וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבורסה הרוסית צונחת: נפילה שבועית של 20%

נמרוד הלפרן

17.10.2008 / 18:10

מדד המניות Micex יורד ב-5% ומדד המניות RTS מאבד 6.5%. הנפילות החדות באו בעקבות דברי שר האוצר הרוסי כי הירידות צפויות להימשך

בורסת המניות של רוסיה חזרו לצנוח לאחר שזינקו בתחילת יום המסחר, ונמצאות כעת בדרכן לנפילה שבועית של כמעט 20%. זאת, לאחר ששר האוצר של רוסיה, אלכסיי קודרין, העריך כי הירידות בשוק המניות המקומי צפויות להימשך עקב משבר האשראי העולמי.

מדד המניות Micex, הנקוב ברובלים, יורד ב-5% לרמתו הנמוכה ביותר מאז קיץ 2005. מדד המניות RTS, הנקוב בדולרים, מאבד 6.5% - בדרכו לנפילה של 20% בסיכום שבועי, וירידה שבועית תשיעית ברציפות. מתחילת השנה נפל המדד ב-71%.

מניית ענקית האנרגיה גזפרום, החברה הבורסאית בעלת השווי שוק הגדול ברוסיה, יורדת ב-5%. זאת, לאחר שאתמול נפל שווי השוק של החברה מתחת לרמה של 100 מיליארד דולר.

מניית AFK סיסטמה, חברת ההחזקות של המיליארדר הרוסי ולדימיר יוטו שנקוב, צוללת ב-20% לאחר שחברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה אתמול כי תשקול להוריד את דירוג האשראי של החברה עקב הידרדרות מצבו של שוק הנדל"ן הרוסי.

חטיבת הנדל"ן של AFK סיסטמה, סיסטמה-הלס - מקבילתן של אפי של לב לבייב ומירלנד של אליעזר פישמן - הודיעה אתמול כי צברה חובות בסך 1.2 מיליארד דולר וכי פתחה בבחינה מחודשת של השקעותיה המתוכננות, בשל המשבר הפיננסי.

אנשי העסקים הישראלים הבולטים הפעילים בשוק הנדל"ן הרוסי הם לב לבייב ואליעזר פישמן. לבייב, הנחשב מקורב לוולדימיר פוטין המכהן כיום כראש ממשלת רוסיה, החל להשקיע בנדל"ן הרוסי לפני יותר מ-10 שנים - והגיע לשיא כשהנפיק בלונדון את הפעילות, המרוכזת בחברת אפי פיתוח, לפי שווי של כ-7.3 מיליארד דולר ב-2007. פישמן הגיע לרוסיה הרבה יותר מאוחר ממנו, אך עדיין הצליח לרכוב על הגל של הביקושים הגבוהים לנכסים ברוסיה, והנפיק בסוף 2006 את מירלנד שבשליטתו לפי שווי של מיליארד דולר, כשהוא גורף רווח של כ-300 מיליון דולר.

שווי שוק המניות הרוסי נחתך בשלושה רבעים

מאז מאי, נחתך שווי שוק המניות הרוסי בשלושה רבעים, על רקע המשבר הפיננסי החמור ביותר שידעה המדינה מאז 98', נפילה של יותר מ-50% במחירי הנפט בעולם, והמחנק בשוק האשראי הגלובלי.

שר האוצר של רוסיה, אלכסיי קודרין, העריך היום כי הירידות בשוק המניות המקומי צפויות להימשך. "הסכנות בשווקים העולמיים הולכות וגוברות, כך שהמדדים בבורסות שלנו צפויים לרדת. תנודתיות מדדי המניות היא חלק בלתי נפרד מהמערכת הפיננסית החלשה שלנו", אמר קודרין.

ראש ממשלת רוסיה ולדימיר פוטין, ובכירים אחרים בממשלת רוסיה נפגשו באחרונה באופן אישי עם 50 האנשים העשירים ביותר ברוסיה - והורו להם להזרים כסף למערכת הפיננסית של רוסיה כדי לתמוך בשוק המניות הצונח; כך לפי דיווח של קבוצת הייעוץ האמריקאית סטרטפור. הזרמה זו הקפיצה את מדד הבורסה Micex ב-30% ב-19 בספטמבר, אולם מאז נפל המדד ואיבד כמעט מחצית משווייו.

25 אנשי העסקים העשירים ביותר ברוסיה הפסידו עד כה 62% מהונם - 230 מיליארד דולר - במשבר הנוכחי, לפי חישובים שערכו אנשי סוכנות המידע הכלכלי בלומברג.

פוטין, האיש החזק ברוסיה, עשוי לנצל את משבר האשראי כדי להגביל את כוחם של האוליגרכים, טוענים מומחים פוליטיים וכלכליים. פוטין, שעלה לשלטון בשנת 2000, נשבע אז לחסל את מעמד עתירי הממון, ובמשך השנתיים הראשונות לכהונתו הצליח להבריח שניים מהם מגבולות המדינה, ולכלוא אחד נוסף. נכון לאפריל השנה, 100 האנשים העשירים ברוסיה החזיקו בהון השווה לשליש מכלכלת רוסיה, לפי המגזין פורבס.

תוכנית הסיוע הממשלתית לחברות בהיקף של 50 מיליארד דולר, עליה הכריז נשיא רוסיה דימיטרי מדוודב, עשויה להדק את השליטה של הקרמלין בצעדיהם של בכירי עולם העסקים הרוסי. 13 מיליארדי דולרים יושקעו ברכישת מניות חברות רוסיות, ושארית הסכום תשתמש להלוואות לחברות פיננסיות הסובלות מבעיות נזילות. מיליארדרים המבקשים סיוע ממשלתי, דוגמת אולג דריפסקה, האיש העשיר ביותר ברוסיה, ומיכאיל פרידמן, יאלצו בתמורה לוותר על זכות הוטו בה החזיקו עד כה לגבי החלטות פיננסיות של החברות הנמצאות בשליטתם.

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully