וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: עלייה שנתית של 5% באינפלציה תוביל למגעים על תוספת יוקר בעלויות של עד 10 מיליארד שקל

רותם סלע

17.10.2008 / 13:48

תוספות שכר הנובעות מתוספת יוקר עשויות להוביל לסטגפלציה: שילוב של אינפלציה משתוללת ומיתון

אחד המנגנונים שנועדו להגן על שכר העובדים מפני ירידה הוא מנגנון תוספת היוקר. מנגנון זה הקיים בתצורתו הנוכחית כפועל יוצא של הסכם בין ההסתדרות למעסיקים מ-2002 נועד לשמור את כוח הקנייה של העובדים מפני ירידה בערכו של הכסף. כך במקרה שעליות המחירים שוחקות את משכורותיהם של העובדים אמורה תופסת היוקר לדאוג לכך שהמשכורת תמשיך לייצג את כוח הקנייה המקורי שלה.



בהסכם מ-2002 מצוין כי במקרה שהאינפלציה השנתית מגיעה לרף של 5% נכנסים המעסיקים וההסתדרות למשא ומתן על גובהה של תוספת היוקר. מאז 2002, שבה הגיעה האינפלציה ל-6.6%, לא התקרב קצב עליית המחירים לרף המשא ומתן הנדרש, אי לכך בשנים האחרונות לא ניתנה כלל תוספת היוקר.



במקרה שתינתן תוספת כזאת, צפויות עלויותיה להיות גבוהות במיוחד לאור המצב הקיים. מספר השכירים במשק נאמד ב-2.2 מיליון איש. מתוכם נאמדים עלויות העלאת השכר של כ-800 אלף עובדי המגזר הציבורי בלבד בכ-800 מיליון שקל לכל 1% של העלאה. הנחה כי עלות השכר במגזר הציבורי והפרטי הינה שווה וגורמת לעלות תוספת יוקר של 1% - כ-2.2 מיליארד שקל.



על פי חישוב זה מוערכת העלאה של 5%, שתאפשר לשכר לשמור על ערכו הריאלי מתחילת 2008 בלמעלה מ-10 מיליארד שקל. גורמים בקרב המעסיקים טוענים, אגב, כי המצב הכלכלי העולמי כמו גם האטה הצפויה בפעילות המשק לא הופכת העלאת שכר כזו לאפשרית בתנאים הנוכחיים.



המשמעות של האינפלציה ושל תוספת היוקר על המציאות הכלכלית היא רבה. הכלכלן הבריטי אלבן פיליפס אף חשף ב-1958 כי ככל שהאינפלציה גבוהה יותר כך האבטלה נמוכה יותר. תגלית זו הובילה לכך שמדינות רבות באירופה בחרו להגדיל את ההוצאה הממשלתית ולנקוט במדיניות מוניטרית מרחיבה וכך ליהנות מאינפלציה גבוהה ואבטלה נמוכה.



אלא שסיבותיו של קשר זה היו נעוצות בכך שהשכר הריאלי של העובדים הלך וירד אל מול האינפלציה כיוון שמשכורתיהם של העובדים לא עודכנו, ברגע שהפנימו העובדים את שחיקת השכר המגולמת באינפלציה הם יצרו את מנגנוני הצמדת השכר וכך יצרו למעשה מצב בו אינפלציה מובילה להעלאות שכר אוטומטיות שמעלימות את שחיקת השכר ואיתה גם את תוספת המועסקים המגיעה בגינה, וכמו כן מובילה בתורה לאינפלציה נוספת הנובעת מעליית משכורותיהם של העובדים.



הצמדה זו בנוסף למדיניות מרחיבה הובילה בשנות ה-70' לסטגפלציה עולמית: אינפלציה ומיתון המשולבים זה בזה, בהם לקח לאירופה ולארה"ב זמן רב לטפל. בחודשים הקרובים תתברר סוגיית האינפלציה השנתית כמו גם גובהה של תוספת היוקר אם תהיה, אז נדע האם אנו עומדים בפני הסתכנות במחלה כלכלית דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully