וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסלול ייסורים במע"מ

ג'ק בלנגה

19.10.2008 / 8:33

תכנון מס


חוב אבוד נוצר כאשר עוסק ביצע עסקה שמועד תשלום המס בגינה חל לפני שנתקבלה התמורה מהקונה. למשל, מקרה שבו עוסק לא קיבל תמורה עבור שירות שנתן, אך נאלץ לשלם מע"מ בעד התשלום שלא קיבל. בית המשפט העליון קבע חמישה מבחנים או תנאים מצטברים. אם מתקיימים כולם, זכאי העוסק להחזר מס העסקות ששילם ונהפך לאבוד: בוצעה עסקה של מכר או מתן שירות; הוצאה חשבונית שבה נכלל המע"מ שנהפך לחוב אבוד; מס העסקות הכלול בחשבונית שולם על ידי העוסק למע"מ; העוסק לא קיבל תמורה על השירות או המכר; והחוב הפך ל"חוב אבוד" והוכח שלא ניתן לגבותו.



"חוב אבוד" הוא חוב של קונה שננקטו נגדו הליכי פירוק או פשיטת רגל; או שננקטו לגביו הליכי הוצאה לפועל; או שנמחק בהסדר נושים. לפי רשויות מע"מ, לא מספיק כי החייב יודיע כי לא יוכל לשלם. בפירוק או בפשיטת רגל, חוב אבוד יוכר רק במועד אישור המפרק או הנאמן על חלוקת דיווידנד סופי.



בהוצאה לפועל, יוכר החוב כאבוד רק אם יוכח שלמרות ההליך המשפטי, הגבייה לא הניבה תוצאות. ללא גבייה בהוצאה לפועל יוכר החוב כאבוד רק אם החייב נפטר ואין בעיזבונו נכסים הניתנים למימוש, או שעזב את ישראל ואין לו נכסים למימוש במדינה. בחוב בסכום קטן, רשאי הממונה האזורי להכיר בו כחוב אבוד בנסיבות מסוימות.



אבל אחרי ההכרה, הדרך עוד ארוכה: כדי לקבל הודעת זיכוי ממע"מ המבטלת את החשבונית חייבת להיות זיקה ישירה בין הודעת הזיכוי לחשבונית, זיכוי ניתן רק בחלוף שישה חודשים מיום הוצאת החשבונית, ולא יאוחר משלוש שנים לאחר מכן. לצורך תביעת ההחזר, יש למסור את פרטי העוסק, פרטי העסקה והנסיבות בשלהן נהפך החוב לאבוד, הדו"ח בו דווחה העסקה ופרטי הקונה ויש לצרף מסמכים המאמתים את פרטי ההודעה. בתביעת ההחזר יש להגיש בקשה נפרדת להפרשי הצמדה וריבית. באם הוכר החוב כאבוד והמס הוחזר, ולאחר מכן הצליח העוסק לגבות את התמורה, יש לראותה כחייבת במס במועד קבלתה. במצב הצפוי במשק, ראוי שרשות המסים תזרז החזרי מע"מ בגין חובות אבודים. ניתן לעשות זאת בכך שהלקוח לא יהיה זכאי לקזז מס תשומות אלא לאחר תשלום המע"מ לספק, או על ידי קביעת מסלול קצר להחזרי מע"מ על תשלומים שגבייתם מוטלת בספק.



-



עו"ד ורו"ח בלנגה מומחה בדיני מסים שותף מנהל במשרד ג. בלנגה ושות' - עורכי דין jack@blanga.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully