וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלכלנים: למרות הצניחה במחירי הנפט - מחירי המוצרים לצרכן בארה"ב לא יירדו

סוכנויות הידיעות

20.10.2008 / 12:47

מומחים צופים אינפלציה אפסית בחודשים הקרובים, אבל לא גלישה לדפלציה



מחירי המוצרים בארה"ב אינם צפויים לרדת, למרות הצניחה במחירי הנפט, כך טוענים אנליסטים. לדבריהם, החברות ישתמשו בגידול בשולי הרווח כדי לפצות על הירידה הצפויה במכירות.

כריס לפאקיס, כלכלן באתר economy.com, השייך לחברת הדירוג מודי'ס, אומר כי "מחירי מוצרי הצריכה אינם משתנים באותה מהירות כמו מחירי סחורות, ששערם נקבע כל יום בשוק הפתוח". עם זאת, המחירים גם לא צפויים לעלות, מכיוון שחברות חוששות לאבד את קהל הלקוחות לחברות מתחרות, או לחלופות זולות יותר. חברות לממכר בשר, כמו טייסון פודס, למשל, ספגו השנה הפסדים, למרות העלייה במחירי הסחורות. רווחי החברה צנחו ב-82% ברבעון השלישי של השנה, והחברה הוסיפה כי אינה רואה שינוי קרוב במגמה.



ברגע שהמחיר נקבע, הוא כבר לא יורד, מסביר לפאקיס. הגורם היחידי שיכול להביא לירידת המחיר הוא צניחה דרסטית ברמות הביקושים. עם זאת, ישנם כלכלנים שטוענים כי ההאטה הכלכלית תהיה כה חריפה עד שצפויה דפלציה. לפאקיס טוען שרוב הסיכויים שנראה אינפלציה אפסית או נמוכה מאד.
ביטוי למגמה הקרויה בפי כלכלנים "דביקות המחירים" הוא מדד המחירים לצרכן בארה"ב שנשאר בחודש שעבר ללא שינוי, למרות הירידה במחירי הנפט. ללא מוצרי אנרגיה ומזון, עלה המדד ב-0.1%, לפי נתוני משרד העבודה של ארה"ב, כאשר מחיר הנפט הגולמי צנח ביותר מ-53% מרמת השיא שנקבעה ביולי - 147.27 דולר לחבית.



חברות גם נוטות לקבוע את המחיר לפי המתחרים, ולא לפי עלויות הייצור, טוען לארס פרנר, מרצה לשיווק באוניברסיטת דרום קליפורניה. לדבריו, קוקה קולה מעוניינת יותר במחיר שגובה פפסי עבור חבילה של שש פחיות, מאשר בעלות המרכיבים לייצור המשקה שלה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully