וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכות: המשבר הוא ההזדמנות של פוטין להרוס את כוחם של האוליגרכים

סוכנויות הידיעות

17.10.2008 / 19:23

25 אנשי העסקים העשירים ביותר ברוסיה הפסידו במשבר 62% מהונם - 230 מיליארד דולר



ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה והאיש החזק במדינה, עשוי לנצל את משבר האשראי כדי להגביל את כוחם של האוליגרכים, טוענים מומחים פוליטיים וכלכליים. פוטין, שעלה לשלטון ב-2000, נשבע אז לחסל את מעמד עתירי הממון, ובמשך השנתיים הראשונות לכהונתו הצליח להבריח שניים מהם מגבולות המדינה, ולכלוא אחד נוסף. נכון לאפריל השנה, 100 האנשים העשירים ברוסיה החזיקו בהון השווה לשליש מכלכלת המדינה, לפי המגזין פורבס.

תוכנית הסיוע הממשלתית לחברות בהיקף של 50 מיליארד דולר, עליה הכריז נשיא רוסיה דימיטרי מדוודב, עתידה להגדיל את השליטה בצעדיהם של בכירים בעולם העסקים המקומי. 13 מיליארד דולר יושקעו ברכישת מניות, ויתרת הסכום תוקדש להלוואות לחברות פיננסיות בעלות תזרים מזומנים נמוך. מיליארדרים המבקשים חילוץ, כמו אולג דריפסקה, האיש העשיר ביותר ברוסיה, ומיכאיל פרידמן - יצטרכו לוותר על סמכויות הווטו שלהם על ההחלטות הפיננסיות שיקבלו החברות.

"זה ייתן למדינה כוח כלכלי גדול יותר מאשר לחברות הגדולות", טוען כריס וויפר, אטסטרטג ראשי בחברת ההשקעות אורלסיב במוסקווה. "ב-2008 יש רק אוליגרך אמיתי אחד: המדינה", הוא מוסיף. המהלך הוא הפוך ממה שקרה לפני עשר שנים, כאשר האוליגרכים מימנו את ממשלתו של בוריס ילצין, שהיתה קרובה לפשיטת רגל. עם זאת, פוטין נפגש לאחרונה עם 50 מאנשי העסקים העשירים במדינה והורה להם "להזרים כסף לתוך המערכת הפיננסית של רוסיה", כדי למנוע את התמוטטות שוק ההון, לפי דיווח של חברת הייעוץ האמריקאית סטרטפור.

25 אנשי העסקים העשירים ביותר ברוסיה הפסידו עד כה 62% מהונם - 230 מיליארד דולר - במשבר הנוכחי, לפי חישובים שערכו אנשי סוכנות המידע הכלכלי בלומברג. פוטין שולט כיום במאגר ההון הגדול במדינה - בסך 531 מיליארד דולר - באמצעות הבנק הממלכתי וונשקונומבנק (VEB), בו הוא משמש כיו"ר ועדת הפיקוח.



האוליגרכים הרוסיים עשו את הונם בשנות ה-90', כשרוסיה מסרה את השליטה בחברות ממלכתיות לידיים פרטיות בעת שהשלטון המרכזי היה חלש. האוליגרכים הלוו כסף לממשלת ילצין בתמורה לקבלת מניות בחברות מובילות, כמו OAO נורילסק ניקל, חברת הכרייה הגדולה ברוסיה, ואחרות. תמיכת האוליגרכים לא מנעה את נפילת הממשלה ב-98', שהשאירה חוב מקומי של 40 מיליארד דולר ומטבע מקומי חלש.



שנתיים מאוחר יותר, נכנס פוטין לתפקיד הנשיא בעזרת בוריס ברזובסקי, איש עסקים ופוליטיקאי מהמעגל הקרוב של ילצין. השפעתו הנרחבת של ברזובסקי במסדרונות השלטון הדביקה לו את הכינוי "הסנדק של הקרמלין". ברזובסקי היה זה שטבע את הביטוי "אוליגרך". חודשים ספורים לאחר שעלה לשלטון, אמר פוטין למיכאיל חודורקובסקי שהיה אז האיש העשיר ביותר ברוסיה, ול-25 מנהיגים עסקיים נוספים, כי העושר שלהם מובטח כל זמן שלא יתערבו בתהליכים הפוליטיים ויימנעו מלהשפיע על המדיניות הלאומית - אבל הוא לא עמד במילתו.



ברזובסקי, בן 62 כיום, היה הקורבן הראשון למסע הצלב נגד האוליגרכים, ונאלץ להימלט ללונדון ב-2001 בשל תביעה על מעשי מרמה, אבל המקרה המפורסם ביותר נגע לחודורקובסקי. הוא נעצר והורשע בהעלמת מס ובמרמה. רוב המניות של חברת הנפט שלו, OAO יוקוס, לשעבר יצואנית הנפט הגדולה ברוסיה, עברו לשליטת OAO רוסנפט, חברת נפט בבעלות המדינה. הממשלה אחראית כיום ל-44% מיצוא הנפט ולכל יצוא הגז הטבעי של רוסיה. חודורקובסקי טען כי המהלכים המשפטיים נגדו הם תוצאה של ההתנגדות הפוליטית שלו לפוטין, אך הנשיא הרוסי דאז הכחיש את ההאשמה.



מספר המיליארדרים בדולרים ברוסיה גדל בשנים שלאחר מכן, מקומץ קטן ליותר מ-100, בעקבות זינוק מחירי הנפט ומחיריהן של סחורות אחרות לשיאים שלא נודעו כמוהם, ולאחר שחברות מקומיות נפתחו לשיתופי פעולה עם משקיעים זרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully