וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: המסחר ננעל במגמה מעורבת

ניר צליק

10.10.2008 / 22:11

יום שהחל במפולת והמשיך בהתאוששות הסתיים בוול סטריט במגמה מעורבת: דאו ג'ונס איבד 1.5% ונאסד"ק הוסיף 0.3%.

אחרי שלאורך רוב היום התנהל המסחר בוול סטריט בירידות חדות, ומדד הדאו ג'ונס הגיע מתחת ל-8,000 נקודות לראשונה מזה חמש שנים, לקראת סיום יום המסחר עברו המדדים המובילים לעליות שערים, אך לאחר מכן שבו לרדת ויום המסחר הסתיים במגמה מעורבת.

דאו ג’ונס איבד 1.5% ל-8,451 נקודות, נאסד"ק הוסיף 0.3% ל-1,650 נקודות ו-S&P 500 ירד ב-1.2% ל-899 נקודות.

בשוק הסולידי, מחירי איגרות החוב לעשר שנים של ממשלת ארה"ב יורדים והתשואה עליהן עולה ב-0.027% ל-3.861%.

קריסה גלובלית נרשמת בשוקי ההון בעולם. בורסות אירופה צנחו לאחר ששוקי אסיה נסגרו במפולת קשה. בורסת לונדון איבדה 8.5%, פרנקפורט צנחה ב-7% ובורסת פאריס נפלה ב-6.8%. ברוסיה לא נפתח המסחר בעקבות הירידות הקשות בבורסות בעולם. את הנפילות החדות בבורסות אירופה הובילו מניות מגזר הפיננסים. ירידות חדות נרשמות גם בשוק הסחורות, למעט הזהב. מרבית המטבעות נחלשים מול הדולר, למעט הין. באסיה נסגרה טוקיו בנפילה של 9.6%; הונג קונג קרסה ב-8.4%; הודו ב-7.4%; אוסטרליה נפלה ב-8.2%; סיאול ב-4.1%.

בעקבות המשך הקריסה, מתגבש שיתוף פעולה עולמי לבלימת המשבר. ארה"ב ובריטניה צועדות לכיוון תוכנית בעלת קווי דמיון לבלימת הכאוס הפיננסי הסוחף את העולם. זאת, יום לפני תחילתה של פסגת ה-G8 - פסגה קריטית של מנהיגי המדינות העשירות בעולם בוושינגטון, שממנה, מקווה הבית הלבן, תצא תגובה מתואמת יותר לארועים הפיננסיים.

תוכניות החירום של ארה"ב ובריטניה אינן זהות, אולם יש בהן שני מרכיבים משותפים, אומרים בכירים: הזרמת כסף ממשלתי לבנקים בתמורה למניות בעלות, ומתן ערבונות לפרעון הלוואות. שני מרכיבים אלה ישחקו תפקיד מרכזי בשבת, בפגישתו של הנשיא בוש עם שרי האוצר של המדינות העשירות בעולם במסגרת פגישה יוצאת דופן בבית הלבן שנועדה לגבש רעיונות לפתרון המשבר. קודם לכן מתכנסים היום שרי האוצר הבכירים לפסגת שבע המדינות המתועשות - ג'י-7 - בוושינגטון.

"תוכנית החירום תצליח"

"העם האמריקאי צריך לתת אמון בעתיד השווקים והכלכלה", כך אמר נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, בהודעה קצרה בבית הלבן. הנשיא לא הודיע על צעדים חדשים לבלימת המשבר במערכת הבנקאית, אולם ציין כי הממשל פועל באופן אגרסיבי כדבריו, ביחד עם שותפיו הגלובליים, לפתרון המשבר.

"אנחנו יודעים מה הבעיות, ויש לנו את הכלים לפתור אותן", אמר בוש. "תוכנית החירום הפיננסית של ארה"ב מספיק גדולה בכדי להצליח". עוד ציין נשיא ארה"ב כי רמת החרדה הגבוהה עקב חוסר היציבות של השווקים הפיננסים, גורמת להחרפת הבעיה.

בגזרת המקרו, הגירעון במאזן הסחר האמריקאי הצטמצם בחודש אוגוסט, לאחר הירידה בביקוש למוצרים אמריקאיים מצד שותפותיה של ארה"ב למסחר. הגירעון במאזן הסחר של ארה"ב הצטמצם ב-3.5% ל-59.1 מיליארד דולר - כך דיווח משרד המסחר האמריקאי. היצוא מארה"ב ירד ב-2% - הירידה החודשית הגדולה ביותר בייצוא מאז חודש יוני 2004. היבוא לארה"ב ירד ב-2.4% באוגוסט.

משרד המסחר האמריקאי פירסם גם נתונים מתוקנים של הגירעון במאזן הסחר בארה"ב לחודש יולי, שעמד על 61.3 מיליארד דולר, לעומת הערכות קודמות של 62.2 מיליארד דולר. יבוא הסחורות לארה"ב ירד ב-3.3% והסתכם ב-188.5 מיליארד דולר. ייצוא הסחורות ירד ב-2.6% והסתכם ב-117.6 מיליארד דולר.

בענף הפיננסים החבוט, ענקית הפיננסים סיטי זנחה את תוכניותיה לרכוש את בנק ואקוביה האמריקאי. בכך ויתרה סיטי על מאבק על ואקוביה עם בנק ולס פארגו. סיטי ויתרה בכך גם על עסקה שיכולה היתה לחזק את חטיבת הבנקאות הקמעונית שלה. עם זאת, סיטי התחייבה להשיג פיצויים בשווי 60 מיליארד דולר מוולס פארגו לאחר שהבנק השני הגיש הצעת רכש מתחרה. לטענת סיטי, הגשת הצעת הרכש המתחרה עבור ואקוביה הביאה לירידת ערך המניה של סיטי.

עוד בענף הפיננסים, סוכנות הדירוג מודי'ס אינווסטורס התריעה כי ייתכן שתוריד את דירוג האג"ח לטווח הארוך של מורגן סטנלי וגולדמן סאקס עקב העמקת המשבר הכלכלי העולמי. מודי'ס הודיעה כי תבחן מחדש את דירוג ה-A1 של מורגן סטנלי וכי היא צופה ירידה בדירוג ה-Aa3 של גולדמן סאקס. הורדת הדירוג לשני הבנקים תייקר את עלות ההלוואות עבורם.

בענף הקמעוני, ג'נרל אלקטריק, ענקית התעשייה האמריקאית, רשמה ירידה של 12% ברווחיה ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל ב-2007. זאת, בשל ירידה בהכנסות חטיבת הפיננסים של החברה. רווחי ג'נרל אלקטריק הסתכמו ב-4.48 מיליארד דולר או רווח של 45 סנט למניה לעומת רווח של 5.11 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2007. הכנסות החברה עלו ל-47.2 מיליארד דולר לעומת 42.5 מיליארד דולר ברבעון המקביל ב-2007.

במניות הישראליות, אומריקס מעוררת עניין אחרי שאמש קרסה מניית החברה ב-34.5% לאור עצירת הניסוי בדבק הפיברין לעצירת דימום בניתוחים. הניסוי במוצר הופסק כדי לחקור אירוע של דימום אחרי ניתוח של חולה שהשתתף בניסוי.

בין המניות הישראליות שמעוררות עניין במסחר: יצרנית התרופות הגנריות טבע, שמאבדת 4.5%, יצרנית מוצרי הבילינג אמדוקס שיורדת ב-6.1%, יצרנית תוכנות האבטחה צ'קפוינט שמשילה 4.1%, נייס, שיורדת ב-10%, אלווריון שנופלת ב-17.3% וקומטאץ', המתרסקת ב-24.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully