וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בבורסת תל אביב מתכוננים לצניחה חופשית

רוית הכט

12.10.2008 / 8:00

יום כיפור והשבת "הגנו" על הבורסה בת"א מנפילות הימים האחרונים. מאז יום המסחר האחרון, רשמו המדדים בוול סטריט ירידה דו ספרתית ובורסות אסיה ואירופה התרסקו. מה יקרה בבוקר בת"א והאם מנגנוני הבלימה יכנסו לפעולה

המשקיעים בתל אביב יתעוררו בבוקר (ראשון) ליום לא פשוט. יום הכיפורים וסוף השבוע מנעו מהמשקיעים הישראלים את אחת מ"השחיטות" הגדולות בשווקים בתולדות הכלכלה העולמית. מאז יצאה הבורסה הישראלית לחופשת החג ולאחריה לסוף השבוע, בוול סטריט רשמו המדדים ירידות דו ספרתיות - הדאו ג'ונס – מדד הדגל של הכלכלה האמריקאית - רשם בשבוע האחרון את הירידה הגדולה ביותר מאז הומצא לפני 112 שנים.

גם בורסות אסיה ואירופה התרסקו, רק אתמול צללה טוקיו בלמעלה מ-10%. הבורסה בלונדון ירדה ביותר מ-8%, הקאק הצרפתי והדאקס הגרמני השילו אחוזים דומים. זאת, בהמשך לירדות זהות בכל אחד מהימים האחרונים.

התגייסות החירום של המדינות, בין אם על ידי מהלך מתואם של הורדת הריבית ב-0.5% או תוכניות חילוץ ייחודיות לכל מדינה (הזרמת אשראי למוסדות פיננסיים בגרמניה, הלאמת חלק מהבנקים באנגליה ועוד) לא מצליחה בינתיים להרגיע את השוקים, שזועקים חוסר אמון מוחלט בכל.

ישראל: מנסים לשדר עסקים כרגיל

המנהיגות הכלכלית בישראל עוד לא הכריזה בינתיים על צעד דרסטי כמו רשת ביטחון לפנסיות, והיא מקפידה לשדר אין ספור הודעות הרגעה. הנגיד, סטנלי פישר ושר האוצר רוני בר און חוזרים ואומרים, כי אין סיכוי שבנק בישראל יקרוס. למרות לחצים ודרישות שלא לפתוח את יום המסחר מחר, הוא ייפתח כרגיל, במסגרת המדיניות שמנסה הממשלה לשדר – עסקים כרגיל. סביר להניח שכמו בכל העולם, גם המשקיעים בת"א לא ימהרו להשתכנע והבורסה תיצבע אדום.

במקרה כזה, קיימים מנגנוני בלימה שתפקידם למנוע השתוללות. בפתיחת המסחר, במקרה שבו רושם המעו"ף תנודות גדולות מ-2.5%- הפתיחה נדחית בכמה דקות. בימים האחרונים צפינו לא פעם ב"פתיחה אנגלית", הכינוי לעיכובים בפתיחת המסחר עקב תנודות במדד. במקרים קיצוניים יותר, כאשר מדד המעו"ף יורד בלמעלה מ-8% - חייב המסחר להיפסק ל-45 דקות צינון. קריסה של למעלה מ-12% באחד המדדים המובילים, כבר תסגור את יום המסחר באחד העם. כל זאת כדי להגן על הבורסה מזעזוע כבד מדי.

ממשלות מסוימות כגון רוסיה ואינדונזיה החליטו לאורך המשבר לנקוט בצעד של הפסקת המסחר או אי פתיחת יום המסחר. בהנחה שהירידות החדות בעולם יימשכו, יום המסחר הקרוב ואלו שיגיעו לאחר סוכות, ישפכו אור על דעתה של ממשלת ישראל בסוגיה זו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully