וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה בתשובה מפתיעה לבג"ץ: עובדי סיעוד זרים זכאים לשעות נוספות

רותי סיני

20.10.2008 / 7:14

היועמ"ש מנסה לשנות החלטה לפיה החוק לא חל על עובדים מסביב לשעון

חוות הדעת ניתנה בעתירה שהגיש ארגון קו לעובד בפברואר 2007 נגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה, שקבע כי החוק המחייב תשלום על שעות נוספות אינו חל על עובדי סיעוד המועסקים סביב לשעון. ביה"ד הסתמך על כך שחוק שעות עבודה ומנוחה מוציא עובדים "בתפקידי הנהלה ובתפקידים המחייבים מידה מיוחדת של אמון אישי" ואלה שעבודתם אינה מאפשרת "כל פיקוח על שעות העבודה והמנוחה שלהם".



בחוות דעת שהכינה עורכת הדין אביגיל בורוביץ' מפרקליטות המדינה נכתב כי "הוצאתם של עובדי סיעוד מתחולת הוראות החוק... אינה ראויה ולטעמנו סותרת את תכלית החקיקה". הפרקליטות הזהירה כי "להחרגתה הגורפת של עבודת הסיעוד מהוראות החוק אף עשויה להיות השלכה על קבוצות נוספות של עובדים".



המדינה הצטרפה לעמדתם של עורכי הדין חני בן ישראל ויובל לבנת מקו לעובד, שטענו כי הסרת מטריית ההגנה מקבוצה גדולה של עובדים מוחלשים המועסקים עבודה פיסית בארץ זרה ובשכר נמוך, חושפת אותם לניצול וקיפוח ונוגדת את תכליתו הסוציאלית של החוק. השניים גם טענו שהחריגים בחוק שעליהם הסתמך בית הדין הארצי לא כוונו לעובדים קשי יום אלא למנהלים ומחזיקי משרות בכירות.



בית הדין לעבודה קיבל את החלטתו ברוב של שלושה (השופט יגאל פליטמן ושני נציגי הציבור שישבו בהרכב) מול שניים (נשיא בית הדין, סטיב אדלר, והשופט עמירם רבינוביץ').



השופט אדלר קיבל בזמנו את עמדת קו לעובד, וכתב בדעת מיעוט כי חרף הנטל על מעסיקים, מטפלים זכאים לשעות נוספות ויש לנסות לכמת את מספרן. זאת, לדבריו, על אף שבחלק משעות היממה המטפלים רק בכוננות, ובסך הכל הם נמצאים במקום עבודתם 24 שעות ביממה מתוקף העובדה שהם גם גרים בו.



אדלר והשופט עמירם רבינוביץ' קיבלו את תביעת העובדת הפיליפינית לתשלום של 19 אלף שקלים עבור ארבע שעות נוספות ביממה במשך שנה. הסכום, כ-1,500 שקלים בחודש, מהווה תוספת של כ-50% לשכר שמשולם בדרך כלל לעובדי סיעוד.







דעת הרוב בבית הדין הזהירה אז, כי תשלום שעות נוספות יהפוך את הטיפול הסיעודי בבית לשירות לעשירים וכי הבעיה צריכה לבוא על פתרונה בשינוי החוק. מזוז קבע בחוות הדעת כי אכן יש לאזן בין האינטרסים של העובדים לבין אלה של המטופלים ולהבטיח שזקנים וחולים יקבלו את השירותים שלהם הם זקוקים. בהקשר זה הזכיר כי המדינה מגבשת הצעת חוק שתקבע נוסחה לתשלום גמול שעות נוספות לעובדי סיעוד.



סוגיית התשלום לעובדי סיעוד המועסקים סביב השעון מעיקה על מערכת המשפט זמן רב. ב-2004 פסקה השופטת אלישבע ברק מבית הדין הארצי כי על מעסיק של עובדת סיעוד לשלם גמול שעות נוספות גלובלי בגובה של 30% משכרה הבסיסי של העובדת. השופטת ברק טענה אז, כי יש לשלם גמול גלובלי מכיוון שעובדי סיעוד אינם יכולים להוכיח כמה שעות בדיוק עבדו. עם זאת, החלטתה לא הביאה לשינוי משמעותי בנורמות הנהוגות בתחום הסיעוד לגבי התשלום על שעות נוספות.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully