וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הזה צריך להטריד גם אותך

עמי גינזבורג

12.10.2008 / 10:32

מה אפשר ללמוד מאירועי השבוע האחרון על הכיוון שבו מתקדם המשבר העולמי ועל מה שצפוי לנו בישראל

עד כמה חמור המשבר הנוכחי בהשוואה להיסטוריה?

חמור מאוד. בהיסטוריה הפיננסית המודרנית לא זכור מצב כה חמור, שבו כמה מהבנקים הגדולים בעולם מולאמים בפועל על ידי הממשלות בתוך תקופה כה קצרה. כרגע נראה שזהו משבר חמור יותר מאשר המיתון ששרר בעולם ב-2001-2003 לאחר פקיעת בועת הדוט.קום. הוא נראה חמור גם יותר מהמיתון של סוף שנות ה-80 ששרר בארה"ב בעקבות הנפילה של בנקי ההלוואה והחיסכון. במידה מסוימת המצב מזכיר כעת את המשבר הפיננסי של שנות ה-30, שבו קרסו בארה"ב 9,000 בנקים והמערכת הפיננסית שינתה את פניה ללא הכר. האם יש סיכוי שאנו עומדים בפני תקופה שדומה לשפל הגדול של שנות ה-30?

זהו הפחד הגדול שמדיר שינה מעיניהם של קברניטי הכלכלה של העולם. ההיגיון אומר שלא. השפל הגדול, שהחל בארה"ב ב-1930 ונמשך קרוב לעשור, הוא אחת התקופות השחורות בהיסטוריה של הכלכלה המודרנית.

בתקופה זו טיפסו שיעורי האבטלה בארה"ב ל-25%, התוצר האמריקאי התכווץ והמחירים ירדו והלכו במשך כארבע שנים רציפות. בדומה לתקופה הנוכחית, השפל הגדול של שנות ה-30 הגיע לאחר תקופה ארוכה של התרחבות כלכלית בארה"ב. ההתרחבות כללה בועת אשראי ובועה במחירי המניות והנדל"ן. גם אז, כמו היום, אחת הבעיות המרכזיות היתה קריסת האמון במערכת הפיננסית בגלל קריסתם של בנקים רבים.

חשוב להדגיש שמדובר במצב אחר לגמרי. בשנות ה-30 הבנק הפדרלי האמריקאי לא יכול היה להזרים הון בלי הגבלה כפי שהוא עושה כיום, משום שהוא הוגבל אז על ידי כמות הזהב במדינה. באותן שנים גם לא היה ביטוח פקדונות בבנקים, ואנשים שהיו להם פקדונות בבנקים שקרסו איבדו את כל הונם. גם מערכת הביטוח הפנסיוני לא היתה קיימת אז בארה"ב, והוקמה רק בשנות ה-30. באותן שנים כל מדינה פעלה באופן עצמאי, ולא התקיים תיאום בינלאומי באופן שבו הוא נעשה כיום.

ההיגיון אומר שהתנאים הקיימים כיום לא מאפשרים חזרה למצב של תקופת השפל הגדול. ולמרות זאת, בסקר שהתפרסם לפני כמה ימים בארה"ב התברר ששישה מכל עשרה אמריקאים סבורים שהכלכלה עומדת לצנוח לתקופה של שפל ממושך, שאולי לא תהיה חמורה כמו השפל של שנות ה-30, אבל תהיה חמורה מאוד.

מה זה ביטוח פקדונות? האם יש דבר כזה בישראל?

בישראל אין ביטוח פקדונות רשמי. בארה"ב המנגנון הזה קיים, ובאמצעותו מבטיחה הממשלה לחוסכים בבנקים שהפקדונות שלהם מוגנים עד לסכום של 100 אלף דולר אם הבנק שבו מופקד הכסף קורס. באחרונה, במסגרת חבילת הסיוע שאישר הקונגרס לגופים פיננסיים, הועלה סכום הביטוח המקסימלי לפקדונות ל-250 אלף דולר.

הגוף הממשלתי שמבצע את הביטוח הזה נקרא Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC). בישראל כאמור אין ביטוח כזה, אבל ההיסטוריה של קריסת הבנק למסחר מלמדת שהממשלה תהיה ערבה לפקדונות הציבור במקרה של קריסת בנק מקומי. ייתכן שאחד התוצרים של המשבר הנוכחי יהיה ייסוד של גוף ממשלתי לביטוח פקדונות גם בישראל.

שום דבר כבר לא בטוח

מדוע הלאימו את הבנקים בבריטניה?

בפועל עדיין לא הלאימו אותם, אבל החל התהליך שמוביל לכך. כמה מהבנקים בבריטניה ביקשו סיוע ממשלתי משום שנוצרו להם הפסדים גבוהים עקב משבר המשכנתאות בארה"ב ופקיעת בועת הנדל"ן בבריטניה. ההפסדים האלה הובילו תחילה לקריסתו של הבנק נורת'רן רוק ולאחר מכן לקריסה של בנק המשכנתאות הגדול במדינה, HBOS, שנמכר תחת מטרייה ממשלתית לקבוצת הפיננסים והביטוח לוידס. בעקבות ההפסדים הצטמצם מאוד ההון העצמי של כמה מהבנקים בבריטניה, והם התקשו לעמוד בדרישות ההון העצמי הנחוצות כדי להמשיך לתת הלוואות ולעשות עסקים.

האם ממשלת בריטניה קנתה את הבנקים במדינה?

לא בדיוק. הממשלה הבריטית החליטה להעמיד 50 מיליארד ליש"ט (כ-85 מיליארד דולר) לרשות הבנקים שירצו להשתתף בתוכנית ולגייס הון. בנק שירצה בכך ינפיק לממשלה מניות בכורה, וכך יוכל לגייס את ההון. התוכנית תהפוך את הממשלה לשותפה מרכזית בבנקים.

הממשלה תגביר את הפיקוח על הבנקים, אבל היא לא תנהל אותם. הגיוס הזה צפוי כמובן לדלל את בעלי המניות הקיימים של הבנקים, ולכן מניות הבנקים הבריטיים צללו. בנוסף, התוכנית הגבירה את החשש שבמאזני הבנקים מסתתרים עוד הפסדים גדולים.

התוכנית מיועדת לכל שמונת הבנקים הגדולים בבריטניה, והבנקים השני והשלישי בגודלם (RBS וברקליס) כבר הודיעו שהם מעוניינים להשתתף בה. ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, סבור שהצעד הזה יתברר כהשקעה טובה, ושהוא ישתלם לבסוף למשלמי המסים בבריטניה.

למה הורידו את הריביות ב-0.5% בכל העולם?

גם זה צעד שנועד לתמוך בכלכלה. נגידי הבנקים בעולם סבורים שאיום האינפלציה הוסר לעת עתה, משום שמחירי הסחורות צנחו בשבועות האחרונים. מחיר הנפט, למשל, כבר ירד משיא של 147 דולר ביולי לרמה של פחות מ-80 דולר לחבית.

הירידה החדה בציפיות האינפלציה מאפשרת להפחית את הריבית כדי לתמוך בכלכלה. הפחתות הריבית מסייעות בדרך כלל לשיפור האווירה בבורסות, אבל המשבר הזה כל כך גדול ומפחיד שאפילו צעדים כאלה כבר לא עוזרים, ובימים שלאחר הפחתות הריבית בורסות העולם המשיכו לקרוס.

מעולם לא השקעתי בבורסה, יש לי עבודה קבועה, תשלומי משכנתא סבירים, והפנסיה שלי מושקעת בביטוח מנהלים במסלול סולידי. למה המשבר הפיננסי העולמי צריך להטריד אותי?

מכיוון שלאחר החודש האחרון, העולם הכלכלי הגלובלי כבר לא יהיה מה שהיה. יש לך עבודה קבועה? תשמח. אם המיתון שמתקדם אלינו ייראה כמו המשבר בבורסות, נראה שגם גלי הפיטורים והפחתות השכר שראינו כאן ב-2001-2002 עלולים לחזור לביקור נוסף. נקווה שלא נגיע לכך, אבל נכון להיום ולפי עוצמת המשבר שמתפתח בעולם, כבר אי אפשר להיות בטוחים בשום דבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully