וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

Helicopter Ben

עמי גינזבורג

19.10.2008 / 23:01


כינוי שהודבק ליו"ר הבנק הפדרלי (הפד), בן ברננקי, על ידי מבקריו בעקבות נאום שנשא ב-2002, במסיבת יום הולדתו ה-90 של הכלכלן מילטון פרידמן. ברננקי שימש אז כיועץ בצוות הכלכלנים של בוש, וכחבר בוועדת השוק הפתוח של הפד, שקובעת את הריבית בארה"ב. בנאום התייחס ברננקי למחקרים של פרידמן על השפל הגדול של שנות ה-30.



פרידמן הגיע למסקנה שההידוק המוניטרי שנקט הפד בשנות ה-30 היה גורם מרכזי להעמקת המשבר, שגרם לשפל להתארך מעבר לדרוש. המסקנה האופרטיווית של פרידמן אומרת שכדי להימנע ממיתון ממושך, המשימה המרכזית של הפד בתקופות של האטה היא לספק נזילות. פרידמן השתמש בדימוי שלפיו ניתן לפזר כסף מהליקופטרים, ובכך למנוע מצב של דפלציה והתכווצות מחירים.



ברננקי התייחס לכך בנאומו והצדיק את מסקנתו של פרידמן. חשוב לציין כי תקופת המיתון הקודמת בארה"ב (2001-2003) לוותה בחששות מדפלציה, בניגוד לתקופה הנוכחית, שבה החשש העיקרי היה דווקא מאינפלציה. החששות מדפלציה איפשרו ליו"ר הפד הקודם, אלן גרינספאן, לקצץ את הריבית לשפל של 1%. מבקרי ברננקי סבורים שהגדלת כמות הכסף לא בהכרח תועיל, והיא עלולה ללבות דווקא לחצים אינפלציוניים, ולא תסייע לעודד ביקושים שממילא מתמתנים בתקופת מיתון. לדעתם, הותרת הריבית בשיעור של 1% לזמן ממושך מדי היתה בין הגורמים העיקריים לניפוח בועת הנדל"ן בארה"ב, שהובילה למשבר הנוכחי.



הפעולות שמבצע ברננקי בשנה האחרונה נשענות על המסקנות של פרידמן. מאז אוגוסט 2007 הפחית ברננקי את הריבית כמה פעמים - מ-5.25% ל-1.5%. הורדת הריבית האחרונה שבוצעה לפני כשבועיים בארה"ב, בגוש היורו ובבריטניה נועדה בדיוק למטרה זו - להגדיל את כמות הכסף במשק ולהוזיל אותו, כדי להמריץ את הכלכלה. גם התוכנית להזרמת הון למוסדות פיננסיים נועדה להגביר את הנזילות במערכת הפיננסית, ולהחזיר את האמון לשווקים.



ברננקי מנסה להזרים נזילות גם בדרכים אחרות, ובאחרונה, בגלל השיתוק של הבנקים בארה"ב, הוא מאפשר לגופים עסקיים לקבל הלוואות לטווח קצר ישירות מהפד. הפעולות שנקטו ברננקי ונגידי הבנקים המרכזיים בעולם נמצאות עדיין בתחילת הדרך, והשווקים עדיין מגיבים בעצבנות. האמון במערכת הפיננסית עדיין רחוק מלשוב לקדמותו.



המיתון העולמי יעמיד את תיאוריית הליקופטר הדולרים של ברננקי במבחן כבר בזמן הקרוב. רק ההיסטוריה תלמד אותנו אם מדיניות הריבית הנמוכה והזרמת כסף לשווקים היו הכלים הנכונים והיעילים כדי למנוע מהכלכלות לשקוע במיתון ממושך - או שמא הן תרמו לעיוות השוק וזרעו את זרעיו של המשבר הבא.



ginzburg@themarker.com.ami

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully