וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוריאל רוביני: 250 מיליארד דולר שהוקצו להצלת המערכת הפיננסית לא יספיקו; יש להקצות סכום כפול

רותם סלע

17.10.2008 / 10:47

הכלכלן שניבא את המשבר הפיננסי ממשיך לנבא שחורות - חושש ממשבר פיננסי חוזר בעוד חצי שנה

רוביני שהיה מהקולות הצלולים והבולטים שהתריעו על המשבר הפיננסי, מרוצה מהפעולות שננקטו בכדי להתמודד עם המשבר, "הצעדים האחרונים של מקבלי ההחלטות הכלכליים הצליחו למנוע קריסה פיננסית", אמר רוביני ששפך מים צוננים על הציפיות לצמיחה קרבה, "רכבת המיתון כבר עזבה את התחנה, כמו גם רכבת המשבר הפיננסי, מאות בנקים עוד צפויים להגיע לחדלות פירעון, אנחנו צריכים להכיר בכך שעדיין לא הגענו לתחתית".



לתפיסתו של רוביני אחת הסיבות שמובילה לחוסר היציבות של המערכת הפיננסית העולמית היא מחסור ברגולציה - "מחסור בחוקים וכללי משחק" - של המערכת. "בשמונה השנים האחרונות, האידיאולוגיה של הממשל האמריקאי היתה רגולציה מינימלית, ומשמעותה של גישה זו היא למעשה חוסר רגולציה", אמר רוביני שטען כי הטעויות שהובילו למשבר היו בלתי ניתנות לתיקון כבר לפני יותר משנתיים. "לא יכולנו לשנות את התמונה גם אם היינו שמים לב למה שקורה בתקופת זמן זו", טען רוביני, שהצביע על הלוואות שניתנו כבר לפני מספר שנים ועל מדיניות הריבית של גרינספאן כזרע פורענות שצמיחתו היתה יכולה להיות רק לכיוון אחד.



הרציונל של תוכנית ההזרמה הנוכחית של הבנקים על ידי הלאמה חלקית מוצא חן בעיני רוביני, אך לא היקפה, "הבנקים יצטרכו מעל 250 מיליארד דולר", אמר רוביני, שטען כי המערכת הבנקאית תקבל בסופו של דבר סכום כפול מהסכום בו נוקבים היום. "בנוסף, עלינו לסגור הרבה מאוד בנקים שמתנהלים היום למעשה כזומבים, ברגע שאתה ערב לכספיהם של הבנקים אתה צריך להוציא מהמערכת את הבנקים הלא יציבים שימשיכו לאיים עליה", אמר הכלכלן רואה השחורות.



נקודה נוספת אותה העלה רוביני נוגעת להיזון החוזר הקיים בין המצב הכלכלי למערכת הפיננסית, "אנו עשויים לגלות כי בעוד כחצי שנה כל הכספים שהזרמנו למערכת הפיננסית נמחקו בעקבות קריסה של מה שנראה כקריסה בהוצאות של הצרכנים במשק", טען רוביני וקרא להרחבה פיסקלית שתחזיר את רמות הצריכה, שלא יגרמו למשבר פיננסי נוסף בעוד מספר חודשים.



"יש לנו את מחירי הבתים שצונחים על רקע מיליוני בעלי בתים המצויים על סף פשיטת רגל", אמר רוביני והציע פיתרון, "עלינו להקים סוכנות פדרלית שתיקח את ההלוואות האלו החוצה מהמערכת הבנקאית, כמו בתקופת השפל הגדול, סוכנות זו תרשום את ההלוואות בערכיהן האמיתיים ותפרוש את החובות של הלווים שלא יכולים היום להחזיר את ההלוואות."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully