10% ממצבת כוח האדם שלה וצופה לעבור את תחזיות הרווח לרבעון השלישי, כך נמסר באתר האינטרנט של החברה ביום שני. מניית החברה עלתה בכ-2% במסחר שלפני הפתיחה בוול סטריט.

החברה הודיעה עוד כי תרכוש את חברת שירותי התשלומים ביל מי לייטר בכ-820 מיליון דולר במניות ו-125 מיליון דולר באופציות. החברה תרכוש בנוסף את חברות לוחות המודעות הדניות דן בלה אוויס ובילבייסן, בכ-390 מיליון דולר.

עוד בענף הטכנולוגיה, ענקית התוכנה SAP הזהירה מפני ירידה בהיקף הפעילות העסקית של החברה ברבעון השלישי. פירושו של דבר, עלייה של 14%-13% בהכנסות החברה מתוכנות וממוצרים קשורים לעומת התקופה המקבילה. החברה צופה שהכנסותיה לרבעון השלישי יעמדו בין 1.97 ל-1.98 מיליארד יורו (2.68 מיליארד דולר).

במניות הישראליות, המהומה בשווקים הפיננסיים דחקה לקרן זווית אירועים בחברות שבדרך כלל היו זוכים לתשומת לב רבה יותר. כך מתאפשר לחברות להעביר בצנעה החלטות שנויות במחלוקת, כגון החלטתה של חברת אלרון לכנס את אסיפת בעלי המניות כדי לאשר מענק ליו"ר החברה, אריה מינטקביץ', בעוד שבוע בדיוק.

אלרון, זרוע ההשקעות בהיי-טק של קבוצת אי.די.בי אחזקות, נסחרת בשווי של 120 מיליון דולר. זאת, לאחר שירדה ב-70% ב-12 החודשים האחרונים ולאחר שרשמה הפסד של 65 מיליון דולר מתחילת 2007, מועד כניסתו של מינטקביץ' לתפקידו. בהתחשב בשווי האחזקות של אלרון בחברת גיוון אימג’ינג (80 מיליון דולר) ובנטוויז'ן (41 מיליון דולר), נראה שהשוק אינו מייחס סבירות גבוהה לאפשרות שיתר 28 החברות בתיק של אלרון ייצרו לו ערך רב.

מגל מערכות ביטחון, יצרנית ציוד אבטחת המתקנים מיהוד, תאבטח שני שדות תעופה בינלאומיים בדרום מזרח אסיה ובצפון אפריקה בחוזה שהיקפו 7.5 מיליון דולר. התקנת המערכות צפויה להסתיים במהלך 2009.

סיוה, המספקת טכנולוגיות מתקדמות לתכנון שבבים, תספק לברודלייט (Broadlight), רישיון לטכנולוגיית VoIP עבור שבבים המיועדים להעברת נתונים ברשתות תקשורת אופטיות. החברה לא מסרה את היקף העסקה, אולם על פי עסקאות קודמות של החברה ניתן להעריך כי מדובר בעסקה שהיקפה עד מיליון דולר, כולל הסכמי שירות עתידיים.

עוד במניות הישראליות, בלופניקס, המתמחה במודרניזציה של מערכות מחשוב, תרשום הכנסה של 1.7 מיליון דולר כתוצאה ממכירת אחזקותיה במיינסופט.

רבעון חלש לסטארלימס, המתמחה בתוכנות לניהול מידע במעבדות, גורם לה לפרסם אזהרת רווח למשקיעים. החברה צופה הכנסות של 5 מיליון דולר ברבעון השלישי של השנה, ירידה של 20% לעומת הרבעון המקביל. כתוצאה מכך, תסיים החברה ברווח (GAAP) שינוע בין סנט למניה להפסד של שלושה סנט למניה. מדובר בהפסד שינוע בין 255 אלף דולר לרווח שולי 85 אלף דולר. הרווח Non Gaap (ללא הוצאות חד פעמיות ואופציות לעובדים( ינוע בין שני סנט למניה להפסד של שני סנט למניה. ברבעון השלישי של 2007 הרוויחה החברה 1.5 מיליון דולר.

חברת פריגו רכשה את החברה המקיסקאית הפרטית Laboratorios Diba, תמורת 25 מיליון דולר במזומן. החברה המקסיקאית, שבסיסה בגוואדלחרה, עוסקת בייצור תרופות ללא מרשם רופא במותג פרטי, בתרופות מרשם בתחום העיניים ובתחום ההורמונים, ובתרופות אנטיביוטיות עבור רשתות פארם. פריגו צופה שהרכישה תגדיל את מכירותיה ב-15 מיליון דולר. מדובר ברכישה השנייה של פריגו בתוך שלושה שבועות, לאחר שבמחצית ספטמבר רכשה את חברת JB תמורת 44 מיליון דולר.

פאנדטק נסחרת על רקע הורדת המלצה מ-RBC, בעקבות ההאטה בכמות הטרנזקציות וחולשת המגזר הפיננסי עימו עובדת החברה בעיקר. האנליסט דניאל מירון חתך את המלצתו למניה מ-"תשואת שוק" ל-"תשואת חסר" והוריד את מחיר היעד מ-15 דולר ל-12 דולר.

בין המניות הישראליות שבלטו במסחר ניתן למנות את ענקית התרופות הגנריות טבע שאיבדה 5.4%; את יצרנית תוכנות האבטחה צ'קפוינט שאיבדה 5.7%; את קומברס שאיבדה 5%; את אלווריון שאיבדה 12.6 ואת איזיצ'יפ שירדה ב-27%.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully