וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה טוב שחזרת הביתה (חלק ב')

אלכס שפירא

22.10.2008 / 8:19

מיסוי שוק ההון


ההקלה הראשונה קובעת פטור ממס. עולה חדש יהיה פטור ממס על הכנסותיו מכל המקורות (עסק, ריבית, דיווידנד, תמלוגים, דמי שכירות, הימורים, הגרלות וכדומה), שהופקו או נוצרו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים שמחוץ לישראל. זאת במשך 10 שנים (לפני התיקון 4 שנים או 5 שנים, או בכלל לא) מהמועד שהיה לתושב ישראל בראשונה.



עוד נקבע, כי עולה חדש יהיה פטור ממס על רווח הון ממכירת נכסים מחוץ לישראל, אם המכירה תבוצע בתוך 10 שנים מהיום שהיה לתושב ישראל. עם זאת, הפטורים ממס לא יחולו אם מדובר בהכנסה או ברווח הון שמקורם בנכס שהעולה החדש קיבל במתנה החל ב-1 בינואר 2007, ונותן המתנה היה פטור ממס בגינה (מטרת סייג זה למנוע מעולה חדש לקבל לידיו במתנה נכס מיחיד / קרוב תושב ישראל בפטור ממס, ולהפיק ממנו הכנסות פטורות).



עד לתיקון 168, הפטור ממס שניתן לעולה חדש בשל הכנסות ורווחים שמקורם בנכסים מחוץ לישראל הותנה בכך שהנכסים אלה היו ברשותו מחוץ לישראל לפני היותו תושב ישראל (קרי, הנכסים נרכשו כשהיה תושב חוץ). מגבלה זו בוטלה בתיקון 168 (קרי, אין עוד תנאי בדבר מועד רכישת הנכס) רטרואקטיווית ל-1 בינואר 2007 לגבי מי שהיה לתושב ישראל בראשונה ב-1 בינואר 2007 ואילך.



לגבי הכנסות שוטפות (להבדיל מרווחי הון) נקבע כי העולה החדש זכאי שלא לקבל פטור ממס בגינן, וכנגזר מכך הוא זכאי, לדעתנו, להכיר בהפסדים שוטפים שמקורם בחו"ל.



ההקלה השנייה מאפשרת ליחיד, שהיה לתושב ישראל בראשונה, לא להיחשב כתושב ישראל, וזאת במשך שנה אחת מהמועד שבו עלה לישראל, ובתנאי שהיחיד הודיע (באמצעות טופס) בתוך 90 ימים מיום הגעתו לישראל, או בתוך 90 יום ממועד פרסום תיקון 168 (16 בספטמבר 2008), לפי המאוחר, על בחירתו שלא להיחשב כתושב ישראל במשך אותה שנה (שנת ההסתגלות מובאת במניין תקופת ההטבות). לאחר תקופה זו יוכל העולה החדש לקבל החלטה מושכלת לגבי מקום מושבו, ללא השלכות מס העשויות לחול על תושב ישראל, ובכלל זאת חבות במס בגין הכנסות שמקורן בחו"ל, חבות ב"מס יציאה" וכדומה.



ההקלה השלישית קובעת (רטרואקטיווית מ-1 בינואר 2007) פטור מחובת הגשת דו"ח שנתי והצהרת הון לרשויות המס בישראל במשך 10 שנים מהמועד שבו העולה החדש היה לתושב ישראל בראשונה. לא מדובר בפטור גורף, כי אם בפטור מהגשת דו"ח / הצהרת הון לגבי הכנסותיו (או הונו ונכסיו) של העולה החדש שהופקו או שנוצרו מחוץ לישראל, או שמקורן בנכסים מחוץ לישראל (ושלגביהן העולה החדש בחר בפטור ממס). זאת, למעט הכנסות שמקורן בנכס שהעולה החדש קיבל במתנה החל ב-1 בינואר 2007 ונותן המתנה היה פטור ממס בגינה.



כלומר, אם לעולה החדש יהיו הכנסות או רווחים שמקורם בישראל (למשל, הכנסה מעסק בישראל), הוא יחויב להגיש בגינם דו"ח שנתי, בדיוק כמו תושב ישראל "רגיל". מנגד, הפטור מהגשת דו"ח שנתי והצהרת הון חל בתקופת 10 השנים גם על הכנסות ונכסים מחוץ לישראל שנצברו לאחר העלייה לישראל.



-



הכותב הוא עו"ד ורו"ח, שותף במשרד עו"ד אוסלקה-חלד-שפירא המתמחה במסים ובמשפט מסחרי, וכן מקים ועורך אתר האינטרנט "מסים" http://www.capitax.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully