וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיטורים בארה"ב מתפשטים

רויטרס

18.10.2008 / 18:18

כלכלנים: גל הפיטורים יחריף לקראת עונת החגים, שבה חברות עוברות על תקציביהן. אף מגזר בארה"ב לא יצליח להיחלץ.

גלי ההדף של המשבר הפיננסי העולמי מורגשים כיום כמעט בכל מגזר בכלכלה האמריקאית, לאחר שעשרות חברות הפועלות בתחומי הפיננסים, הבנייה, הרכב ותעשיות אחרות הודיעו על כוונתן לפטר אלפי עובדים.

בשבוע האחרון בלבד, הודיעה ענקית המשקאות הקלים - פפסיקו - על כוונתה לפטר 3,300 עובדים ויצרנית כלי העבודה. דנאהר (Danaher) הודיעה, כי תפטר 1,000 עובדים ותסגור 12 ממפעליה. גם במגזר הציבורי נרשמת היערכות מוגברת לקראת פיטורי עובדים, לאחר שמדינת מסצ'וסטס הודיעה על כוונתה לפטר 1,000 עובדים בשל הירידה בהכנסות ממסים.

כלכלנים מעריכים, כי מגמת הפיטורים עשויה להחריף לקראת עונת החגים, אז נוהגות חברות רבות לעבור על תקציביהן לשנה הבאה. "המצב עגום למדי. אני לא יודע אם יהיה מגזר שגל הפיטורים הנוכחי יפסח עליו", אמר מייקל גודמן, מנהל המחקר בנושאי כלכלה ומדיניות ציבורית במכון דונהיו של אוניברסיטת מסצ'וסטס.

ממוצע תביעות האבטלה הראשונות ל-4 השבועות האחרונים בארה"ב זינק בשבוע שעבר לרמתו הגבוהה ביותר מזה 7 שנים. סקר שערך לאחרונה מגזין CFO בקרב יותר מ-100 סמנכ"לי כספים מצא, כי 56% מהם מתכננים לפטר עובדים בשנה הקרובה, לאור הצורך לקצץ את הוצאותיהן התפעוליות של החברות בשל הירידה הצפויה ברווחים.

העובדים, מצדם, חוששים מהעתיד. מסקר שערכה חברת הייעוץ Workplace Options עולה, כי 47% מהשכירים בארה"ב חוששים לביטחונם התעסוקתי, ו-25% השיבו, כי החלו לעקוב אחר מודעות הדרושים, ולעדכן את קורות החיים שלהם. מדד ביטחון הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן/רויטרס, שקריאה ראשונית שלו פורסמה אתמול, רשם את הנפילה החדה ביותר שלו אי פעם באוקטובר לרמה של 57.5 נקודות, לעומת 70.3 נקודות בספטמבר, בעקבות המשבר הכלכלי.

כלכלנים אחדים מאמינים, כי תוכנית החירום הכלכלית, שבמסגרתה ישקיע הממשל 250 מיליארד דולר ברכישת מניות בנקים וירכוש נכסים מסוכנים מגובי משכנתאות מבנקים ומוסדות שנקלעו למצוקה, יאטו את קצב הפיטורים בארה"ב.

"אם התכונית לא תעבוד, ייתכן שנראה פיטורים חמורים בהרבה, האופיינים למיתון ואפילו לשפל כלכלי, עם קיצוצי משרות בכל המגזרים", אמר אד ירדני, אסטרטג ההשקעות הראשי בחברת ירדני ריסרץ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully