וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוב התחמושת הופנתה לשוקי האשראי בעוד הבעיה האמיתית היא בכלכלה הריאלית"

מאת נתן ליפסון

20.10.2008 / 7:35

מארק האריס, מנהל משותף של חטיבת המחקר הגלובלי של בית ההשקעות הקנדי RBC: "המצב יהיה יותר גרוע - אין לי שום ספק"


"רציתי גם לומר לך שכדאי לקחת את הדברים בפרופורציה. אני גדלתי בדיוק בתקופת השפל הגדול. היגרנו לארה"ב כמה שנים לפני כן ממזרח אירופה. ההורים שלי היו צריכים לגדל משפחה והם הצליחו, למרות כל הקשיים".



כשבגר, האב למד ראיית חשבון, ולפני שפרש שימש כמנהל הכספים של חטיבת האשראי של יבמ. הבן משמש כיום כמנהל משותף של חטיבת המחקר הגלובלי של בית ההשקעות הקנדי RBC. "בעצם", אומר האריס בראיון במשרדי RBC בניו יורק, "אבא שלי אמר לי לחשוב על הדברים במונחים של מחזורים ארוכים - וזו הגישה שלי כשאני מסתכל על המשבר הזה היום".



הפורום הכלכלי העולמי סבור שהבנקים הקנדיים הם החזקים בעולם. למה דווקא הם?



האריס: "זה נובע גם מכישרון וגם ממזל. הבנקים הקנדיים לא היו ממונפים כל כך. הם ארגונים יותר שמרניים שמנוהלים בצורה יותר שמרנית. יש לנו מדיניות ברורה שקובעת שהרווחים שלנו משוק ההון לעולם לא יעלו על 30% מסך הרווחים. וכיום אנחנו נמצאים מתחת למגבלה הזו, כ-20%.



"אמנם היינו מעורבים בכל העסקות שגרמו לכולם בעיות, אבל רמת המעורבות שלנו היתה הרבה יותר נמוכה. הסיכון היה גבוה מדי עבורנו. התמקדנו במקומות שבהם היה לנו יתרון יחסי - ולא היה צורך במינוף גדול".



עכשיו, לאחר שממשלות בכל העולם נקטו צעדים חסרי תקדים ואגרסיוויים מאוד, למה אנחנו יכולים לצפות?



"אם נניח שהפעולות שהממשלות נוקטות כיום יעבדו, יקרו שני דברים: תהיה ירידה חדה במינוף ויהיו שינויים גדולים בכלכלה הגלובלית. בנקים מכל הסוגים מורידים את המינוף שלהם לרמות מאוד נמוכות וזה קורה גם במוסדות פיננסיים אחרים - כמו קרנות גידור, שסופגות פידיונות עצומים, וקרנות נאמנות. תוך כדי כך, השוק כמובן יורד. לדעתי, התהליך הזה עדיין לא הושלם ויש עוד מכירות בדרך.



"במישור הגלובלי הייתי רוצה לומר שאנחנו יכולים לשלוט במצב, אבל האמת היא שהשתמשנו כבר בכמויות אדירות של תחמושת. רוב התחמושת הזו הופנתה לשוקי האשראי בעודשהבעיה האמיתית היא בכלכלה הריאלית".



אתה רומז לכך שהבעיה בשווקים הריאליים אינה חדשה?



"היא לא חדשה. לפני חמישה-שישה שבועות האנליסטים שלנו יצאו לשטח ובחנו כל מיני תעשיות. כולם חזרו אלי ואמרו לי שהעולם השתנה דרמטית: הכלכלה העולמית נתקלה בקיר בכל מגזר כמעט. זה היה כששוק האשראי רק התחיל להתכווץ.



"וזה יהיה יותר גרוע - אין לי שום ספק. כבר עכשיו אנו רואים את התחלתה של עונת חגים הרסנית. ולא רק בארה"ב - יש הרבה יצרנים בכל העולם, וגם בסין, שלא ימכרו כמו שחשבו".



גם אתה צופה הגברה משמעותית של הפיקוח הממשלתי על השווקים?



"יהיה שינוי משמעותי בנוף הרגולטורי. תהיה ירידה חדה בתמריצים לקחת סיכונים כדי לזכות ברווחים יוצאי דופן. הממשלות גם יהיו חייבות להגביר מאוד את התיאום ביניהן. התהליך הדה-רגולטורי של השנים האחרונות פשוט הלך רחוק מדי".



אין סכנה שכמויות הכסף העצומות שממשלות בכל העולם מזרימות לשווקים יגרמו לאינפלציה?



"אם נגיע למצב שבו האינפלציה תדאיג אותנו, מצבנו יהיה ממש טוב. כולם מדפיסים כסף, אבל בהשוואה לסיכונים האחרים - אי הזרמת הון היא הסיכון הגדול ביותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully