וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההאטה כבר כאן

חגי עמית

15.10.2008 / 8:30

ההאטה הריאלית - זו שתשפיע על חיי כולנו, תפגע במשכורות ותגרום לפיטורים - כבר יצאה לדרך לפני כמה חודשים, וכיוונה לא ישתנה במהירות

עצוב לומר זאת, אבל השמחה בשוקי העולם שלשום - לאחר זינוק של 11% בוול סטריט - והרגיעה שלהם אתמול בעקבות תוכנית הסיוע של הממשל בארה"ב, אינם עדות חיובית לכיוונה של הכלכלה הריאלית. בעוד שוק ההון מגיב כברומטר עצבני לכל קריסה של מוסד פיננסי על הגלובוס או לכל הכרזה חיובית של בכירי הכלכלה, העולם הריאלי אטי הרבה יותר.

בחודשים האחרונים לא התכווצה משכורתם של מרבית האזרחים בישראל, שיעור האבטלה לא עלה והנפילות בשווקים היו בעיקר משהו שמדברים עליו בשיחות חברתיות. אבל משהו קרה בחיים של כולנו. הידיעה שהפסדנו כמה אלפי שקלים בקופת הגמל שלנו - גם אם תיכננו לפדות אותה רק בעוד כמה שנים - גרמה לאזרחים להדק את החגורה ולחשוב פעמיים לפני רכישת מוצרי מותרות.

ההערכות לאפשרות של מיתון עמוק בענף הנדל"ן גרמו לאזרחים שתיכננו לרכוש דירה חדשה לעצור ולחכות לנפילת מחירים אפשרית בעוד כמה חודשים - ולהקפיא את השוק. מנהלים במקומות העבודה, שהיו אמורים לגייס עובדים חדשים, עצרו כדי לחכות ולראות לאיזה כיוון יילך השוק. עובדים שחשבו להחליף מקום עבודה נצמדו לכיסא עד יעבור זעם. שוק מוצרי היוקרה, מכוניות היוקרה ודירות היוקרה נעצר, כתוצאה ישירה מהתכווצות העושר.

תחושת הביטחון הכלכלי של הציבור נסדקה. וכאשר האזרחים מזהים ספק לגבי העתיד הכלכלי שלהם - הם מקטינים את הצריכה הפרטית במהירות. גם האחראי הגדול למשבר - שוק האשראי - עדיין פועל מתוך פחד. הזרמת הכספים על ידי הממשלות אולי נועדה לשחרר את הפקק ולמנוע קריסה של בנקים, אבל לא מבטיחה לאף איש עסקים הממונף בהלוואות של מיליארדי שקלים כי בבואו לחדש את ההלוואה מישהו יאפשר לו זאת.

חברות נדל"ן גדולות בתל אביב עדיין צפויות להיתקל בקשיים כשיידרשו למחזר הלוואות בעוד כמה חודשים. קשיים שיגרמו להן למכור נכסים במחירים נמוכים, וללחוץ את שוק הנדל"ן מטה. לא מדובר רק על אנשי העסקים הגדולים. גם לקיחת הלוואות לעסקים קטנים חדשים קשה כיום יותר מאשר לפני כמה חודשים. התוכניות של הממשלות בעולם להצלת המערכת הפיננסית העולמית מקריסה אולי עצרו את הפאניקה וההיסטריה, והאנשים שרצו לבנק למשוך עשרות אלפי שקלים - שיהיה להם בבית, למקרה של סוף העולם וקריסת מערכות - אולי חזרו בהם. אבל הם לא חזרו להוציא את הכסף כאילו הצמיחה הכלכלית תימשך לנצח.

אבל ההאטה הריאלית - זו שתשפיע על חיי כולנו, תפגע במשכורות, ותגרום לפיטורי עובדים - כבר יצאה לדרך לפני כמה חודשים, וכיוונה לא ישתנה במהירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully