וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר מחדד את כללי ההשקעה הבסיסיים

שמעון אלקבץ

19.10.2008 / 9:11

השקעה נבונה בשוקי המניות והאג"ח צריכה להתבסס על עקרונות ולא על פאניקה או אופוריה. העקרונות האלה נכונים תמיד, אבל חשיבותם בולטת במיוחד בימים אלה


1. כדאיות השקעה צריכה להתבסס על עובדות ולהימדד באמצעותן, ולא על סמך שמועות בשוק.



2. השקעה באיגרות חוב צריכה להתבסס על יכולת ההחזר של הלווה, ולא של הנכס.



3. עסק "תפעולי", המקיים פעילות מתמשכת ומייצר תזרים מזומנים שוטף, יוכל בוודאות גדולה יותר לעמוד בהחזר הלוואות (בתנאי שנטל אותן באופן יחסי לגודלו).



4. הלוואה המבוססת על עליית ערך הנכס בלבד טומנת בחובה סיכון כפול - גם של תנודתיות מחיר הנכס, וגם של היעדר תזרים ברור בתקופת החוב (שיקשה על תשלומי הריבית עד גמר הפרויקט).



5. הלוואות נון-ריקורס (recourse-non) מגלמות סיכון גדול לבעלי החוב. בעת צרה הם נשארים עם הנכס, והיזם יוצא בהפסד מקסימלי מוגדר מראש. במקרה כזה כדאי לבדוק את שיתוף בעלי החוב בתשואה על ההשקעה (side-up) וכן את מידת האחריות האישית של היזמים.



6. השקעה סולידית צריכה להימדד בעיקר בתזרים המזומנים שהיא מייצרת - תשלומי ריבית, דיווידנדים ופירעון קרן - ופחות באמצעות בחינת עליית הערך.



7. תוספת ריבית או פרמיה של, נניח, 2% מעל הריבית שמשלמות האג"ח הממשלתיות משקפת את הציפייה לרווח בתוחלת של השקעות רבות כאלה. אם לא מבצעים השקעות רבות, הסיכון כמובן עולה. קל לחשב את תוספת הרווח של 2%, אבל קשה לעכל את הפסד הקרן במקרה כזה.



8. לא כל משבר בשוק ההון מגלם הזדמנות מיידית. לעתים מחירי המניות יורדים עקב מימוש רווחים, כלומר מדובר בעלייה ברמת הפחד. לעתים נפילה חדה ומיידית משקפת בעיה אמיתית, ולכן לא תהיה הזדמנות לקנייה. ניתן לראות בצניחת מחירי מניות ליהמן ברדרס טרום פשיטת הרגל דוגמה טובה לכך.



9. רווחים לאורך זמן קשורים בהכרח בעיתוי תחילת ההשקעה ובעיתוי של סיומה. דוגמה מאלפת לכך היא מדד הנאסד"ק. מאז 24 במארס 2000, שבו רשם המדד המשולב של נאסד"ק שיא תוך-יומי של 5,132 נקודות, חלפו כבר יותר משמונה שנים. עם זאת, המדד לא התקרב לרמות אלה. הערך שהלך לאיבוד לא יחזור, וחלק מהחברות שהיו אז במדד לא קיימות עוד.



10. את מרכיב ההשקעה המיועד להיות חסר סיכון יש להשקיע בנכס חסר סיכון. אג"ח קונצרניות אינן עונות על הגדרה זו. הן אולי מרכיב חשוב, אך מקומן הוא בקרב הנכסים המסוכנים של התיק.



11. אסור לקבל החלטות השקעה תוך כדי תזוזות חזקות ומפתיעות של השוק. גם אם אתם חושבים עצמכם למשקיעים נועזים, לא מומלץ לקנות בירידות שערים (אפילו חדות), כפי שלא מקובל למכור בעליות שערים חדות. השקעה לטווח ארוך צריכה להיות באמת לטווח ארוך. תזוזות קיצוניות של השווקים אינן משנות את ממד הזמן - אם אתם בפנים והמחירים יורדים, ממילא כבר צברתם הפסד. לאחר עלייה במחירי המניות רק מעטים שוקלים לממש ו"לשבת בצד" לטווח הארוך.



12. באותם מקומות שבהם הכסף מנוהל בכפוף לשיקולי השקעה נוספים - כמו מיסוי או נזילות בגמל ופנסיה - יש להשאיר את העבודה לאנשי המקצוע. התערבות תביא בדרך כלל לפגיעה לעומת המשקיעים האחרים. לתחושות בטן יש משקל כמעט בכל עניין, אך הן נוטות לקבל ביטוי מעשי דווקא כאשר השכל הישר צריך להוביל. כדאי לשקול יותר מפעם אחת לפני שמיישמים החלטות בעניינים כאלה.



13. איש איש הישר בעיניו יעשה. מומלץ מאוד ללמוד את עיקרי הרקע והנסיבות של שינויים ומשברים בשווקים. על אף שהעובדות יהיו זהות, זה עדיין לא אומר שניתן להסיק מסקנות זהות או שיש רק השפעה אחת אפשרית על השווקים.



14. כאשר כולם אופטימיים אין זה אומר שהשווקים יעלו, כשם שפסימיות גורפת אינה מלמדת על ירידות בשווקים.



-



הכותב הוא מנכ"ל הראל פיא



-



הלוואת נון ריקורס



הלוואה שהביטחונות היחידים לה הם הנכס שנקנה בעזרתה. לדוגמה: הלוואה שמשמשת לרכישת חברה כאשר מניות החברה הנרכשת משמשות כביטחון היחיד להחזר ההלוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully