וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחזית עגומה לרווחי המגזר העסקי ולתעסוקה בארה"ב

מאת ויקאס בג'אג'

17.10.2008 / 6:48

תוכנית החירום הממשלתית מעודדת, אך לא תצליח למנוע זינוק בשיעור האבטלה ופגיעה ברווחי החברות


>> האופוריה שסחפה את וול סטריט ביום שני פינתה את מקומה למציאות הנוקשה בהמשך השבוע: המיתון, אולי העמוק ביותר זה עשרות שנים, הוא כנראה בלתי נמנע.



יום לאחר שהבורסות רשמו זינוקים מהחדים שנרשמו עד כה, בעקבות תוכנית החילוץ הממשלתית לבנקים, חזרו המשקיעים לנסיגה. החששות מפני ההאטה צצו לפני השטח. רבים חוששים כי החברות - וכתוצאה מכך גם השכירים ובעלי המניות - יעמדו בפני קשיים נוספים בחודשים הקרובים.



"כל מה שהממשלה עשתה אינו עומד למנוע הידרדרות נוספת בכלכלה", אמר סטיוארט הופמן, כלכלן בכיר בבנק PNC. "בסופו של דבר, מה שחשוב הוא מה שקורה לכלכלה".



המשקיעים אמרו כי תוכנית ההתערבות של ממשלת ארה"ב יכולה לסייע למנוע משבר במערכת הפיננסית על ידי מניעת קריסות של בנקים, בדומה לפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס. אך הם הוסיפו כי גם אם התוכנית תצליח לגרום לבנקים להלוות כספים באופן חופשי יותר מבחודשים האחרונים, עדיין אין בכוחה של התוכנית למנוע מיתון.



השאלה כעת היא עד כמה חדה תהיה ההאטה הכלכלית ובאיזו מידה ייפגעו רווחי החברות. כלכלנים מעריכים כי התוצר המקומי הגולמי - המדד הרחב ביותר לתפוקה הכלכלית של מדינה - כמעט ולא צמח ברבעון השלישי. משרד המסחר יפרסם את הנתונים ב-30 באוקטובר, ימים ספורים לפני הבחירות.



עונת הדו"חות של הרבעון השלישי החלה זה עתה, ועד כה סיפקו חברות בלו צ'יפ רבות חדשות רעות. פפסיקו הודיעה ביום שלישי כי מכירות המשקאות בצפון אמריקה נפלו במהלך הרבעון, מה שהוביל לפגיעה ברווחיה. מניות החברה נפלו בכמעט 12%, ל-54.4 דולר למניה. מניות של חברות מוצרי צריכה אחרות נפלו גם הן.



החששות מפני פגיעה בצריכת הטכנולוגיה פגעו במניות כמו מיקרוסופט, אינטל ודל. ביום שני התריע ביל גייטס מפני "מיתון חריף יחסית", שעלול להעלות את שיעור האבטלה ל-9%, לעומת 6.1% כיום. אך ביום שלישי לאחר סגירת המסחר, דיווחה אינטל על רווחים גבוהים יותר מתחזיות האנליסטים. עם זאת, החברה הודיעה על האטה בביקוש בכמה אזורים. במסחר שלאחר הסגירה החזירה מניית אינטל כמעט את כל 6% שאיבדה במהלך היום.



אנליסטים צופים תקופת האטה כלכלית כבדה וממושכת, משום שעדיין יהיה קשה להשיג אשראי והוא יהיה יקר יותר עבור החברות ועבור הצרכנים, ביחס לכסף הקל של השנים האחרונות. בחלקים מסוימים של שוק האשראי חל שיפור, ושיעור הריבית הבין-בנקאית והתשואות על האג"ח הקונצרניות ירדו מהרמות הגבוהות שאליהן הגיעו.



אך בחלקים אחרים של השוק, צצים חששות חדשים. המשקיעים התמקדו באפשרות של הלוואות רבות יותר מהממשל הפדרלי, והורידו בכך את מחיר האג"ח הממשלתיות והאג"ח המגובות במשכנתאות, המקור הנרחב ביותר למימון משכנתאות. ביום שלישי הודיע הממשל כי הגירעון התקציבי ב-2008 התרחב ל-454.8 מיליארד דולר, לעומת 161.5 מיליארד דולר ב-2007.



פינה נוספת של השוק, אג"ח מוניציפלי, נקלעה אף היא לקשיים ביום שלישי. מספר לווים כמו רשות התחבורה הציבורית של ניו יורק והמדינות אוהיו והוואי דחו את מכירת האג"ח שלהן משום שלא הצליחו לפתות די משקיעים. האג"ח המוניציפליות נקלעו לקשיים מאז שפשיטת הרגל של ליהמן ברדרס גרמה לבהלה והובילה למכירות נכסים מאולצות.



קליפורניה נקלעה לקשיים במכירת האג"ח קצרות-הטווח שלהן היא זקוקה למועד תשלום המסים באביב הקרוב. המדינה מגייסת 4 מיליארד דולר ומציעה ריבית שמגיעה ל-4.5%. ההצעה של המדינה, שתתחיל במכירת האג"ח ביום חמישי, תקשה על מדינות אחרות לגייס הון. "מלבד הסיטואציה הייחודית הזו כל שאר השוק סגור", אמר ג'ון מילר, מנהל השקעות בכיר בנובין אסט מנג'מנט, חברת השקעות שמתמחה באג"ח מוניציפלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully