וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הרווחתי מאות אלפי שקלים מהמשבר

פז וייסמן

18.10.2008 / 17:26

אלי ברעם, סטודנט מירושלים, שילש את הונו בזמן שבורסות העולם קרסו ■ "אנשים מוכרים הכל ללא הבחנה - זה נוצר מתופעת עדר" ■ לדברי ברעם, הוא משקיע בגישת Value Investing (השקעת הערך), המבוססת על השקעה בחברות ששווי השוק שלהם נמוך משמעותית מהשווי המשתקף

"לפני כשבועיים הלכתי לסניף הבנק שלי כדי למלא טופס לצורכי חישוב מס. במהלך מילוי הטופס בבנק ראו הפקידים שתיק ההשקעות שלי עלה ביותר מ-100%, בעוד כותרות העיתונים זועקות לעזרה. הפקידים בהו בי ובמסך המחשב בהלם מוחלט", סיפר ברעם, שישוב היום מהפלגה ליד חופי קפריסין אליה יצא עם משפחתו לרגל החג.



לדברי ברעם, הוא משקיע בגישת Value Investing (השקעת הערך), המבוססת על השקעה בחברות ששווי השוק שלהם נמוך משמעותית מהשווי המשתקף בדו"חותיהן הכספיים. "דוגמה לכך היא מניית הבנק גולדמן סאקס, שמחירה ירד בשנה האחרונה בכמעט 70%. זאת כחלק ממכירת החיסול של המגזר הפיננסי האמריקאי", מדגים ברעם את בחירותיו, "זאת על אף שהנתונים היסודיים של הבנק טובים מאוד, שכן הוא רשם בכל ארבעת הרבעונים האחרונים רווח נקי ניכר. יתר על כן, וורן באפט השקיע בבנק כ-5 מיליארד דולר באחרונה".



ברעם רכש את מניית חברת המשכנתאות פרדי מאק במחיר של 56 סנט. בתקופה האחרונה האמיר מחירה ל-2.95 דולרים - פי 5.2. כעת היא נסחרת במחיר שבין 1.5 דולר לשני דולרים. באופן תיאורטי, את מה שברעם עושה, כל אחד יכול לעשות. "באמצעות אתר הבנק המקומי או בחשבון אצל בית השקעות ניתן לקנות ולמכור ניירות ערך זרים. את הנתונים הפיננסיים ניתן למצוא באתרים כמו יאהו פייננס", הוא מסביר, "מובן שהידע הנדרש לבחירת ההשקעות הוא יותר מורכב. לדעתי, נדרש רקע בסיסי לכל הפחות בחשבונאות וקריאת דו"חות כספיים, יחד עם קריאת ספרי Value Investing".



לדברי ברעם, כדי לבצע השקעת ערך "יש לבדוק תחילה את היחס בין שווי השוק להון העצמי של החברה ולוודא שאינו מופרז. כל יחס נמוך מ-1 ייחשב טוב במיוחד. בשלב השני יש לבדוק את הרכב הנכסים במאזן החברה. רצוי לתת משקל רב יותר לנכסים שוטפים, בפרט מזומנים והשקעות לזמן קצר. בשלב השלישי יש להתייחס להכנסות, לרווחי החברה ולמגמתם, תוך מתן תשומת לב לאמינות נתוני הרווח הנקי".



ברעם משקיע לרוב בחברות רווחיות בעלות מכירות ורווח נקי הנמצאים בעלייה והנהלה בעלת מוניטין. לדבריו, דוגמה לחברה כזו היא ג'נרל אלקטריק, שמחיר מנייתה ירד בכמעט 60% ללא סיבה מוצדקת. "זה מצב שנוצר מתופעת עדר, שבה אנשים מוכרים הכל ללא הבחנה", הוא מסביר.



השקעות בטוחות יחסית הקיימות כיום לפי ברעם הן "גולדמן סאקס וג'נרל אלקטריק, ואף ולס פרגו, כשלא במקרה שתיים מתוכן הן מענף הבנקאות האמריקאי הנמכר, כאמור, במכירת חיסול. השקעות בעלות אופן ספקולטיווי ומסוכנות יותר, אך עם פוטנציאל רווח גדול יותר, הן: פאני מיי, פרדי מק, וכן השקעה בבנקים אזוריים גדולים אמריקאיים. זאת, כשהם נמכרים במחירי רצפה נמוכים במיוחד בלבד".



לגבי ההשקעות הספקולטיוויות, ברעם סבור כי ייתכן אחד משלושת התרחישים הבאים: 1) רכישה בידי בנק אחר; 2) הבנק ישרוד, ועל כן מחירו בהכרח יעלה ממחירי סף פשיטת רגל; 3) הצד הספקולטיווי והמסוכן של ההשקעה - הבנק יכריז על פשיטת רגל ובעלי המניות יימחקו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully