וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספטמבר שלילי בקופות הגמל: איבדו 8%

חגי עמית

19.10.2008 / 10:33

בינואר-אוגוסט הפסידו הקופות הכלליות 3.5%. הקופות הסולידיות, לעומת זאת, הרוויחו 4% ויותר

התמונה המסתמנת עבור עמיתי קופות הגמל מן התשואות של ספטמבר מפחידה למדי. מועד פרסום התשואות נדחה עד סוף אוקטובר בגלל החגים - כך שאת הטבלאות המלאות עבור כל הענף יזכו העמיתים לראות רק באיחור של חודש - אבל מהנתונים הזורמים בינתיים עולה, כי הקופות הגדולות איבדו בספטמבר 4%-5% במקרה הטוב (הקופות של בתי ההשקעות דש, איילון או איפקס), ו-8% במקרה הגרוע (גאון).

מבחינת תשואותיהם מתחילת השנה, העמיתים של קופות מסוימות עשויים להיבהל, כמו במקרה של עמיתי קופת הגמל במסלול הכללי של אפסילון - המנהלת 154 מיליון שקל בלבד. עמיתי הקופה הפסידו 15% מכספם בתשעת החודשים הראשונים של השנה. גם עמיתי איפקס לא מפגרים הרבה אחריהם, עם הפסד של 13% מתחילת 2008. עוד לא ידוע איך יסתיים אוקטובר, אבל המזג הנוכחי בשווקים מעיד כי עד סוף השנה התמונה עלולה אף להיות קודרת יותר.

על הרקע התמונה הקודרת בולטות קופות גמל בקטגוריות סולידיות - שהשיגו תשואות חיוביות מתחילת השנה. מתוך 260 מיליארד שקל המנוהלים בקופות הגמל, רק מיליארדים בודדים נמצאים בקופות במסלולים מיוחדים. אבל בחינה של קופות במסלולים הסולידיים - שקליים, אג"חיים ומדדיים - מעלה כי קופות אלה הניבו לעמיתיהן תשואה חיובית של עד 7% בשמונת החודשים הראשונים של השנה, פרק זמן בו כלל הענף הפסיד 3.5%.

קופת הגמל הלמן אלדובי תגמולים במושבים, לשעבר שקלי קצר, השיגה תשואה של 0.4% בספטמבר ו-2.9% מתחילת השנה, בזמן שקופת הגמל הכללית של אותו בית השקעות איבדה 11% מאז ינואר. אשכול אג"ח של אלטשולר שחם השיגה בספטמבר 0.2% ו-2.73% מתחילת השנה, בעוד הקופה הכללית לשם - של אותו בית השקעות - איבדה 11.5%.

התוצאה היא שהקופות הסולידיות מגייסות כסף על חשבון הקופות הכלליות. בעוד הקופות הכלליות איבדו 7 מיליארד שקל מתחילת השנה, הקופות האג"חיות צברו 2 מיליארד שקל מתחילת 2008.

"העמית בא לבנק, והפקיד אומר לו 'בוא תמשוך את הכסף מקופת הגמל - ותשים אותו בפק"מ'", אומר רועי דרורי, מנכ"ל קופות הגמל של איפקס. "במהלך הזה בבת אחת מבטלים לאותו עמית את כל הטבות המס על קופת הגמל. אנחנו מציגים לו את האלטרנטיבה. הרי אם לא שמת את הכסף במק"מ או דומיו - כל אפיקי ההשקעה האחרים ירדו גם הם. לעומת זאת קופת הגמל הסולידית של איפקס, סלע עלתה מתחילת השנה ב-8.1%".

גם הגמל לוחץ את השוק

אחד ההסברים שמספקים מנהלים בשוק האג"ח הישראלי לתשואות הגבוהות של אג"ח קונצרניות רבות, הוא הטענה שקרנות הנאמנות, הסובלות מפדיונות של הציבור ,מציפות את השוק בסחורה מחוסר ברירה. על אף שהאשמות מתייחסות לקרנות, גם בקופות הגמל מתקיימת בחודשים האחרונים הסטה של מיקוד ההשקעות בהתאם לאקלים בשווקים.

"באמצע השנה ירדנו ברכיב המנייתי מ-18% ל-15%%", אומר דרורי. "זה כשהממוצע בשוק הוא 22%. אני מכיר גופים גדולים שירדו בהשקעה באפיק המנייתי. בקופות האלטרנטיביות שלנו, אפיק וסלע - שמנהלות 15% מהנכסים שלנו - ירדנו בספטמבר ל-0% מניות. למרות שהמדיניות שלהן היא להשקעה של עד 10% במניות. מי שלא היתה לו קופה סולידית כזו - הקים אחת כזו בחודשים האחרונים".

בבחינה על פני טווחים ארוכים - ייתכן כי הקופות הכלליות מנצחות. עם זאת, הסטטיסטיקה שמספקת מערכת גמל נט אינה מספקת לבחון זאת. מאז ינואר 99' השיגו הקופות הכלליות תשואה שנתית ממוצעת של 7.9%. הקופות האג"חיות השיגו בתקופה זו תשואה של 6.9%, והמדדיות 6%. עם זאת, ראוי לציין כי עבור אדם קשיש שאיתרע מזלו לשחרר את כספי קופת הגמל בדיוק באוקטובר 2008, התזמון השחור בו הוא משך את הכסף עלול היה לפגוע באופן משמעותי בסטטיסטיקה של עשור שלם של חיסכון. עבור אדם כזה, טוב היה להעביר את כספו למסלול סולידי לפחות בשנה האחרונה לפני תום החיסכון.


  • עוד באותו נושא:
  • קופות גמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully