וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להמשיך לצמוח בתקופת משבר

דן בלדר

20.10.2008 / 7:38

שוברים מיתוסים


המשבר העולמי הוא כבר לא רק עניין של אווירה, אלא עובדה קיימת. ואולם, גם בשוק שנמצא בתהליך של התכווצות וירידה בביקושים, ישנם שחקנים שמצליחים לשגשג כנגד המגמה - בדיוק כפי שתקופה של ירידות בשוק ההון היא הזדמנות לעשיית רווח למי שיודעים לנצל זאת. הנה כמה מהלכים שניתן לנקוט כדי להבטיח את המשך הצמיחה גם בתקופת האטה, ודוגמאות לפירמות ידועות שיישמו אותם בהצלחה.



1. פישוט המודל העסקי: בתקופת האטה משתלם לכייל את נטל ההוצאות, כמו לזהות קווי מוצר עם ביצועים בינוניים או לקוחות לא רווחיים. פרוקטר אנד גמבל יישמה זאת ב-2001-2002 כשביטלה שורת מותגים לא רווחיים מספיק והפסיקה פעילות עם לקוחות שדרשו הנחות מפליגות ומשאבים ניהוליים. כתוצאה מכך, היא נערכה היטב לתקופת הצמיחה שהגיעה, וביצועיה בשנים אלה היו בולטים.



2. "הרזיה" של התפעול: האם היררכיית הדיווח, תקינת כוח האדם ושרשרת האספקה שלך תואמים את המציאות הכלכלית שמעבר לפינה? בסוף שנות ה-80 חזתה Danhar את השינוי הכלכלי הממשמש, והכינה עצמה לפעילות בהיקפים נמוכים יותר. החברה התאימה את מבנה העלויות שלה באמצעות עקרונות ה-Lean (מתודולוגיית הניהול הרזה), ובין השאר צימצמה כוח אדם ברמת המטה וביטלה דרגי ניהול ביניים, הקטינה את מספר המוצרים בכל קווי הייצור ובכך ייעלה את השימוש בהם. צעדים אלה הביאו למוכנותה הגבוהה בתקופה שבאה לאחר מכן.



3. המרת עלויות קבועות לעלויות משתנות: לכל עסק יש עלויות קבועות, שניתן להפכן לעלויות משתנות. אלקטל עשתה זאת בהצלחה רבה בשנת 2000; היא צימצמה את מספר המפעלים שלה, חברות שונות קנו את מפעליה על עובדיהם וניתנה עדיפות בהפיכתם לספקי הבית. אלקטל הצליחה להפוך את עלות הייצור מעלות קבועה למשתנה.



4. ניהול כישרונות באופן פרואקטיווי: ניהול כישרונות בארגון צריך להתקיים כל העת, אולם במיוחד בתקופת האטה יש חשיבות לאיתור עובדים שביצועיהם אינם משביעי רצון, ובמקביל לאיתור עובדים חיוניים לארגון. ג'נרל אלקטריק היא דוגמה לחברה שהשקיעה כל השנים בטיפוח כישרונות, מדיניות שהשתלמה לה במיוחד בתקופות קשות. באמצעות הערכת ביצועי עובדים ותוכניות תמריצים, ובאופן הטיפול בעובד משלב הגיוס דרך פיתוחו ועד לפרישתו, הצליחה החברה לשמר עובדים כישרוניים בארגון לאורך תקופות של עליות וירידות.



5. שיפור שיטות החיזוי. על כל חברה לדעת לזהות אינדיקטורים בעלי חשיבות עבורה ולעקוב אחריהם. האסטרטגיה של יצרנית הכלים הכבדים Terex באמצע שנות ה-90 היתה גידול באמצעות רכישות, כלומר הגדלת החוב. החברה פיתחה שיטת חיזוי המנבאת באיזה שלב יושגו יעדי הצמיחה, ובכך הביאה למיקוד ביצירת תזרים מזומנים כדי להקטין את חובותיה.



הכותב הוא מנהל מחלקת הייעוץ התפעולי בקבוצת הייעוץ של פירמת Deloitte בריטמן אלמגור זהר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully