וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועידת קרן המטבע העולמית דנה ביום שאחרי

סמי פרץ, ועידת קרן המטבע העולמית, וושינגטון

11.10.2008 / 17:10

איש לא יודע להצביע על הרגע שבו המשבר יסתיים ואילו פעולות הצלה עוד יידרשו עד אז, אבל מסקנות לגבי השינויים הנדרשים יש בשפע

המשבר הפיננסי העולמי עמוק יותר מאי פעם בסופו של שבוע מסחר נוראי, אבל בועידת קרן המטבע העולמית הנערכת בוושינגטון יש כבר לקחים ומסקנות ליום שאחרי. איש לא יודע להצביע על הרגע שבו המשבר יסתיים ואילו פעולות הצלה עוד יידרשו עד אז, אבל מסקנות לגבי השינויים הנדרשים יש בשפע. סביב הועידה של קרן המטבע, מתקיימים במקביל עוד כמה אירועים ובהם פגישת הג'י-7 ודיונים של ה-iif מוסד הפיננסי הבינלאומי institute of international finance.

בדיון שנערך היום בוושינגטון על ידי המוסד ה-iif ועסק ברגולציה שתידרש לאחר המשבר, הציג בכיר לשעבר במקינזי, המשמש כיועץ למוסד, סדרה של המלצות שעיקרן בנייה מחדש של מערכות הפיקוח והרגולציה, בניית מערכות אינטגרטיוויות לניהול סיכונים במוסדות הפיננסים, בניית מערכת תמריצים למנהלים המבוססת על השגת יעדים ארוכי טווח, הטלת אחריות על מנהל הסיכונים הראשי בארגון והטלת האחריות על מנכ"ל המוסד הפיננסי לקביעת פרופיל הסיכון.

ההמלצות מבוססות על ניתוח המגדיר את שלוש הבעיות המרכזיות שהובילו למשבר: פיקוח ורגולציה חלשים, מערכת ניהול סיכונים לקויה ומערכות תמריצים והתנהגויות לקויות של מנהלים. הגורמים הללו, הקשו על מנהלים לראות את התמונה הכוללת של הסיכונים שעימם הם התמודדו, ולכן, גם היכולת של גוף כלשהו לפעול נגד כיוון השוק היתה מוגבלת ודרשה אומץ.

לגבי התמריצים למנהלים אמר היועץ, כי הם היו בנויים על השגת רווחיות לטווח קצר ולכן גרם למנהלים לא לשמור על רמת סיכון סבירה. המלצת היועץ היא לתבוע מארגונים לנהל את הסיכונים בצורה כוללת, ולהתסכל על כל סוגי הסיכונים לרבות סיכוני שוק, סיכוני אשראי וסיכונים תפעוליים. נראה כי המלצה זו קשורה באופן הדוק לנפילה של תאגיד הביטוח AIG, שהולאם בעקבות פעילות של חטיבה קטנה שעסקה בביטוח נגזרות אשראי, ואילצה את הפד להזרים לו סכום של כ-70 מיליארד דולר.

נציג הפיקוח על הבנקים בפדרל ריזרב, שהציג את הפעולות שנעשו מתחילת המשבר, ובכלל זה הלאמת חברות, הזרמת נזילות למערכת הפיננסית, והפיכתם של בנקי ההשקעות גולדמן סאקס ומורגן סטנלי לבנקים מסחריים והכפפתם לפיקוח, אמר כי סוגיית התמריצים למנהלים היא "נושא גדול" שחייב להיות מטופל. רשימת הפעולות שעשה הפדרל ריזרב מאז תחילת המשבר ארוכה מאוד וריכוז של כל הפעולות יחד מעורר את השאלה מה עוד צריך להיעשות כדי לבלום את המשבר.

נציגת משרד רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, אמרה כי גם הפעילות של חברות הדירוג תצטרך להיבחן כחלק מתהליך הפקת הלקחים מהמשבר, והן יידרשו לספק יותר מידע על פרופיל הסיכון של החברה, לבנות סטנדרטים חדשים של דיווח למשקיעים ולתת גילוי מלא לכל הסיכונים שבפניהם החברה עומדת. בדבריה היתה ביקורת על חתמים שאירגנו חבילות מימון לגופים פיננסים, בין השאר בתחום המשכנתאות, מבלי שדאגו לספק מידע מדויק ומלא על איכות הלווים.

נציג הפדרל ריזרב אמר כי יש צורך לעשות סדר בתחום המשכנתאות, הן בתחום של ניהול הסיכונים, והן בכל הקשור לטיפול של הבנקים בלווים, "צריך למנוע מדינות נצלנית כלפי הלווים" אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully