וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפולת בבורסות אירופה: המדדים צנחו ב-7%

נמרוד הלפרן

6.10.2008 / 18:31

בורסות לונדון, פרנקפורט ופריז רשמו את הנפילה היומית החדה ביותר מאז 1987. בורסת מוסקבה צללה ב-19% לאחר שלוש הפסקות מסחר

בורסות אירופה רשמו את הנפילה היומית החדה ביותר זה עשרים שנים לפחות, על רקע התרחבות המשבר הפיננסי הגלובלי לאירופה. בורסות לונדון, פרנקפורט ופריז צנחו ביותר מ-7%. מדד דאו ג'ונס סטוקס 600 הכלל אירופי צנח ב-7.6% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז 1987. מדד יורו פירסט 300 הכלל אירופי נפל ב-7.4% - הירידה החדה מעולם. מגזר הפיננסים הוביל את הירידות.

ממשלות המדינות באיחוד האירופי כבר הודיעו כי יערבו לפקדונות הבנקים, על רקע האמון ההולך ונעלם מהמערכת הבנקאית. מניות הבנקים בגרמניה, צרפת ושווקים אחרים צונחות. מדד Micex של הבורסה ברוסיה נפל בכ-19%, לאחר שהמסחר בו הופסק שלוש פעמים. באיסלנד הוחלט על הפסקת המסחר במניות הפיננסים כל עוד המדינה שוקלת צעדיה בנוגע למערכות הנקאיות הכורעות תחת נטל המשבר במדינה. את הירידות מובילים מגזר הפיננסים, שבינתיים כל הצעדים לא הצליחו להשרות אמון בקרב המשקיעים לגביו, ומגזר הסחורות, שנחלש בשל הירידה הממושכת במחירי הסחורות.

"זה כמו אש בשדה קוצים", אומר עמנואל סופר, מנהל קרן בבית ההשקעות ניופליז OBC בפאריס, "אנחנו צריכים לפעול במהירות להבטיח את ההמשכיות של השווקים הפיננסיים כדי למנוע התפשטות הזיהום לשאר הכלכלה". "גוש היורו הוא פיסת הדומינו השנייה ליפול אחרי ארה"ב", טוען אלכס סינטון, סוחר מט"ח בבנק ANZ בניו זילנד.

ממשלות האיחוד מיהרו להודיע על מגוון צעדי חירום וסיוע לבנקים. שר האוצר הבריטי, אליסטר דרלינג, אמר כי בריטניה "מוכנה לעשות כל שיידרש ממנה", על מנת לסייע לבנקים. קאנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, הודיעה כי גרמניה תערוב לפקדונות פרטיים, בניסיון למנוע בהלת פדיונות. בכך הצטרפה גרמניה לאירלנד, שהודיעה על צעד דומה בשבוע שעבר, ולאיטליה ולצרפת שאף הן הבטיחו לבטח פקדונות. גם דנמרק הצטרפה למדינות שהודיעו על ביטוח פקדונות בבנקים.

ממשלת גרמניה הבטיחה קו אשראי של 50 מיליארד יורו לבנק היפו ריל אסטייט למשכנתאות, המלווה השני בגודלו בגרמניה. באיטליה מתארגנת הזרמה של 9 מיליארד דולר לחילוץ בנק אוניקרדיט, המוסד הפיננסי הגדול במדינה. בבלגיה ובלוקסמבורג דנות הרשויות במיזוג או בסיוע לבנק פורטיס מידיו של בנק גדול אחר. באיסלנד דנה הממשלה בהצלת כל המערכת הפיננסית, לאחר שכמה בנקים כבר נקלעו לקשיים. ממשלת דנמרק הצטרפה הבוקר לרשימת המדינות שיערבו לפקדונות הבנקים.

BNP פאריבה הודיע כי ישתלט על חטיבותיה של ענקית הפיננסים פורטיס בבלגיה ובלוקסמבורג, לאחר שמאמצי הממשל להבטיח את יציבות החברה כשלו. גרמניה הודיעה על חבילת סיוע בסך 50 מיליארד יורו של הממשל בשיתוף עם בנקים מסחריים להצלת בנק המשכנתאות היפו ריל אסטייט.

מניית הבנק השוויצי UBS (-12.8% , 20.9) צנחה בכ-13% לאחר שמרדית וויטני, אנליסטית בבית ההשקעות אופנהיימר העריכה כי הבנק צפוי לבצע מחיקת רווח של 3.1 מיליארד דולר ברבעון השלישי. היא חתכה את הרווח הצפוי למנייה מ-43 ל-13 סנט. היפו ריל אסטייט הגרמני צלל ב-37%. דויטשה בנק ירד בכ-9%; רויאל בנק אוף סקוטלנד צנח ב-20%; ברקליס (-13.8% , 317.0) נפל ב-15%.

עוד בלטו: ענקית התוכנה הגרמנית SAP (-16.4% , 28.84) נפלה ביותר מ-16% בעקבות אזהרת רווח. בריטיש איירווייס, חברת התעופה השלישית בגודלה באירופה, צללה ביותר מ-12%. יצרנית מכוניות היוקרה הגרמנית דיימלר נפלה ביותר מ-13%. BHP ביליטון, חברת הכרייה הגדולה בעולם, נפלה ב-10%; רויאל דאץ'-של, חברת הנפט הגדולה באירופה, נפלה ב-8%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully