וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה: תוכנית כלכלית ב-2 טריליון דולר

נמרוד הלפרן

13.10.2008 / 19:11

ממשלות ביבשת הציגו חבילות חירום שנועדו לסייע למגזר הבנקאי להיחלץ מהמשבר. ר"מ בריטניה קרא ל"סדר פיננסי עולמי חדש"

ממשלות גרמניה, צרפת וספרד הציגו היום תוכניות להצלת מגזרי הבנקאות המקומיים בהיקף של 960 מיליארד יורו (1.3 טריליון דולר), וממשלת בריטניה הלאימה את הבנק השני בגודלו במדינה, וקראה לגיבוש הסכם בנוסח הסכמי ברטון-וודס משנת 1944, ליצירת ארכיטקטורה פיננסית עולמית חדשה. תוכניות חירום למגזר הבנקאי באירופה שהציגו בימים האחרונים ממשלות גרמניה, צרפת, בריטניה, ספרד, אוסטריה ופורטוגל מסתכמות ב-1.96 טריליון דולר.

תוכנית החירום הגרמנית, בהיקף של 500 מיליארד יורו (681 מיליון דולר), היא ההתערבות הממשלתית הגדולה ביותר במערכת הפיננסים של המדינה מאז נפילת חומת ברלין בשנת 1989. התוכנית של ממשלת גרמניה כוללת הקצאה של 400 מיליארד יורו לביטוח הלוואות והגברת הנזילות במסחר הבין-בנקאי. כ-80 מיליארד יורו ישמשו לרכישת מניות בנקים גרמנים על ידי הממשלה. במידה שלא יהיה די בצעדים אלה, מסרה ממשלת גרמניה, תישקל אפשרות לרכישת נכסים בעייתיים מהבנקים, בדומה לתוכנית החירום של הממשל האמריקאי.

סך תוכנית החירום הפיננסית של גרמניה מסתכמת בכ-20% מהתוצר המקומי הגולמי (GDP) של הכלכלה הגדולה באירופה, אם כי הסכום שהוקצה לרכישת מניות הבנקים שווה ערך לכ-3.2% מהתוצר המקומי.

ממשלת צרפת הציגה היום אף היא תוכנית לחילוץ המגזר הבנקאי במדינה, בסך 360 מיליארד יורו (489 מיליארד דולר). 320 מיליארד יורו ישמשו כבטחונות להלוואות ו-40 מיליארד יורו נוספים ישמשו לרכישת מניות בנקים - סכום שווה ערך ל-2% מהתוצר המקומי של צרפת.

ממשלת ספרד אישרה היום תוכנית, במסגרתה תערוב השנה לחובות של המגזר הבנקאים בהיקף של 100 מיליארד יורו.

"סדר פיננסי בינלאומי"

מוקדם יותר היום, בצעד חסר תקדים, הלאימה ממשלת בריטניה את רויאל בנק אוף סקוטלנד - הבנק השני בגודלו במדינה - ורכשה את מניות השליטה בבנק לוידס TSB ובחברת המשכנתאות HBOS, תמורת סכום כולל של 37 מיליארד ליש"ט (64 מיליארד דולר) - שווה ערך ל-2.5% מהתוצר המקומי של בריטניה.

תוכניות חירום שעליהן הודיעו עד כה ממשלת בריטניה ובנק אוף אינגלנד, כוללות הלוואות חירום ובטחונות להלוואות בנקים בסך 500 מיליארד ליש"ט (865 מיליארד דולר) - שווה ערך ל-30% מהתמ"ג של בריטניה.

לשם השוואה, תוכנית החילוץ למגזר הבנקאי בארה"ב בסך 700 מיליארד דולר, מהווה כ-5% מהתוצר של ארה"ב.

ריבית הליבור, הריבית הבין-בנקאית על הדולר בלונדון, להלוואות לשלושה חודשים ממשיכה לעלות, נסוגה מרמתה הגבוהה ביותר השנה, וירדה היום ב-0.07% לרמה של 4.75%, לפי איגוד הבנקאים הבריטי. לפני חודש, היתה ריבית הליבור לשלושה חודשים ברמה של 2.82%.

ראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, קראה היום לגיבוש הסכם חדש בנוסח הסכמי ברטון-וודס משנת 1944, ליצירת ארכיטקטורה פיננסית עולמית חדשה. "רק מהלך גלובלי מסוגל להשיב במלואו את הבטחון הנדרש לבניית סדר פיננסי בינלאומי", אמר בראון.

הסכמי ברטון-וודס (Bretton Woods) - הסכמי סחר שנחתמו בשנת 1944 ואשר קבעו את שערי החליפין של המטבעות בין המדינות המפותחות - נועדו בזמנו להניח את היסודות למערכת הפיננסית העולמית לאחר מלחמת העולם השנייה. ההסכמים, שבעקבותיהם הוקמו קרן המטבע הבינ"ל (IMF) והבנק העולמי, סימנו את הפיכתה של ארה"ב למעצמה כלכלית עולמית. עם זאת, ההסכמים קרסו בשנת 1971 עם הודעת ארה"ב על ביטול הצמדת הדולר לזהב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully