וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החגיגה נמשכת, אך לא לזמן רב

אשר שכטר

20.10.2008 / 7:35

מבקר המדינה של ניו יורק העריך כי הנפילה בבונוסים בשנה הבאה תהיה גדולה יותר מזו של 2003, אז הם נחתכו ב-50%


בשנה שעברה, כאשר מנכ"ל מריל לינץ' לשעבר סטן אוניל הודח מתפקידו בשל הפסדי הענק של בנק ההשקעות, עם חבילת פרישה מנופחת בסך 160 מיליון דולר, עוררה החבילה דיונים חריפים בקונגרס, במטרה למנוע אפשרות להעניק מצנחי הזהב למנכ"לים כושלים.



מאז התברר כי ההפסדים שבעקבותם התפטר אוניל היו רק הסנונית שבישרה על הפסדי ענק נוספים במריל לינץ', אשר נאלץ להימכר בחודש שעבר לבנק אוף אמריקה כדי להימנע מקריסה מוחלטת. אך גם מריל עצמו הוציא כ-11 מיליארד דולר על שכר ובונוסים בתשעה החודשים הראשונים של השנה. זאת למרות הפסדים של יותר מ-60 מיליארד דולר ונפילה של 60% במחיר מנייתו.



חברי הקונגרס האמריקאי מיהרו להכריז עם אישורה של תוכנית החירום בתחילת אוקטובר כי עידן הבונוסים המנופחים והשכר המופרז בוול סטריט הגיע לקצו, בעקבות הכנסתו של סעיף לפיו בנקים שישתתפו בתוכנית ייאלצו להסכים להגבלת שכר המנהלים. אך אנליסטים מיהרו לציין כי בהגבלות שיוטלו על שכר המנהלים אין בפועל סעיפים שיאלצו את הבנקים לבצע שינוי משמעותי ברמת השכר.



ב-2007 חילקו ארבעת בנקי ההשקעות הגדולים בוול סטריט - גולדמן סאקס, מורגן סטנלי, מריל לינץ' וליהמן ברדרס - בונוסים בסך 39 מיליארד דולר, 8% יותר מהשנה הקודמת. באותה שנה הפסידו בעלי המניות שלהם חלק ניכר מהונם. ליהמן הספיק בינתיים להיעלם מהמפה, יחד עם בר סטרנס, אך הוצאות השכר של הבנקים הנותרים המשיכו להתנפח גם השנה - בניגוד מוחלט למציאות הכלכלית.



החמדנות, חשוב להדגיש, אינה תכונה השמורה רק לוול סטריט. גם בבריטניה הוכפלו הבונוסים השנתיים בשבע השנים האחרונות ל-28 מיליארד ליש"ט (48 מיליארד דולר), עם עלייה של 5% בשנה הנוכחית. גם שם, הבטיחה הממשלה לנקוט יד חזקה נגד השכר המוגזם במגזרי הבנקאות.



אבל המציאות החדשה בשווקים והצורך לקצץ בהוצאות בעקבות המיתון הצפוי והמשך משבר האשראי צפויים להוביל לירידה חדה בבונוסים במגזר הפיננסים בשנה הקרובה. מבקר המדינה של ניו יורק העריך בחודש שעבר כי הנפילה בסכומי הבונוסים בוול סטריט בשנה הבאה עשויה להיות גדולה אף יותר מזו של 2003, אז נחתכו הבונוסים בוול סטריט ב-50%. כאשר זה יקרה, לא מעט אנשים מחוץ לוול סטריט יגיבו בשמחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully